Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 maart 2017
Hierbij stuur ik u namens het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) de werkagenda
2017 en de voortgangsrapportage over de tweede helft 20161.
In de werkagenda worden de plannen voor 2017 uitgelicht. De agenda is vastgesteld
door het NOVB, waarin vervoerders, overheden en reizigersorganisaties samen werken
aan het betalen in het Openbaar Vervoer. Het is een dynamische agenda die jaarlijks
wordt bijgesteld en waarvoor alle partijen in het NOVB onderwerpen kunnen voordragen.
Het NOVB is ingesteld tot en met juli 2017. In het NOVB wordt momenteel de discussie
gevoerd over de toekomst van het NOVB. De voortgangsrapportage betreft de tweede helft
van 2016.
Tevens is bijgevoegd de begeleidende brief van voorzitters van het NOVB2. In deze brief zijn ook de diverse resultaten opgenomen. Ik constateer dat er weer
stappen in de verschillende dossiers zijn gezet om het reisgemak met de OV-chipkaart
verder te verbeteren. Over het positieve bedrijfsresultaat van Translink heb ik uw
Kamer op 16 februari 2017 geïnformeerd3.
Het lid Hoogland (PVDA) heeft tijdens het Algemeen Overleg OV-chipkaart op 8 december
2016 (Kamerstuk 29 398, nr. 548) dertien verbeterpunten voor de OV-chipkaart voorgesteld. Ik heb deze suggesties
voorgelegd aan het NOVB. Zoals ik in het Algemeen Overleg aan uw Kamer heb gemeld
wordt er aan een aantal van de genoemde voorstellen al gewerkt. De voorstellen zijn
betrokken bij het project verbeteringen OV-chipkaart en momenteel onderwerp van gesprek
in het NOVB. Over de uitkomsten van deze gesprekken zal ik u conform toezegging nader
informeren.
Ik heb uw Kamer toegezegd om u, na overleg met de NS, te informeren over de mogelijkheid
van het in de trein opwaarderen van een vervoerbewijs naar de eerste klas. Ik heb
u al laten weten de mogelijkheid van een klassewissel een sympathiek idee te vinden.
Reizigers kunnen nu voorafgaand aan de reis een klassewissel toepassen, bijvoorbeeld
als blijkt dat het erg druk is op het station of als de ervaring leert dat een trein
op het gewenste traject doorgaans erg vol zit.
NS heeft mij laten weten dat een klassewissel in de trein, met incheck- of opwaardeermogelijkheden
bij de eerste klas, geen wenselijke optie is. De benodigde aanpassing is ingrijpend
en kan leiden tot strategisch reisgedrag. Bovendien wordt het er voor de reiziger
niet duidelijker op, omdat die nu gewend is aan in- en uitchecken op het station.
In de huidige praktijk heeft een conducteur de bevoegdheid om in uitzonderlijke gevallen
de eerste klas beschikbaar te stellen voor tweede klas reizigers. Bijvoorbeeld bij
extreme drukte kan een conducteur hiertoe besluiten, maar dat is dan uit coulance.
Reizigers hebben hier niet vanzelfsprekend recht op. Ik verwacht u hiermee voldoende
te hebben geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma