21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 1212 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 december 2014

Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en Ecofinraad van 8 en 9 december te Brussel.

Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Geannoteerde agenda ten behoeve van de Eurogroep en Ecofinraad van 8 en 9 december te Brussel

Vergadering van de Raad van gouverneurs van het ESM 8 december 2014

Op 8 december zal een vergadering van de Raad van gouverneurs van het ESM plaatsvinden in Brussel. Aan de Raad van gouverneurs ligt ter besluitvorming het aanvullende Memorandum of Understanding (MoU) van Cyprus voor en de benoeming van de externe accountant.

Het MoU van Cyprus zal, naar aanleiding van de uitkomsten van de vijfde voortgangsmissie van de Trojka, op enkele punten aangepast worden. Naar het oordeel van de Trojka blijft de implementatie van de maatregelen uit het macro-economische aanpassingsprogramma van Cyprus goed op schema. Uw Kamer wordt separaat geïnformeerd over de uitkomst van de voortgangsmissie naar Cyprus en het bijbehorende voortgangsrapport. De Raad van gouverneurs zal met onderlinge overeenstemming een besluit nemen over het aangepaste MoU. Nederland is voornemens in te stemmen met het aangepaste MoU voor Cyprus.

Volgens artikel 22 van de by-laws van het ESM benoemt de Raad van gouverneurs van het ESM de externe accountant van het ESM voor een periode van drie jaar. Tijdens de inaugurele vergadering van het ESM op 8 oktober 2012 is PricewaterhouseCoopers als externe accountant van het ESM benoemd voor de financiële jaren 2012–2014. Op verzoek van het auditcomité van het ESM heeft er dit jaar een aanbestedingsprocedure plaatsgevonden voor de benoeming van de externe accountant van het ESM voor de komende drie jaar. De aanbestedingsprocedure is door PricewaterhouseCoopers gewonnen en de Raad van gouverneurs wordt gevraagd in te stemmen met de benoeming van PricewaterhouseCoopers als externe accountant van het ESM voor de financiële jaren 2014–2016. Nederland kan instemmen met de benoeming van PricewaterhouseCoopers als externe accountant van het ESM.

Extra Eurogroep

Voorafgaand aan de reguliere Eurogroep vindt een extra Eurogroep plaats ten behoeve van de bespreking van de Draft Budgetary Plans. Over de inhoud van deze bespreking bent u op 3 november geïnformeerd in een eerdere geannoteerde agenda (Kamerstuk 21 501-07, nr. 1180). Over de definitieve opinies van de Commissie is de Kamer separaat per brief geïnformeerd.

Eurogroep

1. Griekenland

Document: n.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal spreken over de stand van zaken omtrent de implementatie van het tweede leningenprogramma door Griekenland en het mogelijke vervolg op het huidige EFSF-programma.

Van 30 september t/m 8 oktober is de Trojka naar Athene gegaan voor de vijfde voortgangsmissie, waar de Trojka en de Griekse autoriteiten hebben gesproken over de implementatie van de maatregelen. Op 25 november zijn de gesprekken tussen de Trojka en de Griekse autoriteiten in Parijs hervat. De vijfde tranche zal pas worden uitgekeerd na afronding van de voortgangsmissie en na een positief oordeel van de Trojka over de implementatie. Dit is de laatste tranche uit het EFSF-leningenprogramma, die tot eind 2014 loopt. Het IMF-leningenprogramma loopt nog tot en met het eerste kwartaal van 2016.

Op 6 november jl. heeft de Eurogroep een eerste bespreking gehouden over mogelijke vervolgarrangementen na afloop van het huidige EFSF-programma. Zo’n vervolg is aan de orde als de huidige voortgangsmissie van de Trojka succesvol wordt afgerond en Griekenland nog onvoldoende markttoegang heeft na afloop van het huidige programma. Gegeven het kwetsbare marktsentiment en de uitdagingen die nog bestaan op het gebied van hervormingen is Nederland voorstander van een voorwaardelijke kredietlijn van het ESM (ECCL ofwel Enhanced Conditions Credit Line) met betrokkenheid van het IMF, na afloop van het huidige programma. Binnen de Eurogroep bestaat ook een voorkeur voor deze voorwaardelijke preventieve kredietlijn van het ESM met betrokkenheid van het IMF. Een ECCL is een preventieve kredietlijn met condititionaliteiten die gelden vanaf de aanvraag van de kredietlijn. De beslissing om een vervolgarrangement aan te vragen is uiteindelijk aan de Griekse regering.

2. Post Programme Surveillance Ierland

Document: n.v.t.

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal van gedachten wisselen over de uitkomsten van de tweede post-programme surveillance missie van de Europese Commissie, ECB, IMF en het ESM naar Ierland. De missie vond plaats van 17 t/m 21 november 2014. Het doel van post-programme surveillance is het verkleinen van het risico dat een land dat steun heeft ontvangen terugvalt op «oud beleid», wat risico’s voor de financiële stabiliteit met zich mee kan brengen en in het ergste geval de terugbetaalcapaciteit van een land in gevaar brengt.

Op dit moment is er nog geen rapport van de missie beschikbaar. Uit de persverklaring na afloop van de missie blijkt dat de economische groei is aangetrokken sinds de eerste helft van 2014. Voor 2014 en 2015 wordt respectievelijk een groei van 4,6% en 3,6% bbp geraamd. De schuld en het tekort zijn afgenomen en naar verwachting zal Ierland in 2015 het tekort onder de EMU-tekort grens van 3% bbp kunnen terugbrengen. Ierland kan op de markt weer financiering aantrekken tegen lage rentes. Zo heeft Ierland onlangs een 15-jaars obligatie uitgegeven en is de Ierse regering van plan voor het einde van het jaar nog een groot deel van de leningen aan het IMF vervroegd af te lossen. Desalniettemin blijven er nog belangrijke uitdagingen voor de Ierse regering, zoals het afbouwen van de hoge private en publieke schulden, hervormingen in de gezondheidszorg en de verdere reductie van de werkloosheid (met name jeugdwerkloosheid). De volgende post-programme surveillance missie voor Ierland zal plaatsvinden in het voorjaar van 2015.

3. Stimuleren van investeringen en structurele hervormingen

Document: Nog niet openbaar

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal stilstaan bij de link tussen investeringen en structurele hervormingen. Het kabinet is van mening dat een geïntegreerde aanpak van structurele hervormingen, gezonde overheidsfinanciën en investeringen nodig is om het groeipotentieel en het concurrentievermogen van de economieën van de lidstaten te vergroten. Investeringen zullen altijd ingebed moeten zijn in beleid ten aanzien van de twee andere belangrijke pijlers voor economische groei: gezonde overheidsfinanciën en moderne economieën door structurele hervormingen. Structurele hervormingen gericht op een hoger groeivermogen en beter investeringsklimaat zijn dan ook de basis voor een succesvolle investeringsagenda.

4. Bankenunie – eurozoneaspecten

Document: n.v.t.

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal naar verwachting spreken over de bankenunie. Met de inwerkingtreding in november 2013 van de verordeningen inzake het Europees bankentoezicht (rechtsbasis art. 127, lid 6, VWEU) en de afronding van de onderhandelingen over de verordening inzake het Europees resolutiemechanisme (SRM, rechtsbasis art. 114 VWEU) alsmede het intergouvernementeel verdrag over het Europese resolutiefonds is het Europese wettelijk kader voor de bankenunie nagenoeg afgerond.

Op 4 november jl. is het Europese toezichtmechanisme volledig operationeel geworden en is de ECB gestart met het directe toezicht op de grootste Europese banken. In aanloop naar de start van het Europese toezichtmechanisme heeft de ECB in samenwerking met EBA een comprehensive assessment uitgevoerd voor 130 banken in de eurozone om de weerbaarheid van deze banken te testen. Naar verwachting zal de Eurogroep spreken over de follow-up naar aanleiding van de resultaten van de comprehensive assessment die op 26 oktober 2014 zijn gepresenteerd. Nederland acht het van belang dat er adequate follow-up wordt gegeven aan de resultaten van de comprehensive assessment en dat de gevonden kapitaaltekorten tijdig en volgens de in de Ecofin overeengekomen procedures worden aangevuld.

De Eurogroep zal mogelijk ook door de Europese Commissie (EC) worden geïnformeerd over het conceptvoorstel voor de uitvoeringshandeling voor het Single Resolution Fund (SRF) (art. 70, lid 7, SRM-verordening) die op 21 oktober jl. is gepubliceerd. Deze uitvoeringshandeling regelt binnen het SRM de toepassing van de gedelegeerde handeling over de berekening van bijdragen van de banken aan een afwikkelingsfonds, die de EC op basis van artikel 103, lid 7 van de BRRD ook op 21 oktober jl. gepubliceerd heeft. Waarschijnlijk zal de Eurogroep geïnformeerd worden over het voorziene traject tot aanname van de uitvoeringshandeling. De Nederlandse inzet vindt u bij de geannoteerde agenda voor de Ecofinraad over de SRF-bijdragen.

Ecofinraad

1. Moederdochterrichtlijn

Document: 14531/1/14

Aard bespreking: Politiek akkoord

Besluitvormingsprocedure: unanimiteit

Toelichting: De MD-Richtlijn heeft als doel om te zorgen dat uitgekeerd dividend binnen concernverband niet additioneel belast wordt met een bronheffing1 op het niveau van de dochteronderneming of met een extra winstbelasting op het niveau van de moederonderneming.

Tijdens de Ecofinraad van 9 december zal er politiek akkoord gevraagd worden over de opname van een algemene antimisbruikmaatregel in de MD-Richtlijn. Op de Ecofinraad van 7 november stond dit onderwerp ook op de agenda maar er kon toen nog niet over worden gestemd omdat het VK en Nederland toen nog een parlementair voorbehoud hadden. In dat kader heeft de Tweede Kamer het kabinet gevraagd om een appreciatie van de MD-Richtlijn te maken. Deze zal voorafgaand aan het AO Ecofin op 3 december aan de Kamer worden verstuurd.

2. Financiële transactie-belasting

Document: volgt

Aard bespreking: stand van zaken

Besluitvormingsprocedure: nvt

Toelichting: Op de Ecofinraad van 9 december staat een discussie over de voortgang van de versterkte samenwerking voor een financiële transactie-belasting (FTT) op de agenda. Tot op heden is de kopgroep van elf lidstaten op zoek naar een gemeenschappelijk gedragen uitwerking van een FTT. Ze bespreken mogelijke aanpassingen op het voorstel van de Commissie. Er liggen nog geen concrete voorstellen op tafel.

Nederland heeft zich niet aangesloten bij de versterkte samenwerking voor een FTT. Het regeerakkoord stelt dat Nederland zich aansluit bij een nauwere samenwerking voor een heffing op de financiële sector, indien aan drie voorwaarden wordt voldaan:

  • 1. De Nederlandse pensioenfondsen blijven gevrijwaard van een financiële sector-belasting;

  • 2. Er is geen disproportionele samenloop met de huidige bankenbelasting, en;

  • 3. De inkomsten vloeien terug naar de lidstaten.

Het voorstel, gedaan door de Commissie, voldoet niet aan de voorwaarden van het regeerakkoord. Zo worden pensioenfondsen belast door de FTT.

3. SRF-bijdragen

Document: Conceptvoorstel voor een uitvoeringshandeling van de Europese Raad inzake de berekening van de bijdragen van banken aan het afwikkelingsfonds

Aard bespreking: politiek akkoord

Besluitvormingsprocedure: Gekwalificeerde meerderheid

Toelichting:De Ecofinraad zal naar verwachting door de Europese Commissie (EC) worden geïnformeerd over het conceptvoorstel voor de uitvoeringshandeling voor het Single Resolution Fund (SRF) (art. 70, lid 7, SRM-verordening) die op 21 oktober jl. is gepubliceerd. Deze uitvoeringshandeling regelt binnen het SRM de toepassing van de gedelegeerde handeling over de berekening van bijdragen van de banken aan een afwikkelingsfonds, die de EC op basis van artikel 103, lid 7 van de BRRD ook op 21 oktober jl. gepubliceerd heeft. Waarschijnlijk zal de Ecofinraad geïnformeerd worden over het voorziene traject tot aanname van de uitvoeringshandeling.

Nederland vindt het belangrijk dat er tijdig en met inspraak van de lidstaten duidelijkheid wordt verschaft over de berekening van de bijdragen. Met de publicatie door de EC van de voorgenoemde documenten is een belangrijke stap gezet om hierover meer duidelijkheid te verschaffen. Nederland is van mening dat in principe alle banken op basis van omvang en risicoprofiel behoren bij te dragen aan het resolutiefonds. De EC hanteert deze uitgangspunten in zowel de gedelegeerde handeling als het conceptvoorstel voor de uitvoeringshandeling.

4. Finance for growth

Document: Concept Raadsconclusies: Groei en langetermijnfinanciering van de Europese economie

Aard bespreking: Aanname Raadsconclusies

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Tijdens de Ecofin zal gesproken worden over bevordering van de beschikbaarheid van langetermijnfinanciering voor de Europese economie. Momenteel is nog sprake van fragmentatie van markten voor kredietverlening en zijn bedrijven in hoge mate afhankelijk van bankleningen. Het verbeteren van de financieringsmogelijkheden voor de reële economie is niet alleen een van de speerpunten van de nieuwe Commissie, maar ook een kernpunt van het Italiaanse voorzitterschap van de Raad en het Europees parlement.

In het kader van het verbeteren en verbreden van de financieringsmogelijkheden wordt op Europees niveau onder meer gekeken naar: securitisaties; private placements; crowdfunding; gedekte obligaties; en obligaties voor mkb-ers (mini-obligaties). Ook wordt gewezen op de wenselijkheid van het verbeteren van kredietinformatie. Daarnaast wordt aangegeven dat de effecten van verschillen in nationale wet- en regelgeving nader in kaart kunnen worden gebracht.

5. Maatregelen ter bevordering van investeringen

Document: Commissiemededeling «An investment plan for Europe», http://ec.europa.eu/priorities/jobs-growth-investment/plan/docs/an-investment-plan-for-europe_com_2014_903_en.pdf

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Ecofinraad zal spreken over maatregelen ter bevordering van investeringen in de EU. Dit zal gebeuren op basis van de recente Commissiemededeling «Een investeringsplan voor Europa». Hierover hebben de Minister van EZ en ik u woensdag 26 november jl. een brief gestuurd (Kamerstuk 21 501-07, nr. 1202).

6. Evaluatie sixpack en twopack

Document: Economic governance review, Report on the application of Regulations 1173/2011, 1174/2011, 1175/2011, 1176/2011, 1177/2011, 472/2013 and 473/2013

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Commissie heeft het sixpack en twopack geëvalueerd en presenteert haar bevindingen in een rapport, dat ter bespreking voor ligt in de ECOFIN. Deze evaluatie was voorzien in de verordeningen die samen het sixpack en het twopack vormen. Deze verordeningen zijn een essentieel onderdeel van de versterkte economische en budgettaire beleidscoördinatie binnen de EU en de eurozone. Over de inhoud van het rapport en de Nederlandse inzet wordt u bij Kamerbrief geïnformeerd.

7. Evaluatie van de Europa 2020 strategie

Document: Nog niet beschikbaar

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: In de Ecofinraad zal worden stilgestaan bij de evaluatie van de Europa 2020 strategie. De voorliggende documentatie is nog niet beschikbaar. De reactie van het kabinet op deze evaluatie is eerder met uw Kamer gedeeld (Kamerstuk 21 501-20, nr. 912). In zijn algemeenheid is het Kabinet van mening dat er geen reden is tot grote aanpassing van de Europa 2020 strategie. Het kabinet wenst de focus op vijf hoofddoelen te behouden en dit aantal niet uit te breiden. De vijf hoofddoelen hebben betrekking op (1) werkgelegenheid; (2) onderzoek en ontwikkeling; (3) klimaatverandering en duurzame energievoorziening; (4) onderwijs en (5) armoede en sociale uitsluiting.

De huidige doelen komen nog steeds overeen met de uitdagingen waar de EU voor staat. Zij blijven daarmee het juiste kader bieden voor het bevorderen van slimme, duurzame en inclusieve groei.

8. Europees Semester 2015: Annual Growth Survey en Alert Mechanism Report

Document: De Annual Growth Survey (AGS) en het Alert Mechanism Report (AMR) van de Europese Commissie

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Voorliggende documenten zijn de Annual Growth Survey en het Alert Mechanism Report. Over de inhoud van deze rapporten bent u op 28 november (BFB 2014–12252M) geïnformeerd. De AGS vormt het startsein van het Europese Semester, waarbij de Commissie vooruitblikt op de grootste uitdagingen van de Europese economie van het aanstaande jaar. Het Alert Mechanism Report is het begin van de jaarlijkse cyclus van de Macro-Economische Onevenwichtigheden Procedure (MEOP). Het AMR bestaat uit een scorebord met indicatieve drempelwaarden. Op basis van een economische lezing hiervan bepaalt de Commissie welke lidstaten worden onderworpen aan een diepteonderzoek. De diepteonderzoeken moeten uitwijzen of en in welke mate lidstaten te kampen hebben met macro-economische onevenwichtigheden.

9. Voorbereiding ER

Document: n.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Ecofinraad zal mogelijk spreken over de voorbereiding van de Europese Raad van 18 en 19 december. In de Europese Raad zal waarschijnlijk uitgebreid stilgestaan worden bij de economische situatie in de Unie, waarbij onder meer de uitkomsten van de annual growth survey en de medeling van de Commissie over een investeringsplan worden betrokken. Over de Commissiemedelingen van 26 en 28 november jl. bent u apart geïnformeerd.

10. Terugkoppeling G20

Document: n.v.t.

Aard bespreking: Terugkoppeling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Het voorzitterschap en de Europese Commissie geven tijdens de Ecofin een korte terugkoppeling van de G20 bijeenkomst van Ministers van Financiën en de G20 top d.d. 15-16 november in Brisbane. Het communiqué van de G20 top wijst onder meer op de afspraak om door middel van door de G20 leden aangedragen groeistrategieën in 2018 gezamenlijk 2,1% hogere groei te bereiken dan geraamd door het IMF in oktober 2013. Hoewel het IMF heeft aangegeven dat deze berekening aan veel onzekerheden onderhevig is, hebben G20 leden afgesproken het komend jaar met elkaar de implementatie van de groeistrategieën te monitoren. Daarnaast heeft de G20 top het FSB voorstel voor een minimum bail-inbare buffer voor mondiale systeemrelevante banken onderschreven (TLAC). Dit voorstel zal de komende maanden onderhevig zijn aan publieke consultatie en een impact assessment. Ook heeft de top de voortgang van het OESO BEPS-project verwelkomd en de mondiale standaard voor automatische uitwisseling van belastinginformatie onderschreven. Het BEPS-project wordt afgerond in 2015. Op het gebied van klimaat heeft de G20 top aangegeven dat er, in aanloop naar de klimaattop in Parijs in 2015, gezamenlijk gewerkt wordt aan een nieuw internationaal klimaatakkoord met juridisch bindende afspraken over reductiedoelstellingen. Tot slot heeft de G20 de VS opgeroepen de in 2010 overeengekomen quotahervorming van het IMF te ratificeren.

11. Gedragscode inzake de belastingregeling voor ondernemingen

Document: Rapport van de Gedragscodegroep (niet openbaar)

Aard bespreking: voortgangsrapportage en aanname raadsconclusies

Besluitvormingsprocedure: unanimiteit

Toelichting: De Gedragscodegroep onderzoekt belastingmaatregelen die potentieel schadelijke belastingconcurrentie vormen en derhalve onder de EU-Gedragscode (inzake de belastingregeling voor ondernemingen) vallen. Zij toetst deze belastingmaatregelen aan de (vijf) criteria van de Gedragscode om vast te stellen of daadwerkelijk sprake is van schadelijke belastingconcurrentie.

De Gedragscodegroep doet van haar bijeenkomsten halfjaarlijks verslag in een voortgangsrapportage aan de Ecofinraad. Het rapport doet verslag van werkzaamheden met betrekking tot rollback en standstill. Het standstill-principe houdt de afspraak in om geen nieuwe schadelijke maatregelen te introduceren. Onder rollback moet een maatregel die door de Gedragscodegroep als schadelijk is beoordeeld, worden aangepast of ingetrokken. Voorts wordt in het nu aangeboden voortgangsrapport verder ingegaan op de voortgang van het huidige werkprogramma van de Gedragscodegroep.

De werkzaamheden van de Gedragscodegroep hebben het afgelopen half jaar in het teken gestaan van de beoordeling van de zogenoemde innovatie- of patentboxen in de EU, waartoe de Ecofinraad in december 2013 had opgeroepen. Tevens had de Ecofinraad de Gedragscodegroep uitgenodigd om criterium 3 van de Gedragscode – de aanwezigheid van daadwerkelijke economische activiteit of substance – nader te analyseren.

De Gedragscodegroep heeft voor de interpretatie van criterium 3 van de Gedragscode de ontwikkelingen binnen de OESO afgewacht, omdat het substance-criterium daar eveneens is besproken. In november 2014 is, op basis van een Duits-Brits compromisvoorstel, overeenstemming bereikt tussen de OESO-lidstaten over de invulling van het substance-criterium. In lijn met de positie van Nederland in de discussie binnen de OESO heeft Nederland een voorbehoud gemaakt op de interpretatie van criterium 3 van de Gedragscode, zoals neergelegd in het rapport van de Gedragscode aan de Ecofinraad en de voorgestelde Raadsconclusies daarover. Tijdens de Ecofinraad van 9 december zal Nederland worden gevraagd akkoord te gaan met het verslag van de Gedragscodegroep aan de Ecofinraad en met de Raadsconclusies, zodat deze kunnen worden vastgesteld.

12. Jaarverslag Europese Rekenkamer over EU-begroting 2013

Document:«Jaarverslag van de Europese Rekenkamer over de uitvoering van de EU begroting 2013» (beschikbaar via URL: http://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/AR13/AR13_NL.pdf).

Aard bespreking: Presentatie

Besluitvormingsprocedure: De Europese Rekenkamer presenteert het Jaarverslag over de EU-begroting 2013. Er wordt geen beslissing genomen tijdens deze Ecofinraad. De Ecofinraad van februari 2015 beslist over het Dechargeadvies van de Raad met gekwalificeerde meerderheid. Vervolgens beslist het Europees parlement of zij overgaat tot het verlenen van kwijting aan de Europese Commissie.

Toelichting: Uw Kamer heeft mijn eerste reactie op het Jaarverslag van de Europese Rekenkamer – en het daarin gemelde foutenpercentage van 4,7% – ontvangen via mijn kamerbrief zoals verzonden op 24 november 2014. Het kabinet zal de komende tijd het jaarverslag nader bestuderen ten behoeve van de standpuntbepaling ten aanzien van de Dechargeprocedure van de EU begroting. Het kabinet kijkt bij de beoordeling onder andere naar de volgende zaken: is het aantal fouten toegenomen of afgenomen? Wat is het financieel belang dat hiermee gemoeid is? Is er verbetering zichtbaar in de beheers- en verantwoordingssystemen? Deze afweging is aan de orde bij de Ecofinraad van februari 2015.


X Noot
1

Een belastingheffing op de dividenduitkering.

Naar boven