22 026
Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs

nr. 18
BRIEF VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 21 juni 1996

Na advies te hebben ingewonnen bij de commissie voor de Rijksuitgaven (zie bijlage) vraagt de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat u te bevorderen dat de PKB-HSL-Zuid door de Kamer wordt aangemerkt als groot project.

De griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Coenen

BIJLAGE

's-Gravenhage, 19 juni 1996

Aan de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat

In haar vergadering van 4 juni 1996 besloot uw commissie de Kamer voor te stellen de Planologische Kernbeslissing HSL-Zuid aan te wijzen als groot project.

Met de aanleg van de HSL-Zuid zijn investeringskosten van f 7,5 miljard gemoeid. Het overgrote deel daarvan komt voor rekening van het Rijk. Overigens is de dekking van het totale investeringsbedrag nog niet gewaarborgd. Ook zijn de onderhandelingen met België over de omvang van een nog niet in het bedrag van f 7,5 miljard begrepen financiële bijdrage van Nederland nog niet afgerond. De aard van het project, met een aantal innovatieve kunstwerken zoals de geplande boortunnel onder het Groene Hart, brengt een aanzienlijk uitvoerings- en kostenrisico mee. Zowel de verdere besluitvormingsprocessen als de besturings- en uitvoeringsorganisatie zijn buitengewoon complex.

De Commissie voor de Rijksuitgaven heeft deze kenmerken gelegd naast de criteria die in de herziene procedureregeling grote projecten (24 752) worden genoemd. Het betreft drie voorgeschreven criteria (*) en drie facultatieve c.q. aanvullende (–) criteria:

* een niet-routinematige en in de tijd begrensde activiteit;

* een activiteit waarvoor de staat alleen of grotendeels verantwoordelijkheid draagt;

* een activiteit met substantiële financiële consequenties en/of aanmerkelijke uitvoeringsrisico's;

– een activiteit met belangrijke gevolgen voor de samenleving of de rijksdienst;

– toepassing van nieuwe technologieën of financierings-constructies;

– een in organisatorisch opzicht complex besturings- en uitvoeringsproces.

De conclusie kan niet anders zijn dan dat de PKB HSL-Zuid een typerend voorbeeld van een groot project is. Daar komt nog bij dat, zoals uw commissie terecht memoreert, bij de aanwijzing van de PKB Schiphol reeds overwogen is dat te zijner tijd de HSL-Zuid als afzonderlijk groot project zou dienen te worden aangewezen.

De commissie voor de Rijksuitgaven adviseert derhalve positief over uw voorstel.

De griffier van de commissie voor de Rijksuitgaven,

Hubert

Naar boven