nr. 296
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 juni 2009
Bij deze doe ik u ter informatie de vervoerconcessie voor het hogesnelheidsnet
toekomen welke ik voornemens ben voor 1 juli 2009 te verlenen aan High Speed Alliance (HSA).1
Tevens doe ik u hierbij toekomen de toelichting op de concessie, de adviezen
die over de concessie zijn uitgebracht door ProRail en de consumentenorganisaties
verenigd in het Locov, alsmede de reactie VenW op deze adviezen.1
Aanleiding
In de concessieovereenkomst tussen de Staat en HSA d.d. 5 december
2001 voor het vervoer over de HSL-Zuid is vastgelegd dat de concessieovereenkomst
wordt omgezet in een publiekrechtelijke concessie zodra daarvoor de noodzakelijke
wettelijke grondslag bestaat. Met het van kracht worden van de nieuwe Spoorwegwet
en de Wet personenvervoer 2000 per 1 januari 2005 is dit wettelijk kader
ontstaan. Het is een vervoerder niet toegestaan zonder concessie vervoerdiensten
aan te bieden. De vervoerdiensten over de HSL-Zuid kunnen dan ook pas starten
als aan HSA een vervoerconcessie is verleend. De Staat heeft de Aanvangsdatum,
het contractuele moment waarop de (vervoer-)verplichtingen van HSA ingaan
bepaald op 1 juli 2009. Het is dan ook van belang dat voor deze datum
de omzetting van de concessieovereenkomst in een concessie is voltooid door
het verlenen van de vervoerconcessie aan HSA.
De afgelopen periode is met HSA gewerkt aan het omzetten van de privaatrechtelijke
concessieovereenkomst in een publiekrechtelijke concessie.
Het uitgangspunt bij de omzetting is artikel 34 uit de concessieovereenkomst
welke hieronder integraal is opgenomen;
Artikel 34: Overgang naar concessie
34.1 Zodra daartoe, in gevolg het wetsvoorstel voor
de nieuwe Spoorwegwet (Kamerstukken II 1999/2000, 27 482) en het wetsvoorstel voor de Concessiewet personenvervoer per trein (Kamerstukken II 1999/2000,
27 216) de wettelijke grondslag is geschapen, zal de Minister van Verkeer
en Waterstaat aan HSA Beheer overeenkomstig deze Overeenkomst een concessie
verlenen terzake van het vervoer van personen per trein over de HSL-Zuid Infrastructuur,
welke concessie, mits qua condities gelijk aan deze Overeenkomst HSA Beheer
alsdan zonder voorbehoud zal aanvaarden.
34.2 Voorschriften verbonden aan voornoemde concessie
die op welke wijze dan ook zouden afwijken van (i) deze Overeenkomst of onderdelen
daarvan of (ii) van de thans geldende publiekrechtelijke of privaatrechtelijke
regelingen, geven HSA Beheer aanspraak op vergoeding van haar volledige daaruit
voortspruitende schade.
34.3 Alle bepalingen van deze Overeenkomst, voor zover
niet vervangen door een voorschrift van de in lid 1 bedoelde concessie, blijven
gelden zolang deze Overeenkomst dat bepaalt en voor zover dit geen ontoelaatbare
doorkruising van de wettelijke regeling van de onderhavige concessie is.
De vervoerconcessie
Uit bovenstaand artikel blijkt dat in de concessieovereenkomst tussen
de Staat en HSA is overeengekomen dat er geen inhoudelijke aanpassingen van
afspraken tussen de Staat en HSA worden doorgevoerd bij het omzetten van de
concessieovereenkomst in de concessie. De rechten en verplichtingen van beide
partijen mogen door de omzetting niet wijzigen. De voorliggende concessie
voor het hogesnelheidsnet (bijlage 1) is dan ook beleidsneutraal van aard,
er zijn geen inhoudelijke aanpassingen van de afspraken tussen de Staat en
HSA in opgenomen. In de bijgevoegde toelichting (bijlage 2) wordt artikelsgewijs
aangegeven wat met de bepaling wordt beoogd.
Er is voor gekozen om de bepalingen uit de concessieovereenkomst die verplichtingen
voor HSA inhouden op te nemen in de voorliggende concessie. De rechten van
HSA blijven opgenomen in de concessieovereenkomst, die dan ook conform bovenstaand
artikel 34, blijft bestaan. Voor deze splitsing is gekozen omdat een concessie
een eenzijdig verleend document is waarin rechten van de concessiehouder niet
goed te plaatsen zijn.
Aangezien reeds bekend is dat HSA op de Aanvangsdatum niet over voldoende
materieel kan beschikken om alle in de concessieovereenkomst, en dus ook in
de voorliggende concessie, opgenomen vervoerdiensten aan te bieden zal ik
voor een aantal van de verplichtingen op grond van de concessie voorlopig
de handhaving opschorten. Het betreft daarbij de verplichting om vanaf Aanvangsdatum
en binnen de gestelde reistijden de binnenlandse en internationale vervoerdiensten
aan de reiziger aan te bieden. Het opschorten van deze verplichting is slechts
ingegeven door de omstandigheid dat naleving door HSA momenteel feitelijk
onmogelijk is en dat handhavend optreden daarom geen nut zou afwerpen. De
opschorting geldt onder voorwaarde dat HSA zich naar beste vermogen inzet
om de treinen zo spoedig mogelijk beschikbaar te hebben. De opschorting geldt
ook alleen totdat HSA over voldoende treinen beschikt om aan haar verplichtingen
te kunnen voldoen.
Bij deze brief zijn het advies van ProRail en de consumentenorganisaties
verenigd in het Locov en de reactie van VenW op beide adviezen gevoegd (bijlage
3 tot en met 6).
Vervolg
Hoewel voor het verlenen van de vervoerconcessie voor het hogesnelheidsnet
formeel geen verplichting tot voorhang bij uw Kamer bestaat acht ik het van
belang dat u vooraf kennis neemt van de inhoud van de concessie. Mede gezien
het feit dat de concessieovereenkomst een vertrouwelijk karakter had en de
voorliggende concessie openbaar is.
Het is van groot belang dat HSA voor de contractuele Aanvangsdatum (1 juli
2009) beschikt over een vervoerconcessie. Mocht HSA per 1 juli nog niet
beschikken over een vervoerconcessie is het niet goed mogelijk om HSA te houden
aan haar verplichting om de gebruiksvergoeding aan de Staat af te dragen.
Ik ben dan ook voornemens om aan HSA voor 1 juli de voorliggende concessie
te verlenen.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings