Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 21501-33 nr. 548 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 21501-33 nr. 548 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 juni 2015
Hierbij stuur ik uw Kamer het verslag van de Telecomraad van 12 juni 2015. Bij de Telecomraad waren vicevoorzitter van de Europese Commissie Ansip (Digital Single Markt) en eurocommissaris Oettinger (Digital Economy & Society) aanwezig.
Voorafgaand aan de Raad was er een ontbijtsessie over de ontwerpverordening Europese interne markt voor telecommunicatie, over roaming en netneutraliteit. Tijdens de Raad is hiervan een terugkoppeling gegeven. De Raad heeft verder een beleidsdebat gevoerd over de digitale interne markt, voorafgegaan door een presentatie van vicevoorzitter Ansip over de strategie van de Europese Commissie voor de digitale interne markt.
Het Letse voorzitterschap heeft de Raad geïnformeerd over de voortgang van de onderhandelingen over de ontwerprichtlijnen Toegankelijkheid overheidswebsites en Netwerk- en informatiebeveiliging. Ook heeft de Raad Raadsconclusies over internet governance aangenomen en is de Raad tot een algemene oriëntatie gekomen over het programma inzake interoperabiliteitsoplossingen voor overheidsdiensten, bedrijven en burgers in Europa (ISA²).
Als laatste onderwerp op de agenda heeft het inkomende Luxemburgse voorzitterschap (juli t/m december 2015) zijn werkprogramma gepresenteerd.
De eerstvolgende Telecomraad is gepland op 11 december 2015.
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp
Voortgang ontwerpverordening Europese interne markt voor telecommunicatie
Tijdens een ontbijt voorafgaand aan de Raad spraken de lidstaten informeel over de voortgang van de onderhandelingen over de verordening interne telecommarkt. Hierbij werden ze gevraagd hun rode lijnen en flexibiliteit aan te geven voor het vervolg van de onderhandelingen. Tegenover een groep lidstaten die opriep tot het bereiken van een snel resultaat stond een groep lidstaten die benadrukte dat kwaliteit voor snelheid dient te gaan. Diverse lidstaten benadrukten dat de Raad al grote stappen heeft gezet en dat het Europees parlement aan zet is om duidelijk te maken wat het acceptabel vindt in het slotcompromis.
De meeste aandacht tijdens de gedachtewisseling ging uit naar het onderwerp roaming. Daarbij benadrukten veel lidstaten dat het afschaffen van roamingtoeslagen er niet toe mag leiden dat telecombedrijven de kosten die ze zelf maken voor roaming, niet kunnen terugverdienen. Dit zou negatieve gevolgen hebben voor de investeringen in netwerken en er bovendien toe kunnen leiden dat binnenlandse tarieven worden verhoogd. Enkele lidstaten met lage binnenlandse tarieven wezen erop dat dit risico vooral voor hen geldt. Lidstaten herhaalden daarom de noodzaak van verlaging van de roaming wholesale tarieven, voordat roamingtoeslagen op de retailmarkt kunnen worden afgeschaft. Ten aanzien van de datum waarop roamingtoeslagen kunnen worden afgeschaft, gaven veel lidstaten, waaronder Nederland, aan de datum in de Raadspositie (15 december 2017) te kunnen steunen. Enkele lidstaten gaven aan aanvullende flexibiliteit te kunnen bieden, terwijl anderen de datum in de Raadspositie juist te vroeg vonden.
Ten aanzien van netneutraliteit schaarden de meeste lidstaten zich achter de huidige Raadspositie. Deze geeft – meer dan in vorige versies – zekerheden ten aanzien van non-discriminatie bij verkeersmanagement, hetgeen volgens sommige lidstaten, waaronder Nederland, moet worden behouden. Nederland heeft zijn onvrede uitgesproken over het ontbreken van een verbod op prijsdiscriminatie en nogmaals toegelicht waarom dit verbod wel noodzakelijk is voor het effectief borgen van netneutraliteit in de EU. Nederland heeft opgemerkt dat door het ontbreken van een verbod op prijsdiscriminatie de huidige Raadspositie voor Nederland niet acceptabel is.
Tijdens de openbare bespreking van de ontwerpverordening in de Raad gaf het Letse voorzitterschap een indruk van hetgeen in de ontbijtsessie besproken was, in lijn met bovenstaande punten. Ook ging het voorzitterschap in op de vervolgstappen. Het voorzitterschap blijft ernaar streven nog in juni een akkoord te bereiken met het Europees parlement. Mogelijk zal er een vierde triloog plaatsvinden op 29 juni 2015.
Beleidsdebat digitale interne markt
Het Letse voorzitterschap gaf aan blij te zijn met de strategie voor de digitale interne markt en was de Europese Commissie ook dankbaar voor de goede timing van de strategie. De digitale interne markt is een prioriteit van het Letse voorzitterschap, vandaar dat er in verschillende Raden beleidsdebatten gevoerd zijn. De belangrijkste boodschappen van de verschillende vakraden zal het voorzitterschap opnemen in een brief aan de Europese Raad.
Vicevoorzitter Ansip (Digitale Interne Markt) presenteerde de strategie namens de Europese Commissie. Vicevoorzitter Ansip wees erop dat het belangrijk was de digitale interne markt te verankeren. Op veel andere terreinen is er al een interne markt, maar op digitaal gebied is er nog een wereld te winnen. Vicevoorzitter Ansip ging daarna in op de kernpijlers van de strategie: (1) betere online toegang tot goederen en diensten voor consumenten en bedrijven in heel Europa; (2) randvoorwaarden creëren die bevorderlijk zijn voor digitale netwerken en diensten; en (3) een Europese digitale economie en samenleving met maximaal groeipotentieel op de lange termijn tot stand brengen. Daarbij zoomde hij in op verschillende onderwerpen. Zo wees hij op de grote verschillen in kosten voor grensoverschrijdende pakketbezorging als barrière voor grensoverschrijdende e-commerce. De Europese Commissie wil meer inzicht in de prijzen die gerekend worden. Ook wees vicevoorzitter Ansip op de problematiek rond geoblocking en auteursrechten. Bij auteursrechten wil hij de uitzonderingen harmoniseren. Ook wil de Commissie meer inzicht krijgen in de werkwijze van digitale platforms. Verder is het van groot belang om het vertrouwen in digitale diensten op te bouwen en te behouden. Met standaardisering en interoperabiliteit is meer gebruik van netwerken en diensten mogelijk. Als laatste noemde vicevoorzitter Ansip dat de Commissie werkt volgens de principes van «betere regelgeving».
In de Raad werd de strategie door alle lidstaten gesteund. Alle lidstaten noemden het belang om ook op digitaal gebied de interne markt uit te bouwen en te versterken. Dit om het Europese concurrentievermogen te versterken en de economie toekomstbestendig te maken. De lidstaten gaven aan welke prioriteiten zij zagen voor de digitale interne markt. Ook wezen veel lidstaten op hun nationale beleid en de aansluiting daarvan op de strategie van de Europese Commissie over de digitale interne markt.
Nederland heeft, conform toezegging aan uw Kamer, aangegeven dat voor Nederland de herziening van het Europees regelgevend kader voor telecom zeer belangrijk is. Daarbij heeft Nederland aangegeven dat het mogelijk moet blijven om toegangsregulering op te leggen, ook als er twee vaste netwerken zijn. Nederland heeft ook aangegeven dat Nederland de sterkere rol die de Commissie ziet voor organisaties waar de lidstaten zelf vertegenwoordigd zijn, zoals BEREC en de Radio Spectrum Beleidsgroep, ondersteunt. Daarnaast heeft Nederland de Raad gemeld dat Nederland als voorzitter voortvarend concrete voorstellen voortkomend uit de strategie zal oppakken en dat snelheid noodzakelijk is.
Programma inzake interoperabiliteitsoplossingen voor overheidsdiensten, bedrijven en burgers in Europa (ISA²)
De Raad is gekomen tot een algemene oriëntatie over het programma inzake interoperabiliteitsoplossingen voor overheidsdiensten, bedrijven en burgers in Europa (ISA²).
Voortgang ontwerprichtlijn Toegankelijkheid overheidswebsites
Het Letse voorzitterschap heeft een voortgangsrapportage gepresenteerd over de onderhandelingen over de ontwerprichtlijn Toegankelijkheid overheidswebsites. In de Geannoteerde Agenda voor de Telecomraad (Kamerstuk 21 501-33, nr. 545) heb ik geschetst wat de stand van zaken is. Deze werd ook door het Letse voorzitterschap zo benoemd. De discussie richt zich op de scope, het toegangsgebied en de rapportageverplichtingen.
Raadsconclusies internet governance
In de Raad zijn conclusies over internet governance aangenomen. Nederland heeft ingestemd, aangezien de Raadsconclusies in lijn waren met de Nederlandse wensen zoals weergegeven in de Geannoteerde Agenda voor de Telecomraad (Kamerstuk 21 501-33, nr. 545).
Voortgang ontwerprichtlijn Netwerk- en informatiebeveiliging
Het Letse voorzitterschap informeerde de Raad over de voortgang van de onderhandelingen over de ontwerprichtlijn Netwerk- en Informatiebeveiliging. Het Letse voorzitterschap wees erop dat er grote stappen gezet zijn en dat het van groot belang is om de onderhandelingen spoedig af te ronden. Uw Kamer zal door de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie nader geïnformeerd worden over de onderhandelingen over deze ontwerprichtlijn.
Werkprogramma Luxemburgse voorzitterschap
Het inkomende Luxemburgse voorzitterschap wil zich richten op het afronden van enkele langlopende wetgevende voorstellen, zoals de ontwerprichtlijnen Toegankelijkheid overheidswebsites en Netwerk- en informatiebeveiliging. Ook ISA² wil het Luxemburgse voorzitterschap afronden. Het inkomende voorzitterschap wil de strategie voor de digitale interne markt een goede follow-up met een gecoördineerde aanpak geven.
Nederland zal Luxemburg opvolgen als voorzitter. In de Telecomraad van 11 december 2015 zal Nederland dan ook het werkprogramma voor de eerste helft van 2016 uiteenzetten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-33-548.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.