Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 21501-02 nr. 1165 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 21501-02 nr. 1165 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juli 2012
Hierbij bieden wij u de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene Zaken van 24 juli 2012.
De minister van Buitenlandse Zaken, U. Rosenthal
De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, H. P. M. Knapen
Meerjarig Financieel Kader
De Raad Algemene Zaken (RAZ) van 24 juli zal, voor het eerst onder Cypriotisch Voorzitterschap, over het nieuwe Meerjarig Financieel Kader (MFK) spreken. Een inhoudelijke discussie is echter nog niet te verwachten. Cyprus zal, op basis van bilaterale gesprekken die het gevoerd heeft met alle lidstaten, aangeven hoe het de onderhandelingen vorm zal geven. De inzet van Cyprus is, conform de conclusies van de Europese Raad van 28 en 29 juni jl., om in december een akkoord te bereiken. Daarnaast zal de Commissie een toelichting geven op de aangepaste cijfers van het MFK-voorstel die de Commissie op 6 juli jl. uitbracht. Het commissievoorstel moest worden aangepast op basis van de nieuwe groeiverwachtingen en de toetreding van Kroatië in 2013.
Ook Nederland heeft in juli een bilateraal gesprek gevoerd met Cyprus. Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken Knapen heeft in dit gesprek op basis van de Kamerbrief van september 2011 en rekening houdend met de diverse moties in de Kamer, de Nederlandse positie toegelicht die gericht is op een sobere en moderne EU-begroting.
Een sobere begroting vergt in hoofdlijnen: 1) een bevriezing van het MFK, wat een besparing van tenminste 100 miljard euro betekent ten opzichte van het Commissievoorstel; 2) behoud van de huidige korting en; 3) behoud van de huidige perceptiekostenvergoeding.
Staatssecretaris Knapen heeft, conform de Nederlandse hoofddoelstelling en de moties Plasterk, Lucas en Pechtold, ook aangegeven dat een modernisering van het MFK nodig is, waarbij een verschuiving van het aandeel voor structuurfondsen en landbouw, naar onderwijs, onderzoek en innovatie wenselijk is om de Europese concurrentiekracht te versterken. Rekening houdend met de hoofddoelstelling (substantiële verlaging Nederlandse afdrachten en een toekomstbestendige EU-begroting) zet Nederland daarom in op een substantiële stijging, ten opzichte van de huidige periode, van de fondsen voor Horizon 2020 en een verlaging van de fondsen voor cohesie en landbouw. Nederland ziet de structuurfondsen idealiter alleen naar de armste regio’s en landen gaan en zet daarom in op forse bezuinigingen in met name het deel voor rijke landen en regio’s. Op landbouw zet Nederland in op een plafond dat in ieder geval niet boven een nominale bevriezing uitkomt, wat in reële termen een vermindering is van 9% ten opzichte van de huidige periode. Als in de loop van de onderhandelingen de Nederlandse inzet om voldoende besparingen op cohesie te realiseren niet haalbaar blijkt, waardoor de hoofddoelstelling (substantieel lagere afdrachten) niet kan worden gerealiseerd, zal ook het budget voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) net als andere categorieën, in aanmerking kunnen komen voor verdere besparingen. Nederland streeft verder naar een groter accent op concurrentievermogen en innovatie binnen beleidsterreinen als de structuurfondsen en het GLB. Tenslotte zal in de onderhandelingen ook fair share een rol spelen, als gewenste reducties niet worden gerealiseerd.
Een eerste inhoudelijke bespreking zal vermoedelijk plaatsvinden op de informele RAZ van 30 augustus.
Jaarbegroting 2013
De RAZ zal de Raadspositie voor de EU-begroting 2013 formeel bekrachtigen. Uw Kamer is over de inhoud van deze onderhandelingen separaat geïnformeerd door de Minister van Financiën in het verslag van de Ecofin Raad van 10 juli jl.
Follow-up ER
De RAZ zal komen te spreken over de follow-up die gegeven gaat worden aan de besprekingen van de Europese raad van 28 en 29 juni jl.
De ER sprak over het rapport van ER-voorzitter Van Rompuy, waarover staatssecretaris Knapen uw Kamer met het verslag van de afgelopen Europese Raad heeft geïnformeerd (Kamerstuk 21 501-20, nr. 668). Het is op dit moment van schrijven nog niet duidelijk hoe het vervolgproces wordt vormgegeven. Nederland zal zich ervoor inzetten dat het vervolgproces transparant is met een adequate betrokkenheid van de lidstaten. Zoals toegezegd door de Minister-President, zal het kabinet de Kamer goed op de hoogte houden gedurende het vervolgproces.
De Europese Raad besloot tot een Pact voor Groei en Banen dat een bijlage vormt bij de ER-conclusies. Daarin zijn acties opgenomen die de lidstaten op nationaal niveau moeten ondernemen en acties op EU-niveau. Bezien zal worden hoe de Raad, in samenwerking met de andere Europese instellingen, de implementatie van de voorgenomen maatregelen kan bespoedigen. Nederland zal zich in deze discussie constructief opstellen.
Cypriotisch voorzitterschapsprogramma
Sinds 1 juli van dit jaar heeft Cyprus het stokje van het roulerend EU-voorzitterschap van Denemarken overgenomen. Het is voor het eerst sinds de toetreding van Cyprus dat het de voorzittershamer in EU-verband hanteert. Inmiddels is het Cypriotische voorzitterschapsprogramma voor de tweede helft van dit jaar verschenen, onder de titel «Towards a Better Europe» 1. Het programma bouwt voort op het «trio-voorzitterschapsprogramma» dat in juni 2011 is vastgesteld door het trio Polen-Denemarken-Cyprus. Overigens onderkent het voorzitterschap dat een belangrijk deel van het halfjaar-programma wordt gevoed door wetgevende en niet-wetgevende initiatieven die voortvloeien uit de «pijplijn» van het Commissie-werkprogramma.
«A Better Europe», aldus de inleiding van het voorzitterschapsprogramma, is gestoeld op een drietal Europese kernwaarden: solidariteit, sociale cohesie en een betere kwaliteit van leven voor EU-burgers. Daarvan afgeleid, formuleert Cyprus vier hoofdprioriteiten:
1. een efficiënter en duurzamer Europa;
2. een Europa dat kan bogen op een beter presterende en groei-gebaseerde economie;
3. een sociaal en solidair Europa met meer relevantie voor zijn burgers;
4. en een Europa in de wereld dat dichter bij zijn buren staat.
Cyprus heeft voor het komende halfjaar een drietal kerndoelstellingen voor ogen:
1. afronding vóór het einde van dit jaar van de onderhandelingen over het nieuwe Meerjarig Financieel Kader van de Unie (MFK, periode 2014–2012);
2. implementatie van het raamwerk voor economic governance, met name ratificatie van het Verdrag inzake Stabiliteit, Coördinatie en Bestuur en van het ESM-verdrag, afronding van de onderhandelingen over het «two-pack» en uitwerking van het Compact voor Groei en Banen;
3. het aanzwengelen van groei en werkgelegenheid, waarbij nadrukkelijk het belang van verdieping van de interne markt wordt genoemd.
Cyprus hoopt voortgang te boeken op een groot aantal beleidsterreinen en programma’s die samenhangen met de onderhandelingen over het nieuwe budgettaire kader van de Unie. Zo hoopt het dit halfjaar zo ver mogelijk te komen met de inhoudelijke onderhandelingen over hervorming van het Gemeenschappelijk Landbouw- en Visserijbeleid, het Cohesiebeleid, Onderzoek & Innovatie (Horizon 2020), de Connecting Europe Facility en het Europese instrumentarium voor extern beleid. Overigens kunnen de financiële enveloppes voor deze beleidsterreinen c.q. dossiers pas worden ingevuld na afronding van de onderhandelingen over het MFK.
Op extern terrein zullen de Cyprioten zich richten op het Europese Nabuurschapsbeleid, waarbij vanwege de geografische ligging van het eiland vanzelfsprekend bijzondere (maar geen exclusieve) aandacht zal uitgaan naar het Zuidelijk Nabuurschapsbeleid. Ook de verschillende uitbreidingsdossiers (IJsland, Kroatië, Montenegro, Servië, Turkije) krijgen de nodige aandacht, waarbij Cyprus als uitgangspunt hanteert: eigen merites en strikte conditionaliteit. Wat betreft Turkije heeft Cyprus allerwege benadrukt zuiverheid te willen betrachten ten aanzien van het onderscheid tussen het nationale probleem van de kwestie-Cyprus en het toetredingstraject van Turkije.
Tot slot is Cyprus voornemens om de onderhandelingen over het Gemeenschappelijk Europees Asielsysteem te voltooien en wil het de EU Geïntegreerde Maritieme Strategie nieuw leven inblazen.
Het kabinet deelt van harte de nadruk die het Cypriotisch voorzitterschap in zijn werkprogramma heeft gelegd op voortgang in de onderhandelingen over het MFK, versterking van economic governance en verdieping van de interne markt. Het kabinet zal dan ook constructief meewerken aan de verwezenlijking van de door Cyprus beoogde doelstellingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-02-1165.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.