22 589 Betuweroute

Nr. 314 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 mei 2013

Op 23 mei vindt te Kleef de Nederlands- Duitse Top plaats. Deze Top staat in het teken van duurzame groei.

Mijn ambtsgenoot tijdens deze ministeriële bijeenkomst is minister Altmaier van Milieu, Natuurbescherming en Reactorveiligheid.

Met hem spreek ik over klimaat en milieu aangelegenheden, waaronder resource efficiency.

Grensoverschrijdende infrastructuurprojecten zijn voor deze Top niet geagendeerd.

Met deze brief kan ik u informeren dat er ten aanzien van de Betuweroute intensief overleg plaatsvindt met Duitsland. Op 23 april is met Minister Ramsauer gesproken over het derde spoor op het traject Emmerich- Oberhausen. Uit dat onderhoud blijkt dat in Duitsland de planningsfase bijna is afgerond.

Voor de start van de uitvoeringsfase zijn twee voorwaarden aan de orde:

1. Verkrijging «Baurecht», dat wil zeggen het verkrijgen van de benodigde bouwvergunningen voor de 12 deelstukken waarin het traject is opgesplitst. Op dit moment zijn 10 trajecten in procedure. Het moment van afronden van deze procedures is, gezien de beroepsmogelijkheden, niet volledig voorspelbaar, maar Duitsland gaat er vanuit dat in 2014 «Baurecht» verkregen kan worden.

2. Overeenstemming over de uiteindelijke kostenverdeling van de aanleg. Het Bondsministerie van Verkeer, de deelstaat Nordrhein Westfalen en de Deutsche Bahn dragen elk ongeveer 1/3 van de kosten (ca 1,3 mld Euro). Mogelijk ontstaan meerkosten doordat in de vergunningsprocedures afspraken worden gemaakt over aanvullende maatregelen, zoals bijvoorbeeld ter vermindering van de geluidshinder. De kostenverdeling wordt uiteindelijk vastgelegd in een financiële overeenkomst (Finanzvereinbarung) tussen het Bondsministerie, de deelstaat en de Deutsche Bahn. De overeenkomst zal nog dit jaar worden getekend. Minister Ramsauer heeft aangegeven zich in te spannen dit nog voor de Duitse verkiezingen in september te realiseren.

Zodra aan deze twee voorwaarden is voldaan kan de uitvoeringsfase starten, met de aanbesteding van de werkzaamheden. Deutsche Bahn werkt, in overleg met ProRail en Keyrail, aan de planning van de bouwfase.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven