22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens

Nr. 432 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 oktober 2013

Op vrijdag 4 oktober 2013 verzocht de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu mij om uw Kamer te informeren over de termijnen/deadlines die verbonden zijn aan de oplossing van de Fyra-problematiek en de nieuwe vervoerconcessie. In deze brief ga ik hier nader op in.

NS en NMBS hebben mij een voorstel gedaan voor een alternatief vervoersaanbod. Zolang dit voorstel niet met uw Kamer is besproken en door uw Kamer wordt ondersteund, bestaat er onzekerheid over de uitvoering van het alternatief vervoersaanbod. Ik wil de reiziger zo snel mogelijk duidelijkheid bieden.

Hiervoor zijn twee zaken relevant.

  • 1) Onderdeel van het voorstel dat NS op de zo kort mogelijke termijn materieel aantrekt om de treindienst zo snel mogelijk voor de reiziger uit te breiden. Het gaat dan om de Traxx-locomotieven, die nu ook over de HSL-Zuid rijden. NS heeft hiervoor een optie bij de fabrikant genomen en moet half november definitief aan de fabrikant laten weten of hij deze treinen afneemt. Een besluit na die datum leidt tot aanzienlijke extra financiële kosten bij NS om materieel aan te trekken. Maar ook het tijdig gereedkomen van deze treinen voor de commerciële treindienst staat anders onder druk. Uitstel van besluitvorming leidt ertoe dat het onzeker is of NS en NMBS het voorstel kunnen uitvoeren zoals het nu voorligt. Dit betekent dat bespreking van het voorstel in uw Kamer volledig moet zijn afgerond vóór half november.

  • 2) Zonder het gesprek op korte termijn met u te voeren over dit voorstel wordt het verder lastig om de termijnen en mijlpalen te halen die verbonden zijn aan de nieuwe vervoerconcessie. Zoals ik u heb geïnformeerd met mijn brief van 27 september 2013 is het mijn streven om in het eerste kwartaal van 2014 een concept van de concessie gereed te hebben dat ik voor advies verzend aan onder meer de consumentenorganisaties. Indien uw Kamer het voorstel voor het alternatieve vervoer op de HSL-Zuid ondersteunt dan heb ik minimaal vier maanden nodig voor het verwerken hiervan in de conceptconcessie, voordat ik deze voor advies aan de stakeholders kan verzenden en (ter informatie) aan uw Kamer. Dit onder meer om een goede sturing op het aanbod uit te kunnen werken dat tevens past binnen de geïntegreerde concessie, waarover ik ook gesprekken met NS moet voeren. De adviestermijn bedraagt zes weken, waarna dit moet worden verwerkt in de conceptconcessie. Dit zal eveneens enkele weken in beslag nemen. Vervolgens zal de conceptconcessie voor de start van het zomerreces 2014 naar de Eerste en Tweede Kamer worden gestuurd ten behoeve van de voorhangprocedure van ten minste 28 dagen. Na overeenstemming over de concessie zal de gunning aan NS plaatsvinden. Dit proces is van veel zaken afhankelijk en naar mate termijnen/mijlpalen naar achteren schuiven, komt er nog meer druk op het proces te staan.

Ik doe dan ook een beroep op uw Kamer om een spoedige Kamerbehandeling mogelijk te maken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven