Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 december 2018
Hierbij doe ik u de impactanalyse toekomen met betrekking tot het voorstel van de
Europese Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1073/2009 inzake gemeenschappelijke
regels voor toegang tot de internationale markt voor touringcar- en autobusdiensten1.
De Commissie stelt voor om de nationale markten voor busvervoer verder open te stellen
onder meer door het instellen van één Europese vergunningprocedure die voor buitenlandse
vervoerders de toegang regelt tot de nationale markten en door het stellen van regels
die een niet-discriminerende toegang tot busterminals in de lidstaten moet waarborgen. Onder de huidige
Verordening is toegang tot de nationale markten alleen en onder voorwaarden mogelijk
als onderdeel van een internationale lijnverbinding.
Bevordering van het lange afstandsbusvervoer als concurrerende en duurzame mobiliteitsvorm
komt volgens de Commissie het milieu, de economie en de samenleving ten goede en bevordert
de bereikbaarheid van alle regio’s voor grote groepen mensen. De bestaande Verordening
(EU) nr. 1073/2009 realiseert deze doelen volgens de Commissie in onvoldoende mate.
Het volledige voorstel en een inschatting van de gevolgen voor Nederland zijn beschreven
in het BNC-fiche van 15 december 2017 (Kamerstuk 22 112, nr. 2444). Hierin wordt ook de impactanalyse aangekondigd. De impactanalyse geeft geen aanleiding
tot aanpassing van het BNC-fiche. Ik sta positief ten aanzien van de ontwikkeling
van kwalitatief goed en duurzaam busvervoer voor de reiziger en zal deze ontwikkelingen
betrekken bij de uitwerking van het Toekomstbeeld OV. Uit de impactanalyse blijkt
dat het lange afstandsbusvervoer een waardevolle aanvulling is op het bestaande aanbod
van openbaar vervoer.
Tevens bevestigt het rapport een aantal belangrijke onderhandelingspunten uit het
BNC-fiche zoals:
-
– de onderbouwing van de norm van 100 km waaronder of waarboven toegang tot de markt
wel of niet beperkt kan worden;
-
– de opzet en inhoud van de economische evenwichtstoets als mogelijkheid om toegang
tot de markt te beperken op basis van een gedelegeerde uitvoeringshandeling en;
-
– de operationalisering van het begrip busterminal.
Het rapport zal gebruikt worden voor de inzet van Nederland in het onderhandelings-
en besluitvormingsproces. Het EU-voorzitterschap heeft hiermee nog geen begin gemaakt.
Een adequate inzet van Nederland vraagt om tijdig overleg en afstemming tussen de
betrokken partijen in de openbaar vervoersector. Ik zal mij hiervoor inzetten.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S. van Veldhoven-van der Meer