Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 maart 2012
Conform de Regeling Grote Projecten, bied ik u hierbij de dertigste voortgangsrapportage
(VGR 30) HSL-Zuid aan1. Deze voortgangsrapportage behandelt de verslagperiode van 1 juli 2011 tot en met
31 december 2011. Ik zal mij in deze brief beperken tot de belangrijkste ontwikkelingen
rondom dit project. Daarnaast wil ik u middels deze brief informeren over de prestaties
van de Beneluxtrein.
Voortgangsrapportage 30 HSL-Zuid op hoofdlijnen
Op 16 september 2011 is het noordelijke deel van de HSL-Zuid van ERTMS level 1 naar
ERTMS level 2 geschakeld. Hierdoor kan nu over het gehele traject van de HSL-Zuid
onder ERTMS level 2 gereden worden. Tevens is een belangrijke mijlpaal bereikt om
het EMC-problematiek structureel op te lossen, doordat in oktober en november vier
AT-stations opgeleverd zijn.
Het aanbod in treindiensten via de HSL-Zuid is gedurende de verslagperiode niet gewijzigd.
Wel is het aantal gemaakte reizen via de HSL-Zuid opnieuw toegenomen ten opzichte
van de vorige verslagperiode. Ook de gemiddelde aankomstpunctualiteit van de Thalys
en de Fyra heeft zich opnieuw verbeterd ten opzichte van de vorige verslagperiode.
Gedurende de verslagperiode is ook gestart met een pilot naar geluidsbeperkende maatregelen
rondom de HSL-Zuid. Onderzoeksbureau M+P heeft in december 2011 een plan van aanpak
opgesteld. Naar aanleiding hiervan zal gewerkt worden aan een nieuw rekenmodel voor
de bakconstructie bij Lansingerland, nieuwe referentiemetingen op zeven verschillende
locaties en de effecten worden onderzocht van een drietal geluidsreducerende maatregelen.
Deze geluids-reducerende maatregelen worden naar verwachting eind deze zomer getroffen.
Ik zal hier nader op ingaan bij de beantwoording van de recent gestelde Kamervragen.
Met betrekking tot de financiën is het potentiële beroep (50% waarde) op de risicoreservering
met € 4 miljoen toegenomen, van € 35 naar € 39 miljoen (op basis van de 90% waarde
bedraagt het potentiële beroep € 67 miljoen). Aan het einde van de verslagperiode
was in de risicoreservering nog een bedrag aanwezig van € 39 miljoen. Het hiervoor
genoemde potentiële beroep op de risico-reservering is voor mij aanleiding om deze
ruimte van € 39 miljoen te handhaven.
Prestaties Beneluxtrein
NS Internationaal heeft mij gemeld dat de gemiddelde punctualiteit van de Intercity
Amsterdam–Brussel, ook wel bekend als de Beneluxtrein, in de tweede helft van 2011
83,1% bedroeg. Dit is een lichte verslechtering ten opzichte van de eerste helft van
2011 toen de gemiddelde punctualiteit zo’n 83,9% bedroeg. In de tweede helft van 2011
bedroeg de gemiddelde uitval van de Beneluxtrein 7,0%.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus