nr. 173
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 oktober 2002
Inleiding
Op 29 augustus 2002 hebben wij tijdens het zomerreces in een algemeen
overleg gesproken over een eventuele tariefsrestrictie voor het vervoer op
de HSL-Zuid. U heeft mij verzocht opnieuw met HSA in overleg te gaan om te
bezien of er meer reizigers van de HSL-Zuid gebruik kunnen maken door de instelling
van een tariefsrestrictie en welke kosten dit met zich meebrengt.
Randvoorwaarden
De aanbestedingsprocedure – waaronder de concessieovereenkomst tot
stand is gekomen – stelt eisen aan de voorwaarden waaronder de Staat
aan HSA een tariefrestrictie mag opleggen. Een eventuele restrictie en de
eventuele compensatie die HSA daarvoor zou ontvangen mag uiteraard de uitkomst
van de tenderprocedure niet verstoren. HSA mag er niet beter of slechter van
worden, nog qua verwachte winstgevendheid, noch qua risicoprofiel van de onderneming.
Ik heb tijdens het algemeen overleg expliciet als randvoorwaarde gesteld
dat HSA de cijfers uit haar businessplan actualiseert en dat de gesprekken
worden gevoerd op basis van nieuwe gegevens en feiten. De basis voor de gesprekken
is artikel 5.4 van de concessieovereenkomst. Uitgangspunt voor de besprekingen
zijn uiteraard geweest de juridische voorwaarden die de gevolgde openbare-aanbestedingsprocedure
stelt.
Geen nieuwe feiten
In de afgelopen maand heb ik diverse malen overleg gevoerd met HSA. HSA
heeft aangegeven dat zij niet bereid is om de cijfers uit haar businessplan
te actualiseren en dat er naar haar mening op dit moment geen nieuwe feiten
zijn ten opzichte van het moment waarop de concessieovereenkomst werd gesloten.
Zij beroept zich daarbij op de ondernemersvrijheid die zij heeft.
Met het ontbreken van nieuwe informatie vervalt een belangrijke basis om met
elkaar in gesprek te blijven over een eventuele tariefsrestrictie, omdat:
• ik op dit moment geen andere indicaties heb omtrent de tarieven
voor de reiziger dan op het moment van sluiten van de concessieovereenkomst
en ook anderszins geen geactualiseerde en integrale informatie tot mijn beschikking
heb;
• er zonder goed onderbouwde nieuwe feiten juridisch grote beperkingen
zijn aan het opleggen van een tariefrestrictie.
Stand van zaken
Indachtig uw nadrukkelijke wens om met HSA in gesprek te gaan, heb ik
de vervoerder toch gevraagd de effecten van een drietal scenario's in kaart
te brengen. HSA had bij aanvang van de gesprekken aangegeven dat zij –
ook zonder geactualiseerd businessplan en nieuwe feiten – de effecten
van eventuele restricties op transparante wijze zou aanbieden, waardoor een
beoordeling mogelijk zou kunnen zijn. Ik heb HSA gevraagd om inzicht te geven
in de effecten van restricties voor een tweede klas kaartje die tussen 125%
en het prijsniveau uit het bod zitten, ten opzichte van de tweede klas tarieven
op het hoofdrailnet.
Ter beoordeling hiervan moet de Staat onafhankelijk van HSA kunnen vaststellen
dat een tariefrestrictie in het algemeen belang is en niet wordt ingegeven
door bedrijfseconomische belangen van HSA. Hiervoor is het van groot belang
te kunnen komen tot een objectieve onderbouwing van de gegevens.
Een deel van de gevraagde gegevens heb ik uiteindelijk donderdag 26 september
jongstleden ontvangen. HSA vindt het aanleveren van de gevolgen voor de tarieven
voor de reiziger, gedifferentieerd naar spits en dal en zowel vol tarief als
met korting, van beperkte waarde. Ik ben van mening dat zonder dit inzicht
niet duidelijk is waarvoor de Staat compensatie verleent. Ook de onderbouwing
van de kosten en gederfde opbrengsten die een restrictie met zich meebrengt
ontbreekt op dit moment. Verder heeft HSA een voorbehoud gemaakt voor eventuele
kosten verbonden aan het bestellen van rollend materieel die zij echter nog
niet gekwantificeerd heeft. Uit de gesprekken is ook gebleken dat –
indien tot tariefrestrictie besloten zou worden – partijen nog de nodige
complexe beheersafspraken moeten maken.
Alles overziend beschik ik dus niet over voldoende informatie om de voorstellen
van HSA nu inhoudelijk te kunnen beoordelen en u adequaat te informeren over
de mogelijke effecten. Een objectieve beoordeling van de diverse scenario's
en de bijbehorende compensatie is niet mogelijk. Het opleggen van een tariefsrestrictie
op basis van de nu beschikbare informatie acht ik noch beleidsinhoudelijk,
noch juridisch te onderbouwen.
HSA heeft aangegeven bereid te zijn tot een nadere onderbouwing van de
effecten van de verschillende scenario's. Ik heb hierboven de minimaal benodigde
informatie genoemd die noodzakelijk is om tot een adequate beoordeling van
een mogelijke restrictie komen. Zodra dit tot resultaten leidt zal ik u daarover
berichten, mogelijkerwijs op de wijze als onderstaand wordt voorgesteld.
Vervolg
Ik ben bereid tot nadere toelichting in een besloten overleg met uw Kamer.
Veel van de gegevens hebben immers een bedrijfsvertrouwelijk karakter. Indien
u tot een dergelijk overleg besluit zal ik u in vertrouwelijkheid
een inhoudelijke en cijfermatige analyse doen toekomen betreffende de consequenties
van diverse scenario's op basis van de op dat moment voorhanden zijnde informatie.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
R. H. de Boer