nr. 18
BRIEF VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 21 juni 1996
Na advies te hebben ingewonnen bij de commissie voor de Rijksuitgaven
(zie bijlage) vraagt de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat u te bevorderen
dat de PKB-HSL-Zuid door de Kamer wordt aangemerkt als groot project.
De griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,
Coenen
BIJLAGE
's-Gravenhage, 19 juni 1996
Aan de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat
In haar vergadering van 4 juni 1996 besloot uw commissie de Kamer voor
te stellen de Planologische Kernbeslissing HSL-Zuid aan te wijzen als groot
project.
Met de aanleg van de HSL-Zuid zijn investeringskosten van f 7,5 miljard
gemoeid. Het overgrote deel daarvan komt voor rekening van het Rijk. Overigens
is de dekking van het totale investeringsbedrag nog niet gewaarborgd. Ook
zijn de onderhandelingen met België over de omvang van een nog niet in
het bedrag van f 7,5 miljard begrepen financiële bijdrage van Nederland
nog niet afgerond. De aard van het project, met een aantal innovatieve kunstwerken
zoals de geplande boortunnel onder het Groene Hart, brengt een aanzienlijk
uitvoerings- en kostenrisico mee. Zowel de verdere besluitvormingsprocessen
als de besturings- en uitvoeringsorganisatie zijn buitengewoon complex.
De Commissie voor de Rijksuitgaven heeft deze kenmerken gelegd naast de
criteria die in de herziene procedureregeling grote projecten (24 752)
worden genoemd. Het betreft drie voorgeschreven criteria (*) en drie facultatieve
c.q. aanvullende (–) criteria:
* een niet-routinematige en in de tijd begrensde activiteit;
* een activiteit waarvoor de staat alleen of grotendeels verantwoordelijkheid
draagt;
* een activiteit met substantiële financiële consequenties en/of
aanmerkelijke uitvoeringsrisico's;
– een activiteit met belangrijke gevolgen voor de samenleving of
de rijksdienst;
– toepassing van nieuwe technologieën of financierings-constructies;
– een in organisatorisch opzicht complex besturings- en uitvoeringsproces.
De conclusie kan niet anders zijn dan dat de PKB HSL-Zuid een typerend
voorbeeld van een groot project is. Daar komt nog bij dat, zoals uw commissie
terecht memoreert, bij de aanwijzing van de PKB Schiphol reeds overwogen is
dat te zijner tijd de HSL-Zuid als afzonderlijk groot project zou dienen te
worden aangewezen.
De commissie voor de Rijksuitgaven adviseert derhalve positief over uw
voorstel.
De griffier van de commissie voor de Rijksuitgaven,
Hubert