23 645 Openbaar vervoer

Nr. 643 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 maart 2017

Hierbij stuur ik u namens het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) de werkagenda 2017 en de voortgangsrapportage over de tweede helft 20161.

In de werkagenda worden de plannen voor 2017 uitgelicht. De agenda is vastgesteld door het NOVB, waarin vervoerders, overheden en reizigersorganisaties samen werken aan het betalen in het Openbaar Vervoer. Het is een dynamische agenda die jaarlijks wordt bijgesteld en waarvoor alle partijen in het NOVB onderwerpen kunnen voordragen. Het NOVB is ingesteld tot en met juli 2017. In het NOVB wordt momenteel de discussie gevoerd over de toekomst van het NOVB. De voortgangsrapportage betreft de tweede helft van 2016.

Tevens is bijgevoegd de begeleidende brief van voorzitters van het NOVB2. In deze brief zijn ook de diverse resultaten opgenomen. Ik constateer dat er weer stappen in de verschillende dossiers zijn gezet om het reisgemak met de OV-chipkaart verder te verbeteren. Over het positieve bedrijfsresultaat van Translink heb ik uw Kamer op 16 februari 2017 geïnformeerd3.

Het lid Hoogland (PVDA) heeft tijdens het Algemeen Overleg OV-chipkaart op 8 december 2016 (Kamerstuk 29 398, nr. 548) dertien verbeterpunten voor de OV-chipkaart voorgesteld. Ik heb deze suggesties voorgelegd aan het NOVB. Zoals ik in het Algemeen Overleg aan uw Kamer heb gemeld wordt er aan een aantal van de genoemde voorstellen al gewerkt. De voorstellen zijn betrokken bij het project verbeteringen OV-chipkaart en momenteel onderwerp van gesprek in het NOVB. Over de uitkomsten van deze gesprekken zal ik u conform toezegging nader informeren.

Ik heb uw Kamer toegezegd om u, na overleg met de NS, te informeren over de mogelijkheid van het in de trein opwaarderen van een vervoerbewijs naar de eerste klas. Ik heb u al laten weten de mogelijkheid van een klassewissel een sympathiek idee te vinden. Reizigers kunnen nu voorafgaand aan de reis een klassewissel toepassen, bijvoorbeeld als blijkt dat het erg druk is op het station of als de ervaring leert dat een trein op het gewenste traject doorgaans erg vol zit.

NS heeft mij laten weten dat een klassewissel in de trein, met incheck- of opwaardeermogelijkheden bij de eerste klas, geen wenselijke optie is. De benodigde aanpassing is ingrijpend en kan leiden tot strategisch reisgedrag. Bovendien wordt het er voor de reiziger niet duidelijker op, omdat die nu gewend is aan in- en uitchecken op het station. In de huidige praktijk heeft een conducteur de bevoegdheid om in uitzonderlijke gevallen de eerste klas beschikbaar te stellen voor tweede klas reizigers. Bijvoorbeeld bij extreme drukte kan een conducteur hiertoe besluiten, maar dat is dan uit coulance. Reizigers hebben hier niet vanzelfsprekend recht op. Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
3

Kamerstuk 23 645 nr. 642

Naar boven