Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juli 2013
Naar aanleiding van mijn brief van 3 juni 2013 over de voortgang van de Betuweroute
(Kamerstuk 29 984, nr. 388) heeft u gevraagd om uiterlijk 25 juni 2013 nadere informatie te ontvangen over de
ontwikkelingen in Duitsland ten aanzien van de Betuweroute.
In de brief over de Betuweroute heb ik u informatie verstrekt over het derde spoor
en meer concrete resultaten kan ik u nog niet melden (Kamerstuk 22 589, nr. 315). De minister en ik hebben wel nadrukkelijk de voortgang van het project met onze
Duitse collega’s besproken en daarover informeer ik u.
Het besluitvormingsproces bij de Duitse overheid loopt volgens plan. Bondsminister
Ramsauer had 17 november 2011 bij zijn bezoek aan Den Haag IenM verzekerd dat de bouw
van het derde spoor in Duitsland budgettair gedekt is en dat het project niet ter
discussie staat. Hij kondigde toen aan dat de beschikking voor realisatie in 2013
verstrekt zou worden aan de DB Netz.
Op 23 april 2013 heeft Bondsminister Ramsauer tijdens het bezoek van minister Schultz
aan Berlijn toegezegd dat hij zich inzet om de «Finanzierungs-Vereinbarung» getekend
te krijgen voor de Bondsverkiezing van 22 september 2013.
Minister voor Verkeer Groschek van NRW heeft mij tijdens onze recente ontmoeting in
Emmerich 13 juni 2013 bevestigd dat de formele afronding van de financiering in de
loop van de zomer te verwachten is.
Het is mij bekend dat NRW het project voor 1/3 financiert en de kasgelden beschikbaar
stelt voor de eerste jaren van de bouw.
Een datum van oplevering voor het derde spoor kunnen mijn Duitse collega’s nog niet
verstrekken. Zij stellen dat de planning voor realisatiefase pas formeel vastgesteld
kan worden als de planfase is afgerond.
De projectorganisatie van DB netz kan de planfase afsluiten en met de contractering
van het derde spoor beginnen nadat twee mijlpalen formeel zijn afgerond:
De eerste mijlpaal is dus dit jaar te verwachten. Wat betreft de tweede mijlpaal verwacht
DB Netz de inspraakprocedures voor alle tracés in 2014 te kunnen afronden en dan het
Baurecht te krijgen. Vervolgens kan de definitieve planning worden afgegeven.
ProRail en KeyRail worden betrokken bij de planvorming voor de bouw van het derde
spoor. DB Netz werkt nu aan een zodanige fasering dat tussen de werkzaamheden door
het goederenverkeer via de Betuweroute toch mogelijk blijft. Het is echter onvermijdelijk
dat in de bouwperiode, die zich over meerdere jaren zal uitstrekken, de grensovergang
te Emmerich niet altijd te gebruiken zal zijn en dat het goederenverkeer vanuit Rotterdam
via andere grensovergangen moet worden afgewikkeld. KeyRail en Prorail zijn daarover
nu in overleg met de goederenvervoerders om logistieke scenario’s uit te werken.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld