Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 januari 2017
De Inspectie SZW heeft op mijn verzoek onderzoek gedaan naar protocollen voor huisbezoeken.
Hierbij bied ik u het onderzoeksrapport, genaamd «Even kloppen a.u.b.», aan1. Hiermee kom ik tegemoet aan de motie Sterk (Kamerstuk 31 929, nr. 17) en aan hetgeen ik daarna per brief heb toegezegd (Kamerstuk 31 929, I). Ik heb toegezegd om op basis hiervan te bekijken of zo’n protocol verplicht zou
moeten worden of niet.
Het rapport bevat de resultaten van het onderzoek dat de Inspectie SZW in het kader
van de evaluatie van de per 1 januari 2013 in werking getreden Wet huisbezoeken heeft
verricht naar het bestaan en de inhoud van protocollen voor huisbezoeken bij gemeenten,
SVB en UWV. Bij de gemeenten heeft de Inspectie SZW een steekproef van 100 gemeenten
onderzocht.
De Wet huisbezoeken beoogt een balans aan te brengen tussen bescherming van de persoonlijke
levenssfeer en de noodzaak tot verificatie. Uitvoeringsorganisaties mogen uitkeringsgerechtigden
een aanbod doen om gegevens over hun woon- en leefsituatie door middel van een huisbezoek
te verifiëren. Cliënten mogen dat weigeren maar moeten de juistheid van die gegevens
dan wel op een andere manier aantonen. Als men daar niet in slaagt, dan kan de uitvoeringsorganisatie
daar consequenties aan verbinden. Cliënten moeten daarvan vooraf op de hoogte worden
gesteld.
De regering hecht aan een zorgvuldige uitvoering van huisbezoeken en vindt het belangrijk
dat burgers hun rechten en plichten hierin kennen. Daarom heeft zij uitvoeringsinstanties
gestimuleerd om een protocol huisbezoeken op te stellen en kenbaar te maken. Bij de
totstandkoming van de wet is aan het Kenniscentrum Handhaving en Naleving (KC HN)
gevraagd een voorbeeld- cq. referentieprotocol te ontwikkelen en onder de aandacht
van de gemeenten te brengen. Er is toen overwogen om het opstellen van een dergelijk
protocol verplicht te stellen. Mede op advies van de Raad van State is van dat laatste
afgezien. Wel is toegezegd om binnen vier jaar de ontwikkelingen in kaart te brengen
en op basis daarvan alsnog te bekijken of zo’n verplichting nodig is.
Uit het onderzoek van de Inspectie SZW komt naar voren dat de SVB, het UWV en 86%
van de gemeenten een protocol of een daarmee vergelijkbaar document voor de uitvoering
van huisbezoeken heeft. Het verschil tussen een protocol en een daarmee vergelijkbaar
document is dat een protocol volgens de definitie van de Inspectie SZW een formeel
door het college van B&W vastgesteld document is en dat bij de vergelijkbare documenten
die formele vaststelling niet heeft plaatsgevonden. Uit het onderzoek blijkt dat 57%
van de gemeenten over een protocol beschikt en 29% over een daarmee vergelijkbaar
document. De protocollen en de vergelijkbare documenten komen qua inhoud in hoge mate
overeen met het door het Kenniscentrum Handhaving en Naleving opgestelde referentieprotocol.
Het protocol of het vergelijkbare document van de SVB, het UWV en van 23% van de gemeenten
is gemakkelijk op internet terug te vinden.
Gegeven deze uitkomsten zie ik onvoldoende aanleiding om een voorstel te gaan voorbereiden
waarin gemeenten, SVB en UWV zouden worden verplicht om een protocol voor huisbezoeken
op te stellen. De SVB, UWV en de meeste gemeenten hebben al iets dergelijks. Daarnaast
zijn zij al verplicht om in voorkomende gevallen burgers bij huisbezoeken actief te
informeren over hun rechten en plichten, om toestemming te vragen en om dat in het
dossier vast te leggen.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J. Klijnsma