21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken

Nr. 1727 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 maart 20107

Hierbij bied ik u het verslag aan van de Raad Algemene Zaken van 7 maart 2017.

De Minister van Buitenlandse Zaken, A.G. Koenders

VERSLAG RAAD ALGEMENE ZAKEN (RAZ) VAN 7 MAART 2017

Voorbereiding Europese Raad van 9 en 10 maart 2017

De RAZ sprak over de conclusies voor de Europese Raad voor 9 en 10 maart 2017. Er was brede steun onder de lidstaten voor de concept-conclusies (document nr. 5578/17). De Commissie onderstreepte dat prioriteitstelling en nauwgezette follow-up van gemaakte beloften van groot belang zijn.

Europees Semester/Banen, Groei en Concurrentievermogen

Verschillende lidstaten gaven aan een duidelijk signaal af te willen geven in de conclusies van de Europese Raad dat de EU nog steeds werkt aan open markten en vrijhandel, gekoppeld aan hoge standaarden in handelsovereenkomsten.

Voor wat betreft de interne markt, in het bijzonder ten aanzien van diensten, gaven verschillende lidstaten aan meer ambitie in de conclusies te willen zien. Nederland heeft om die reden een verwijzing naar de conclusies van de Europese Raad van juni 2016 voorgesteld. Ook het belang van het snel afronden van de voorstellen op gebied van de digitale interne markt werd door verschillende lidstaten, waaronder Nederland, onderstreept.

Nederland heeft daarnaast het belang van de effectieve implementatie van de aanbevelingen van het Europees semester ten aanzien van structurele hervormingen benadrukt en heeft aangegeven dat de mogelijkheden die het Europees Semester daartoe biedt ten volle moeten worden benut.

Veiligheid en defensie

Dit onderwerp is grotendeels voorbereid in de RBZ van 6 maart 2017, waarover uw Kamer separaat verslag toegaat. Tijdens de RAZ spraken de lidstaten brede steun uit voor de concept-conclusies op gebied van veiligheid en defensie. Daarin wordt het belang onderstreept dat Europa in het licht van de huidige internationale situatie meer eigen verantwoordelijkheid neemt op gebied van veiligheid en defensie en met tempo het werk op dit terrein voortzet.

Migratie

Evenals het onderwerp veiligheid en defensie is het onderwerp migratie grotendeels voorbereid in de RBZ op 6 maart 2017, waarover uw Kamer separaat verslag toegaat. Tijdens de RAZ is door verschillende Lidstaten het belang van effectieve solidariteit en de hervorming van het GEAS benadrukt. Ook over terugkeer is gesproken. De Commissie gaf aan dat effectieve terugkeer van het grootste belang is op het migratiedossier. Onder andere Nederland benadrukte dat dit niet enkel een zaak is van individuele lidstaten maar ook voor de Unie als geheel.

Buitenlandse Betrekkingen

Een grote groep lidstaten onderstreepte het belang van bespreking van de situatie op de Westelijke Balkan tijdens de Europese Raad en verwees daarbij naar de bespreking tijdens de RBZ van 6 maart jl.

Europees Semester

Het voorzitterschap heeft het synthese rapport (document nr. 6702/17) en de concept aanbevelingen voor het economisch beleid van de Eurozone toegelicht. Beide documenten werden zonder discussie aangenomen. Het synthese rapport zal aan de Europese Raad worden doorgeleid ter informatie. De eurozone-aanbevelingen worden aan de Europese Raad voorgelegd ter bekrachtiging. Deze aanbevelingen heeft de Raad Economische en Financiële Zaken op 26 januari jl. behandeld en goedgekeurd. De Kamer is hier reeds over geïnformeerd (Kamerstukken 21 501-20, nr. 1170; 21 501-07, nr. 1410; en 21 501-07, nr. 1412). Na bekrachtiging door de Europese Raad zal de Ecofin Raad van 21 maart a.s. deze aanbevelingen formeel aannemen.

Implementatie IIA

Het Maltese voorzitterschap besprak kort de voortgang bij de implementatie van het Interinstitutioneel Akkoord beter Wetgeven tussen Raad (IIA), Europees Parlement en de Commissie. Het voorzitterschap refereerde aan de implementatie van de Gemeenschappelijke Verklaring die de drie instellingen cf. het IIA voor prioriteiten in 2017 zijn overeengekomen. Het voorzitterschap kondigde aan dat er een eerste gezamenlijke bijeenkomst tussen de instellingen wordt georganiseerd om de voortgang van de verklaring te monitoren.

Ten aanzien van de bespreking van het voorstel van de Commissie om bestaande verordeningen op gebied van comitologie aan te passen aan de situatie post-Lissabon, waarbij het gaat om omzetting van de regelgevingsprocedure met toetsing naar delegatie of uitvoering, zullen de besprekingen op expertniveau op korte termijn starten (uw Kamer is 26 januari jl. een kabinetsappreciatie van dit voorstel van de Commissie toegegaan, zie Kamerstuk 22 112, nr. 2288).

Ten aanzien van de gemeenschappelijke database van de drie instellingen voor de stand van zaken van het wetgevingsproces kondigde de Commissie aan in het kader van transparantie snel met een nieuw voorstel over de randvoorwaarden voor de database te komen. Voor wat betreft het register voor gedelegeerde handelingen gaf de Commissie aan dat dit voor het einde van het jaar operationeel zou moeten zijn. De voortgang van de implementatie van het IIA wordt wederom besproken tijdens de RAZ van juni.

Midterm review MFK

In het verslag van de RAZ van 12 december jl. werd uw Kamer geïnformeerd over het ontbreken van een akkoord over de tussentijdse evaluatie (ook wel midterm review) van het Meerjarig Financieel Kader (Kamerstuk 21 501-02, nr. 1707). De RAZ van maart bereikte alsnog een akkoord over de midterm review. Het beginselakkoord van de RAZ van 15 november jl. is daarmee ongewijzigd aangenomen. Dit punt werd op het laatste moment aan de agenda van de RAZ toegevoegd omdat Italië, dat tijdens de RAZ van 15 november jl. niet kon instemmen met het beginselakkoord, aangaf zijn voorbehoud te willen opheffen. Italië vroeg meer aandacht voor de aanpak van jeugdwerkloosheid. Italië zette aanvankelijk in op een gezamenlijke verklaring van de Raad, Commissie en Europees Parlement, waarin gesteld zou worden dat onbenutte marges in het MFK ingezet zouden worden ten behoeve van het Youth Employment Initiative (YEI), indien de ontwikkeling van jeugdwerkloosheid daar aanleiding toe gaf. Hiervoor ontbrak steun in de Raad. Ook Nederland was hier geen voorstander van: in het beginselakkoord werd al 1,2 miljard euro vrijgemaakt voor YEI en onbenutte marges moeten flexibel ingezet kunnen worden voor onvoorziene omstandigheden. Italië kon uiteindelijk het voorbehoud toch opheffen nadat de Commissie een soortgelijke verklaring uitbracht, waar Italië een nationale verklaring aan toevoegde. Italië onthield zich van stemming. Het akkoord van de Raad over de midterm review wordt pas finaal wanneer ook het Europees Parlement heeft ingestemd. Uw Kamer wordt hierover te zijner tijd geïnformeerd.

Naar boven