22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs en Utrecht–Arnhem–Duitse grens

Nr. 502 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 december 2017

In mijn brief van 7 december jl. over de dienstregeling 2018 (Kamerstuk 29 984, nr. 734) heb ik u toegezegd de Kamer uiterlijk bij de aanbieding van het vervoerplan 2018 te informeren over het moment waarop de IC Amsterdam–Brussel (IC Brussel) over de HSL-Zuid en Lijn 4 (in België) gaat rijden. Met deze brief geef ik invulling aan die toezegging. Bovendien gaan de operationele voorbereidingen nu een fase in die de reiziger gaat zien en merken. Hierover wil ik u graag informeren.

Zoals is aangegeven in de brief van 16 juni jl. (Kamerstuk 22 026, nr. 497) heeft NS na de oplevering van de toegelaten software zes maanden voorbereidingstijd nodig om de kwaliteit van deze nieuwe vervoersdienst te kunnen garanderen. Bij aanbieding van de VGR HSL-Zuid 40 op 13 oktober jl. (Kamerstuk 22 026, nr. 498) is gemeld dat de toelating van de software rond is en dat NS bezig is met het testen van de treinen en de voorbereidingen om de treindienst op een betrouwbare wijze van start te laten gaan. Tijdens de testperiode is een aantal technische problemen geconstateerd die nu zijn opgelost. NS en NMBS hervatten vanaf januari het oefen- en proefbedrijf voor de duur van ongeveer drie maanden en verrichten de verdere operationele voorbereidingen voor de introductie van de IC Brussel over de HSL-Zuid.

In de conclusies van de parlementaire enquête Fyra (Kamerstuk 33 678, nr. 11) wordt het belang benadrukt van een goed oefen- en proefbedrijf voor een betrouwbare introductie van een nieuwe vervoersdienst. Voor een goede simulatie van de nieuwe vervoersdienst over de HSL-Zuid gebruikt NS in het oefen- en proefbedrijf hetzelfde materieel dat nu wordt ingezet voor de IC Brussel over het conventionele spoor. Dit aspect van de voorbereiding heeft effect op de reiziger. Het betekent dat de IC Brussel tijdelijk eindigt op Den Haag Hollands Spoor in plaats van Amsterdam Centraal. Om ruimte te maken voor het proefbedrijf vervallen er vanaf februari dagelijks enkele ritten van de IC direct. Het oefen- en proefbedrijf is door NS besproken met de consumentenorganisaties in het Locov, daar hebben zij geen bezwaren geuit. NS zal de reiziger via de gebruikelijke kanalen informeren over de gevolgen voor de dienstregeling van de IC Brussel en IC direct. Conform de kabinetsreactie op de parlementaire enquête Fyra (Kamerstuk 33 678, nr. 16) zal deze werkwijze als onderdeel van de midterm review worden geëvalueerd.

Alvorens over te gaan tot de introductie van de IC Brussel over de HSL-Zuid hecht ik er aan dat aan de lessen van de parlementaire enquête Fyra is voldaan. Het gaat hierbij met name om het hebben van een alternatief voor de reiziger mochten er bij de introductie toch fundamentele problemen ontstaan die de continuïteit van de vervoersdienst bedreigen (fall back). Daarnaast is een belangrijke les dat bij grensoverschrijdende vervoersprojecten duidelijke en afdwingbare afspraken worden gemaakt. Het gaat daarbij over operationele aspecten (o.a. inzet van mensen en materieel, opleidingen, ticketing) en heldere financiële afspraken. Ik heb NS gevraagd om in januari aan mij te rapporteren over de voortgang van de gesprekken hierover met de NMBS i.v.m. het tijdspad voor de introductie van de nieuwe vervoersdienst. Ik zal uw Kamer hierover informeren.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

Naar boven