23 645 Openbaar vervoer

Nr. 659 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 maart 2018

De betrouwbaarheid van de veerverbinding van en naar Ameland vind ik van groot belang. Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer 2 oktober jl.1, mede namens de Minister, de stand van zaken geschetst met betrekking tot de korte termijn maatregelen die in het gezamenlijk met belanghebbenden gevoerde Open Plan Proces (hierna: OPP) zijn afgesproken. In die brief is toegezegd u te informeren over de invoering van de sneldienst door Wagenborg Passagiersdiensten BV (hierna: WPD). Met deze brief geef ik invulling aan die toezegging.

Zowel WPD als Rijkswaterstaat (hierna: RWS) werken hard aan de uitvoering van de afgesproken korte termijn maatregelen, waaronder het realiseren van een sneldienst, het realiseren van een bochtafsnijding en het optimaliseren van het baggerregime.

Sneldienst Ameland

Mijn ambtsvoorganger heeft 2 oktober 2017 (Kamerstuk 23 645, nr. 649) uw Kamer geïnformeerd dat WPD voornemens is in de loop van 2018 een sneldienst uit te voeren en dat WPD deze nog ter goedkeuring aan mij zou voorleggen nadat een enquête over de sneldienst onder potentiële gebruikers was uitgevoerd. Dit is inmiddels gebeurd. Ik steun het voorstel van WPD en ben van mening dat deze dienst een nuttige toevoeging is op de bestaande dienstverlening. Ik heb met het bijgaande addendum op het vervoerplan 20182, waarin deze dienst nader beschreven is, ingestemd onder de voorwaarde dat WPD met goed gevolg de noodzakelijke vergunningverlening trajecten doorloopt.

WPD is voornemens per april 2018 te starten met een sneldienst die – vooral voor de vaste groep reizigers – een betrouwbaar en snel alternatief biedt voor de reguliere dienst. Deze dienst, die een goede aansluiting biedt op het busvervoer van en naar Leeuwarden, wordt tenminste zes maal per dag het gehele jaar door uitgevoerd. De toeslag op het basistarief3 voor deze dienst bedraagt € 7,50 voor een enkele reis waarbij in een kortingsregeling is voorzien voor reizigers die regelmatig gebruik maken van deze dienst.

WPD heeft het addendum op het vervoerplan ingediend na constructief overleg met het consumentenplatform en de decentrale overheden. Het voorstel wordt gesteund door consumentenorganisaties en decentrale overheden. De gemeente Ameland merkt daarbij op de toeslag aan de hoge kant te vinden. WPD heeft mij laten weten dat op basis van de reizigersprognoses met de voorgenomen toeslag de opbrengsten vrijwel kostendekkend zijn en er om die reden geen mogelijkheid bestaat dit naar beneden bij te stellen.

Gezien het advies van belanghebbenden en de wijze waarop WPD in het addendum uitwerking heeft gegeven aan de sneldienst steun ik het voorstel van WPD. Ik ben van mening dat deze dienst een nuttige toevoeging is op de bestaande dienstverlening. De tariefstelling van de sneldienst acht ik redelijk en doet recht aan de afspraken dat de concessie voor eigen rekening en risico van de rederij wordt uitgevoerd. De afspraak hierbij is dat WPD de toeslag verlaagt als – over een jaar gezien – de gerealiseerde reizigersaantallen sterk meevallen.

Het schip voor de sneldienst doorloopt nog de procedure bij de Inspectie Leefomgeving en Transport en RWS om zeker te stellen dat het schip technisch in orde is respectievelijk voor de havenfaciliteiten geschikt is. Deze toestemmingen zijn een vereiste om met het nieuwe schip te mogen varen. Daarna zal het schip worden toegevoegd aan de vloot waarmee de concessie wordt uitgevoerd.

Ten slotte

Zoals ik aangaf in mijn brief van 2 oktober 2017 (Kamerstuk 23 645, nr. 649) verwacht ik dat, met het gehele pakket aan afgesproken korte termijn maatregelen uit het OPP, de betrouwbaarheid naar verwachting toeneemt tot een niveau dat de aankomende jaren voldoet aan de in de concessie neergelegde norm. Ik heb met WPD afgesproken dat zij de effecten op de betrouwbaarheid nauwkeurig monitoren en deze prestatiegegevens openbaar maken, zodat de bij het OPP betrokken partijen zich ervan kunnen vergewissen of de afgesproken maatregelen het beoogde effect hebben. In de tweede helft van dit jaar, wanneer ik u informeer over de vervoerplannen 2019, zal ik u, zoals uw Kamer ook gevraagd heeft tijdens het AO Wadden van 24 januari 2018 (Kamerstuk 29 684, nr. 158), tevens informeren over de gerealiseerde prestaties gedurende de eerste helft van 2018.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Kamerstuk 23 645, nr. 649.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
3

Als basis geldt de tarievenstructuur van het regulier veerdienst aanbod.

Naar boven