Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 april 2012
Tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 3 april jl. heeft het lid Bashir (SP) verzocht
om een brief naar aanleiding van het Telegraaf artikel van 31 januari jl. In dit artikel
is melding gemaakt dat bij de Amsterdamse stadsvervoerder GVB mogelijk miljoenen verdwenen
zijn door fraude.
Tijdens de regeling van werkzaamheden van 10 april jl. heeft het lid Aptroot (VVD)
met spoed om een brief verzocht over «de problemen bij Trans Link Systems, de club die verantwoordelijk is voor de ov-chipkaart.
Dan gaat het zowel over het ontslag van de directeur als over het feit dat in een
bepaalde regio in het noorden van het land het papieren bewijs dreigt te worden ingevoerd.»
Met deze brief kom ik tegemoet aan het verzoek van de Kamer. Ik betrek in deze brief
tevens de vragen die het lid Monasch (PvdA) heeft gesteld over de mogelijke OV-chipfraude
bij GVB Amsterdam (ingezonden 30 maart 2012; Aanhangsel Handelingen II 2011/12, nr.
2171). De beantwoording van de vraag over het papieren vervoerbewijs in het Noorden van
het land vergt meer tijd en ik zal daar zo snel mogelijk separaat op terugkomen. Ik
zal achtereenvolgens ingaan op het verzoek van het lid Bashir, het lid Aptroot en
daarna op de vragen van het lid Monasch.
Verzoek van het lid Bashir (SP)
Het lid Bashir vraagt om een brief waarin de minister «reageert op het artikel, aangeeft wat ze plan is te gaan doen, en met name de op de
volgende punten ingaat: de bewering dat er bij het ov-chipkaartproject geld verdwenen
zou zijn, de bewering dat de toenmalige raad van bestuur onder leiding van de huidige
ov-chipkaartdirecteur volledig op de hoogte was van de mogelijke fraude, de mogelijke
vriendendiensten en de peperdure betalingen, maar dat die niet ingreep, en de vraag
waarom de betrokkenen bij de mogelijke fraude nog niet op non-actief zijn gezet tot
het onderzoek meer duidelijkheid heeft gegeven.»
Reactie
De berichten in de media spreken over vermeende fraude en onregelmatigheden die miljoenen
euro’s omvat. De algemeen directeur van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB), de
heer Schmeink, heeft aangegeven op dit moment geen reden te hebben tot twijfel aan
de integriteit van het GVB. Wel heeft de Raad van Commissarissen in overleg met de
algemeen directeur besloten tot een onafhankelijk feitenonderzoek om dit tot op de
bodem uit te zoeken. Ik wacht de resultaten van dit onderzoek af.
De gemeente heeft mij geïnformeerd dat het onderzoek zich primair zal richten op de
vermeende frauduleuze handelingen en onregelmatigheden bij het GVB Amsterdam. Of er
sprake van fraude is en zo ja of de toenmalige Raad van Bestuur volledig op de hoogte
was zal uit het onafhankelijk feitenonderzoek blijken.
Het GVB is een private onderneming, waar de gemeente Amsterdam aandeelhouder van is.
Ik heb geen rol of bevoegdheid ten aanzien van de bedrijfsvoering van het GVB, waaronder
het op non actief stellen van betrokkenen. Ditzelfde geldt ook ten aanzien van Translink
Systems (TLS).
De ontstane situatie is voor mij wel aanleiding om, hangende het onderzoek van het
GVB, het contract van mijn ministerie met een in het artikel genoemde consultant op
te schorten. De werkzaamheden van de consultant betreffen het onderzoeken en uitwerken
van mogelijke maatregelen ter verbetering van het reizen met de OV-chipkaart voor
mensen met een functiebeperking.
Verzoek van het lid Aptroot (VVD)
Het lid Aptroot verzoekt om uitleg een brief over het «ontslag» van de directeur
TLS.
Reactie
Ik heb TLS om een reactie gevraagd naar aanleiding van het Telegraaf artikel «Nieuw
slachtoffer na fraudezaak GVB» van 6 april jl. Er is volgens TLS geen verband tussen
het aflopen van het arbeidscontract van haar directeur en de mogelijke fraudezaak
in Amsterdam. De feiten zijn volgens TLS als volgt: de directeur, de heer Kroon, heeft
bij Trans Link Systems een tweejarig arbeidscontract dat afloopt op 1 mei 2012. De
heer Kroon gaat dan met pensioen.
In februari 2012, ruim voor het fraude artikel in de Telegraaf van eind maart jl.,
zijn wervings- en selectiebureaus benaderd voor de opdracht om een nieuwe algemeen
directeur te zoeken. Deze opdracht loopt op dit moment nog.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus