Vragen van de leden Bouchallikh en Bromet (beiden GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het bericht «Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem» (ingezonden 16 december 2021).

Mededeling van Staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (ontvangen 24 december 2021).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem»1?

Vraag 2

Deelt u de mening dat het zeer zorgelijk is dat grote ambities op het gebied van spoor niet waargemaakt kunnen worden als de funderingen van spoorlijnen niet sterk genoeg zijn? Zo nee, waarom niet?

Vraag 3

Heeft u dit probleem zien aankomen aangezien dergelijke problemen al in 2017 speelden rondom het zogenaamde Kamperlijntje?

Vraag 4

Hoe gaat u voorkomen dat de bodemgesteldheid op drukke delen van het spoor nog meer gaat leiden tot langzamere treinen of zelfs het schrappen van treinen?

Vraag 5

Staat het onderhoud van het spoor en diens funderingen hoog op de agenda, bijvoorbeeld door veengronden te stabiliseren met sterkere grondsoorten als grind en zand? Zo nee, waarom niet?

Vraag 6

Kijkt u naar de mogelijkheden om in overleg met NS te kijken of er lichter materieel kan worden ingezet op «zwakke» trajecten?

Vraag 7

Wat vindt u ervan dat het spoor op dit moment niet klimaatbestendig genoeg is, omdat hevige regen en hitte nu en in de toekomst tot grote gevolgen leiden?

Vraag 8

Is het extra geld voor onderhoud van het spoor dat in 2020 gereserveerd werd ook bestemd voor het klimaatbestendig maken van het spoornetwerk? Zo nee, bent u voornemens om flink te investeren in klimaatadaptatie om het Nederlandse spoornetwerk klimaatbestendig te maken?

Vraag 9

Welke stappen heeft u ondernomen na de noodkreet van ProRail in januari 20202 dat dergelijke investeringen in klimaatadaptatie cruciaal zijn?

Vraag 10

Was u zich ervan bewust dat deze problemen zich vooral afspelen in veengebieden? Hebben de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit contact hierover?

Vraag 11

In hoeverre wordt de veenweideproblematiek op dit moment integraal aangepakt? Worden de verzakkingen in het landelijk gebied, het stedelijk gebied én met betrekking tot infrastructuur gelijktijdig aangepakt?

Mededeling

Op 16 december jl. hebben de Minister van LNV en ik vragen ontvangen van de leden Bouchallikh en Bromet (beiden GroenLinks) over het bericht «Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem».

Vanwege de noodzaak tot interdepartementale afstemming en het kerstreces meld ik u, mede namens de Minister van LNV, dat wij deze vragen niet binnen de gebruikelijke termijn kunnen afhandelen. Wij streven ernaar om de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.


X Noot
1

NOS, 14 december 2021, Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem (https://nos.nl/artikel/2409435-treinverkeer-in-nederland-heeft-last-van-slappe-bodem).

X Noot
2

RTL Nieuws, 8 januari 2020, ProRail: spoor niet berekend op klimaatverandering (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4978286/prorail-spoor-rails-niet-berekend-op-klimaatverandering-regen).

Naar boven