21 501-03 Begrotingsraad

Nr. 114 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 oktober 2017

Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en Ecofinraad van 6 en 7 november en de geannoteerde agenda voor de Ecofin-begrotingsraad van 17 november (Kamerstuk 21 501-07, nr. 1467) te Brussel.

Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra

Geannoteerde agenda t.b.v. de Ecofin-begrotingsraad van 17 november 2017

Op 17 november vindt de Ecofin-Begrotingsraad plaats. Tijdens deze Raad kan een akkoord bereikt worden tussen de Raad en het EP over de EU-begroting voor 2018. Deze geannoteerde agenda informeert u over de Nederlandse inzet tijdens de Begrotingsraad. Ook informeert deze geannoteerde agenda u over het voorgestelde amendement (amending letter 1; AL1) op het begrotingsvoorstel, dat de Commissie op 16 oktober 2017 presenteerde. Dit amendement zal betrokken worden bij de besluitvorming over de EU-begroting van 2018.

EU-begroting 2018

Posities en proces

Op 30 mei presenteerde de Europese Commissie haar voorstel voor de EU-begroting van 2018.1 In het voorstel geeft de Commissie prioriteit aan het stimuleren van Europese groei en werkgelegenheid en aan migratie en veiligheid. De Raad stelde haar positie over de begroting op 12 juli vast.2 Op 25 oktober heeft ook het Europees parlement haar positie vastgesteld. Daarmee zijn de uitgangsposities voor de begrotingsonderhandelingen bepaald. In de onderstaande tabel is een overzicht gegeven van de posities van de Europese Commissie, de Raad en het EP ten aanzien van de EU-begroting van 2018. Hieruit blijkt dat de posities op dit moment nog ver uiteenlopen.

Tabel: posities begroting 2018 (in miljoenen euro)
 

Commissie (incl. AL1)

Raad

Europees parlement

 

Vastl.

Betal.

Vastl.

Betal.

Vastl.

Betal.

1a Concurrentiekracht

21.846

20.087

21.091

19.892

23.236

20.794

1b Cohesiebeleid

55.408

46.764

55.408

46.524

55.783

47.001

2 Landbouwbeleid

59.500

56.306

59.278

56.089

59.647

56.435

3 Veiligheid Burgerschap

3.473

2.964

3.442

2.944

3.595

3.046

4 Extern Beleid

9.588

8.946

9.503

8.931

9.825

9.100

5 Administratie

9.687

9.690

9.627

9.630

9.716

9.717

Totaal MFK-headings

159.502

144.756

158.350

144.010

161.801

146.092

Overige speciale instrumenten1

797

508

567

420

797

620

Totaal incl. overige speciale instrumenten2

160.299

145.264

158.917

144.430

162.598

146.712

Marge

1.151

9.301

2.272

10.135

-1.148

7.853

Totaal MFK-plafond

155.631

142.906

155.631

142.906

155.631

142.906

X Noot
1

Betreft hier: Noodhulpreserve, Solidariteitsfonds en Globaliseringsfonds. Andere speciale instrumenten, zoals het flexibiliteitsinstrument, worden gebruikt om extra middelen toe te voegen aan een specifieke MFK-heading. Deze instrumenten zijn daarom al meegenomen in het totaal MFK-headings.

X Noot
2

Op basis van de Nederlandse definitie dat de speciale instrumenten niet worden meegerekend onder het vastleggingenplafond, maar wel onder het betalingsplafond.

Nederlandse inzet

Het kabinet zet zich in voor een moderne EU-begroting, die meer gericht is op onderzoek, innovatie, klimaat en duurzaamheid. Tevens is aandacht voor migratie en veiligheid van belang. Dit zijn de uitgangspunten bij het verkennen en beoordelen van mogelijke compromissen tijdens de Begrotingsraad.

Daarnaast zet het kabinet zich in voor een prudente EU-begroting. In de onderhandelingen over de Raadspositie heeft Nederland zich dan ook met succes ingezet voor het vergroten van de marges onder de MFK-plafonds. De marge onder het vastleggingenplafond bedraagt in de Raadspositie 2,3 miljard euro. In de onderhandelingen in de Begrotingsraad is het van belang om de marges van de Raadspositie zoveel mogelijk te behouden. Hiermee behoudt de EU ruimte om budgettair te kunnen reageren op onvoorziene omstandigheden. Voldoende marge is ondermeer van belang om de eventuele tweede tranche van 3 miljard voor de EU-faciliteit voor vluchtelingen in Turkije te kunnen financieren. De Commissie gaf al in het begrotingsvoorstel voor 2018 aan dat hiervoor enige vastleggingenmarge aangehouden moet worden binnen categorie 4. Dit versterkt de noodzaak van voldoende marge onder de plafonds.

Amendement begrotingsvoorstel (amending letter 1)

Op 16 oktober presenteerde de Europese Commissie amending letter 1 (AL1), als amendement bij het voorstel voor de Europese begroting voor 2018. In AL1 worden de ramingen voor de landbouwinkomsten en -uitgaven geactualiseerd en wordt de reserve voor het Solidariteitsfonds verlaagd. Ook worden wijzigingen in de personeelsbestanden van enkele Europese agentschappen en instellingen verwerkt.

Op basis van de meest actuele gegevens uit de landbouwsector stelt de Europese Commissie voor om de landbouwuitgaven in 2018 te verhogen met 188 miljoen euro, vooral in reactie op de hogere uitgaven (ten opzichte van het Commissievoorstel voor de Europese begroting voor 2018) als gevolg van genomen maatregelen in de vleesverwerkende industrie. Ook de landbouwinkomsten vallen hoger uit dan eerder verondersteld – in totaal 242 miljoen – waardoor netto de landbouwuitgaven dalen met afgerond 54 miljoen euro. De neerwaartse bijstelling betreft zowel vastleggingen als betalingen.

De Europese Commissie stelt voor de reserve voor het Europees Solidariteitsfonds in 2018 te verlagen. In de vierde aanvullende begroting in 2017 stemde de Raad en het Europees parlement in met de inzet van dit instrument voor financiële bijstand aan Italië in reactie op de eerdere aardbevingen.3 Voor de financiering van de financiële bijstand wordt een deel van het budget voor dit fonds voor 2018 verlaagd en overgeheveld naar 2017. Deze verlaging wordt met deze AL1 verwerkt in de begroting voor 2018. Het gaat om 294 miljoen euro in vastleggingen en 112 miljoen euro in betalingen.

Als laatste stelt de Europese Commissie wijzigingen voor in de personeelsbestanden van enkele Europese agentschappen en instellingen. In het geval van de European Securities and Markets Authority (ESMA) stelt de Europese Commissie voor om de bijdrage aan de apparaatsuitgaven tijdelijk met 4 miljoen euro te verhogen. Deze kosten worden op termijn door ESMA zelf gefinancierd door de tarieven die ESMA in rekening brengt bij klanten. De overige wijzigingen hebben geen gevolgen voor de Europese begroting.

Deze AL1 wordt betrokken bij de onderhandelingen tussen de Raad en het Europees parlement over de Europese begroting voor 2018. Nederland is voornemens in te stemmen met AL1.

Proces en conclusie

In de regel wordt tijdens de Begrotingsraad een akkoord bereikt tussen het EP en de Raad over de begroting voor het volgende jaar. Dat is ook dit jaar de verwachting. Mocht er echter geen akkoord bereikt worden, dan kan de Commissie aan het einde van deze zogenoemde conciliatieperiode, een nieuw begrotingsvoorstel presenteren. Uw Kamer ontvangt een verslag over de uitkomsten van de begrotingsraad.


X Noot
1

Kamerstuk 21 501-03, nr. 106

X Noot
2

Kamerstuk 21 501-03, nr. 107

X Noot
3

Kamerstuk 21 501-03, nr. 107

Naar boven