Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 21501-33 nr. 471 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 21501-33 nr. 471 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 april 2014
Hierbij informeer ik u over de informele Maritieme en Transportraad van 7 en 8 mei 2014 die plaats zal hebben in Athene.
Op 7 mei zal er een informele Maritieme Raad zijn, over het maritieme vervoersbeleid van de EU en de uitvoering van IMO Verdragen, geleid door de Griekse minister voor Maritieme zaken en de Egeïsche Zee. Op 8 mei zit de Griekse minister van Transport en Telecommunicatie de informele Transportraad voor met cabotage en verkeersveiligheid op de agenda.
MARITIEME RAAD 7 MEI
Maritiem Transportbeleid van de EU
De herziening van het «Maritieme Transportbeleid van de EU tot 2018» zal het centrale thema van de informele maritieme raad zijn. De bestaande EU maritieme transport strategie uit 2009 richt zich op de strategische doelstellingen van de lidstaten voor het Europese maritieme transport systeem tot 2018 en de belangrijkste terreinen waar EU inzet zal moeten leiden tot een sterker concurrentievermogen, terwijl tegelijkertijd de milieuprestaties van de zeescheepvaart verbeterd worden. De strategie is bedoeld om tegenwicht te geven aan de concurrentie van de groeiende maritieme industrieën elders in de wereld (Azië, Latijns-Amerika). De Commissie pleit in het document voor transparante markten en meer vrijhandelsverdragen omwille van economische groei en werkgelegenheid. De prioritaire aspecten van de strategie zijn:
– Concurrentievermogen zeescheepvaart verhogen;
– Menselijke factor (veiligheid en sociale voorwaarden) borgen;
– Streven naar kwaliteitsscheepvaart (beveiliging, veiligheid, milieu);
– Internationale samenwerking bevorderen;
– Kustvaart en connectiviteit verhogen;
– Onderzoek en innovatie ontwikkelen.
Het belangrijkste bespreekpunt zal de concept Raadsverklaring zijn over de tussentijdse herziening van het maritieme transportbeleid. Het Voorzitterschap wil deze verklaring op de vergadering van 7 mei vaststellen.
Voor Nederland is het van belang dat er eerst een gedegen tussentijdse evaluatie komt, voordat het EU Maritieme Transportbeleid zal worden herzien. Nederland pleit voor een gestructureerde aanpak en wil weten welke elementen effect hebben gehad en welke niet. Pas daarna kunnen er nieuwe doelstellingen en onderwerpen aan de strategie worden toegevoegd. Doel blijft: een sterk Nederlands en Europees maritiem cluster, met hoge kwaliteit zeescheepvaart dat gelijk oploopt met mondiale ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en milieuprestaties.
Implementatie IMO Verdragen
Op de informele Maritieme Raad zal ook gesproken worden over de effectieve implementatie van IMO Verdragen: de verdere regulering van de scheepvaart op internationaal niveau met als doel scheepvaart veiliger, efficiënter en milieuvriendelijker te maken. Nederland wil met betrekking tot dit onderwerp inbrengen dat het binnen de ruimte die het Verdrag van Lissabon biedt, om binnen IMO een eigen inbreng te hebben en te houden.
TRANSPORTRAAD 8 MEI
Cabotage
Het Voorzitterschap beoogt de ontwikkelingen in de verkeersveiligheid en de harmonisatie voor de sociale voorwaarden op het gebied van cabotage te bespreken. Eer wordt een debat over dit onderwerp georganiseerd na een presentatie van Minister Cuvillier (FRA).
Het is al lang bekend dat er illegaal vervoer en oneerlijke concurrentie plaatsvindt op de Europese wegen en dat er te weinig toezicht is op het handhaven van de cabotage regels. Dit levert gevaren op voor de verkeersveiligheid (bijvoorbeeld chauffeurs die te lang doorrijden omdat het land van herkomst andere sociale voorwaarden hanteert). Dit zijn voor Nederland belangrijke onderwerpen die veel politieke aandacht hebben. Het Nederlandse standpunt is dat we cabotage niet verder willen vrijgeven voordat de sociale voorwaarden op orde zijn en Europees breed geharmoniseerd zijn.
Smart infrastructure en verkeersveiligheid
Op de raad zal ook gesproken worden over de uitdagingen waarvoor de verkeersveiligheid zich gesteld ziet met de ontwikkelingen op het gebied van smart infrastructure.
Nederland vindt dat de huidige ontwikkelingen op het gebied van intelligente transport systemen (ITS) een positieve kunnen invloed hebben op de verkeersveiligheid, de benutting van de weg en het milieu.
Nederland heeft een relatief hoge verkeersveiligheid en implementeert ITS o.a. in Beter Benutten projecten, vooral gericht op doorstroming, en de ITS-corridor Rotterdam-Frankfurt-Wenen, vooral gericht op verkeersveiligheid. Er zijn diverse uitdagingen op het gebied van de data-infrastructuur waar vooral ook de automobielindustrie verantwoord mee moet omgaan, zoals privacy en data-eigenaarschap.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-33-471.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.