22 343 Handhaving milieuwetgeving

Nr. 385 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 oktober 2023

Tijdens het commissiedebat Externe Veiligheid van 11 oktober jl. is gesproken over de opvolging van de motie van het lid Bouchallikh.1 Tijdens dit debat heb ik toegezegd dat ik uw Kamer binnen twee weken zou informeren over de mogelijkheden voor het opleggen van de norm van 500 milligram per kubieke meter stikstofoxide (NOx) voor de kooksfabrieken binnen het lopende vergunningsverleningstraject bij Tata Steel. Met deze brief informeer ik u over deze toezegging en geef ik opvolging aan mijn Kamerbrieven van 10 en 13 oktober 2023 over dit onderwerp.2

Sinds het debat heeft Tata Steel aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) een aanvullende reactie gestuurd met betrekking tot de onderzoeksrapportage naar de mogelijkheden voor het verlagen van stikstofuitstoot bij Kooksgasfabriek 1. Deze reactie bevat toezichtvertrouwelijke informatie en wordt door de OD NZKG beoordeeld. Zodoende is deze informatie op dit moment nog niet door de OD NZKG met mij gedeeld. Zoals ik 10 oktober 2023 aan uw Kamer meedeelde3 zal de OD NZKG de reactie van Tata Steel gaan beoordelen en bezien of het op basis van het onderzoek mogelijk is om een aangescherpte emissiegrenswaarde van 500 milligram stikstofoxide per kubieke meter op te leggen. Bij deze overweging zal de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) adviseren. Op dit moment valt nog niet te concluderen of het binnen het huidige wettelijke stelsel mogelijk zal zijn om de norm voor stikstofoxide van 500 mg per kubieke meter op te leggen bij Tata Steel.

In de BBT-conclusies die relevant zijn voor de kooksgasfabriek 1, staat geen concrete range voor het emissieniveau. Om die reden moet het bevoegd gezag zelf bepalen wat beste beschikbare technieken (BBT) zijn. De opgelegde onderzoeksverplichting verplicht Tata Steel om onderzoek uit te voeren naar aanvullende maatregelen, met als doel om de huidige stikstofoxide-emissie verder te reduceren. Hierbij dient gestreefd te worden naar het verlagen van de stikstofoxide-emissie tot aan de onderkant van de range (500 mg/Nm3) die geldt voor installaties met goed onderhouden batterijen en geïntegreerde lage-NOX-technieken. Binnen het huidige wettelijke kader is het mogelijk om zo’n scherpere norm op te nemen in de vergunning mits dit technisch en financieel haalbaar is en de effecten op de verschillende milieucompartimenten (zogenaamde cross-media effecten4) zijn afgewogen. Het onderzoek dient inzicht te geven in de verschillende technische mogelijkheden, de kosten van de maatregelen, de te bereiken reducties, de cross-media effecten en de mogelijke implementatie van de maatregelen. Wanneer de omgevingsdienst het onderzoek van Tata Steel heeft beoordeeld kan zij een besluit nemen over mogelijke aanpassing van de vergunning. De OD NZKG is voornemens om uiterlijk het eerste kwartaal van 2024 dit besluit te nemen.

De OD NZKG is de toezichthouder op Tata Steel namens het bevoegde gezag: de Provincie Noord-Holland. De OD NZKG heeft de bevoegdheid om de vergunningen van Tata Steel aan te scherpen als dat mogelijk blijkt binnen de huidige wettelijke kaders. Ik ben uiteraard bereid om ondersteuning te bieden.

Zoals ik heb toegezegd, zal ik parallel aan het traject van de omgevingsdienst ook zelf het juridisch traject starten om de regelgeving aan te passen. Hierdoor voorkomen we vertraging als blijkt dat het niet mogelijk is om binnen de huidige regelgeving de norm aan Tata Steel op te leggen. Hierbij wil ik wel graag herhalen dat als het mogelijk blijkt om binnen de huidige wet- en regelgeving de norm van 500 mg/m3 op te leggen, ik het juridisch traject dan ook weer zal staken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Kamerstuk 22 343, nr. 354.

X Noot
2

Kamerstukken 22 343 en 28 089, nrs. 371 en Kamerstukken 22 343 en 35 334, nr. 372.

X Noot
3

Kamerstukken 22 343 en 28 089, nr. 371.

X Noot
4

Dit zijn de effecten op de verschillende milieucompartimenten zoals onder andere energie, water, lucht en bodem. Economic and cross media issues – Kenniscentrum InfoMil.

Naar boven