21 501-31 Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken

Nr. 458 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 oktober 2017

Conform mijn toezegging u elk kwartaal te informeren over de voortgang van de onderhandelingen inzake de Toegankelijkheidsakte1, doe ik u hierbij een overzicht toekomen van de stand van zaken sinds mijn laatste brief van 27 juni 20172.

Het richtlijnvoorstel heeft tot doel een betere werking van de interne markt te realiseren door gemeenschappelijke, geharmoniseerde eisen te stellen aan bepaalde, specifiek benoemde, producten en diensten. Eveneens wordt beoogd de toegankelijkheid tot deze producten en diensten voor mensen met een beperking te vergroten.

Raadswerkgroepen

Estland heeft het voorzitterschap met ingang van 1 juli jl. overgenomen van Malta.

Na de forse aanpassingen die Malta op basis van de besprekingen met de lidstaten heeft aangebracht aan (vooral) de reikwijdte van het richtlijnvoorstel en de verduidelijking van definities, heeft Estland in drie vergaderdagen met de lidstaten een inhoudelijke verdiepingsslag gemaakt door de besprekingen toe te spitsen op specifieke thema’s. In juli en september zijn aldus sectorgerichte besprekingen gevoerd. Deze aanpak bood de lidstaten de mogelijkheid om de nodige expertise in te winnen ten behoeve van inhoudelijke inbreng.

De volgende onderwerpen zijn o.a. besproken: transport, diensten die toegang bieden tot audio visuele media en daarmee samenhangende apparatuur, e-books en e-readers, elektronische handel, bankdiensten en self service bankapparatuur (geldautomaten), verplichtingen voor ondernemers en uitzonderingsmogelijkheden voor bedrijven in verband met het begrip «onevenredige last».

Over Annex I, waarin de toegankelijkheidseisen zijn opgenomen, blijft discussie bestaan. Enkele lidstaten (waaronder Nederland) vinden dat deze nog te veel zijn toegespitst op technische eisen in plaats van op functionaliteit. Ook zijn enkele eisen in de praktijk volgens deze lidstaten niet of nauwelijks te realiseren en deze lidstaten willen voorkomen dat innovatie hierdoor zou worden belemmerd.

De planning is dat het voorzitterschap in de loop van oktober een nieuwe integrale richtlijntekst beschikbaar stelt waarin de commentaren van de lidstaten zijn verwerkt. Dat concept zal eind oktober in een volgende Raadswerkgroep worden besproken.

Vooronderzoek MKBA

In mijn brief van 27 juni jl. ben ik ingegaan op het vooronderzoek dat ik heb laten doen naar de haalbaarheid van een maatschappelijke kosten en baten analyse (of een andere evaluatiemethode). Vier deelonderzoeken zouden nodig zijn voor een compleet beeld en na elke fase zou een besluit moeten worden genomen over de mogelijkheid en uitvoerbaarheid van een eventuele vervolgstap.

Ik kondigde aan een opdracht uit te zetten voor een probleem- en regelgevings-analyse die de problematiek voor mensen met een beperking in beeld moet brengen alsook de praktische toepassing van de richtlijn moet schetsen.

Dit is ook gebeurd: ik verwacht dat de werkzaamheden ten behoeve van deze analyse binnen enkele weken van start zullen gaan.

Omdat een dergelijk onderzoek complex en kostbaar is en de reikwijdte van het richtlijnvoorstel heel breed, heb ik ervoor gekozen de analyse te laten inzoomen op twee sectoren, namelijk de transportsector en de e-commerce.

Ik zal de uitkomst van de analyse vanzelfsprekend met u delen.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn


X Noot
1

EU Richtlijn betreffende de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten inzake de toegankelijkheidseisen voor producten en diensten (COM (2015) 615)

X Noot
2

Kamerstuk 21 501-31, nr. 450

Naar boven