23 645
Openbaar vervoer

nr. 261
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 oktober 2008

De invoering van de OV-chipkaart is op een punt gekomen dat een volgende belangrijke stap kan worden gezet. De pilot, waarin het gebruik van de OV-chipkaart in Rotterdam wordt getest, kan worden uitgebreid. De Stadsregio Rotterdam en de RET hebben hard gewerkt aan een goed functionerend OV-chipkaartsysteem in de metro. De laatste fase van de pilot in de Rotterdamse metro kan ingaan. Ik heb besloten het verplicht accepteren van de nationale vervoerbewijzen in de Rotterdamse metro per 29 januari 2009 te beëindigen.

De Stadsregio Rotterdam heeft een onderbouwd verzoek tot beëindiging van «de strippenkaart» in de Rotterdamse metro ingediend. Ik heb dit verzoek getoetst aan de afgesproken criteria, zoals genoemd in mijn brief van 29 november 2007 (Kamerstukken II, 23 645, nr. 173) en de criteria die ik daaraan in het Aanvalsplan heb toegevoegd. Ik ben tot het oordeel gekomen dat de Stadsregio voldoet aan deze criteria. In de bijlage bij deze brief licht ik mijn oordeel toe.

Bij de toetsing aan de criteria heb ik de belangen van de reizigers centraal gesteld. Daarom hecht ik ook groot belang aan de inbreng van de consumentenorganisaties. Het regionale consumentenoverleg, het Platform Reizigersbelangen Openbaar Vervoer (PROV), heeft in grote meerderheid ingestemd met het verzoek van de Stadsregio Rotterdam. Het PROV is van mening dat de eerdere door het PROV aangegeven zorgpunten voldoende zijn opgelost om een positief advies uit te brengen over het uitzetten van het NVB op de Rotterdamse metro. Alleen de vertegenwoordiger van de afdeling Rotterdam van Rover heeft een voorbehoud gemaakt. Samen met decentrale overheden, vervoerders en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties werk ik op dit moment aan het concretiseren van het eindbeeld van de OV-chipkaart. De zorgpunten van de consumentenorganisaties worden daarin meegenomen. Ik heb met de Stadsregio Rotterdam afgesproken dat, indien nodig, aanpassingen in het Rotterdamse OV-chipkaartsysteem worden doorgevoerd.

De Royal Holloway University of Londen (RHUL) heeft een reactie gegeven op het door de RET en TLS opgestelde fraudebeheersingsplan voor Rotterdam. Ook het plan van aanpak voor het landelijke migratieplan is door RHUL beoordeeld. RHUL geeft ten aanzien van beide plannen een aantal aanbevelingen. SRR en TLS volgende deze aanbevelingen op. Bovenstaande biedt voldoende waarborgen dat adequaat kan worden gereageerd bij fraude.

Mijn besluit om de verplichting tot het accepteren van nationale vervoerbewijzen in de metro van Rotterdam per 29 januari 2009 te beëindigen zal leiden tot een aanpassing van de Ministeriële regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer. Voor de OV-studentenkaart is een wijziging van de Wet op de studiefinanciering nodig, waar de reisrechten van studenten zijn geregeld. Deze wijziging wordt door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voorbereid.

Met deze stap vangt een belangrijke fase van het project aan. Met het uitzetten van het NVB in de Rotterdamse metro gaat de laatste fase van de pilot in Rotterdam beginnen. Het systeem moet nu worden beproefd, zodat we kunnen leren met het oog op de verdere uitrol. Ik heb vertrouwen in de wijze waarop de Stadsregio Rotterdam aan de slag gaat om van de OV-chipkaart in de Rotterdamse metro een succes te maken.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa

BIJLAGE

Toetsing aan voorwaarden opheffen verplichting accepteren NVB

1. Het OV-chipkaartsysteem is operationeel en stabiel

Op basis van informatie van de RET kan worden vastgesteld dat het aantal restitutieaanvragen dit jaar is gehalveerd. Er zijn per maand 2 miljoen reizen in de metro met de OV-chipkaart. In 0,033% van de gevallen is er sprake van een verzoek om restitutie. Op basis daarvan kan worden gesteld dat het systeem voor de metro operationeel en stabiel is.

2. Distributie in de regio is op peil conform de distributie strategie

Voor de metro zijn op elk station apparaten aanwezig waaruit OV-chipkaarten kunnen worden gekocht en waarmee OV-chipkaarten kunnen worden opgeladen.

3. Aantoonbaar soepele overgang van NVB naar OV-chipkaart voor reizigers

Er zijn compensatieregelingen ontwikkeld waarmee reizigers die gebruik moeten maken van zowel de strippenkaart als van de OV-chipkaart worden gecompenseerd voor de dubbel betaalde basisstrip. Het PROV heeft geadviseerd om te kiezen voor de variant met de stempelkaart en die ook te gebruiken bij overstappen van en naar de trein. Hierover heeft de RET met NS afspraken gemaakt.

Voor de abonnementhouders is geen compensatieregeling nodig omdat deze reizigers hun reisrechten van het papieren abonnement op de OV-chipkaart kunnen laden en daarmee zonder extra kosten kunnen reizen.

4. Studenten kunnen beschikken over een OV-chipkaart

Studenten die in Rotterdam wonen en/of studeren beschikken over een OV-chipkaart. Nieuwe studenten worden, zodra ze een OV-studentenkaart ontvangen, ook van een OV-chipkaart voorzien. Begin volgend jaar worden ook de andere studenten van een OV-chipkaart voorzien. Studenten die van elders komen en nog geen OV-chipkaart hebben, kunnen bij de klantenservice van de RET een OV-chipkaart ontvangen, waarmee ze toegang krijgen tot het systeem.

5. (Jaar)abonnementhouders zijn over op een vervangende propositie of hun bestaande abonnement wordt op de OV-chipkaart geplaatst

De reisrechten van alle abonnementen kunnen op de OV-chipkaart worden geladen. Jaarabonnementhouders hebben al een OV-chipkaart. Voor de andere abonnementhouders kan dit tijdig voor het uitzetten van het NVB worden geregeld.

6. «Het uitzetten» van het NVB

Er is de afgelopen maanden voortdurend overleg geweest met de omliggende overheden en de betrokken vervoerbedrijven. De omliggende overheden zijn schriftelijk door de Stadsregio Rotterdam over de gemaakte afspraken geïnformeerd. Het regionale consumentenoverleg, het PROV, heeft geadviseerd.

7. Voor de begeleiderskaart voor gehandicapten, de opsporingsambtenaren en alle andere speciale vervoerbewijzen (zie punt 4) zijn er oplossingen om met het openbaar vervoer te kunnen reizen

De reisrechten van deze groepen zijn verkrijgbaar op de OV-chipkaart, waarmee aan dit criterium is voldaan.

8. Beveiliging moet op orde zijn

De Royal Holloway University of Londen (RHUL) heeft een reactie gegeven op het door de RET en TLS opgestelde fraudebeheersingsplan voor Rotterdam. Daarin geeft RHUL een aantal aanbevelingen. Ik heb van TLS en RET de bevestiging ontvangen dat zij bezig zijn met het opvolgen van de aanbevelingen van RHUL. De beoordeling door RHUL en de toezegging van TLS en RET bieden voldoende waarborgen dat op basis van het fraudebeheersingsplan adequaat kan worden gereageerd bij fraude.

9. Opbrengstneutraliteit

De Stadsregio Rotterdam heeft aangetoond dat de overgang naar het nieuwe systeem opbrengstneutraal kan plaatsvinden. Dat betekent dat bij de door de Stadsregio vastgestelde tarieven de opbrengsten bij gelijkblijvende reizigersvolumes ook gelijk blijven.

Naar boven