Vragen van leden Karabulut, Alkaya (beiden SP) en Van den Hul (PvdA) aan de Ministers
van Buitenlandse Zaken en voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over
het bericht dat Nederlandse ambassadeur in Nigeria informatie lekte naar Shell (ingezonden
5 juni 2020).
Antwoord van Minister Blok (Buitenlandse Zaken) en van Minister Kaag (Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking) (ontvangen 26 juni 2020).
Vraag 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Kunt u bevestigen dat de Nederlandse oud-ambassadeur in Nigeria eind 2017 vertrouwelijke
informatie over een omvangrijk corruptieonderzoek naar Shell heeft gelekt aan het
oliebedrijf zelf? Zo nee, wat zijn dan de feiten?1
Welke informatie is er precies gelekt naar Shell?
Is dit lekken strafbaar?
Wat is er naar voren gekomen uit het integriteitsonderzoek naar de oud-ambassadeur
in Nigeria? Bent u bereid dit onderzoek aan de Kamer te doen toekomen?
Wat blijkt uit het andere, speciaal ingelaste onderzoek naar het werkklimaat op de
ambassade? Bent u bereid dit onderzoek aan de Kamer te doen toekomen?
Welke maatregelen zijn genomen tegen de ambassadeur? Hoe is geacteerd?
Waarom is de ambassadeur begin 2019 voortijdig vervangen en heeft hij een bureaufunctie
op het ministerie gekregen? Waarom bent u niet in 2017 in actie gekomen over het disfunctioneren
van de ambassadeur maar pas in 2018?
Wat voor gevolgen heeft dit voor de lopende strafrechtzaak over vermeende corruptie
met betrekking tot de toekenning van olieveld OPL 245 aan Shell?
Antwoord 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
De antwoorden op vraag 1 t/m 7 en vraag 9 zullen uw Kamer vertrouwelijk toegaan.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken gaat zo vertrouwelijk mogelijk om met meldingen,
individuele integriteitsonderzoeken en de afdoening daarvan. Openbaarmaking van dergelijke
documenten grijpt door de aard, omvang en inhoud diep in op de persoonlijke levenssfeer.
Openbaarmaking zou bovendien maken dat medewerkers minder snel geneigd zijn om een
vermoedelijke integriteitsschending te melden en dat zij terughoudend zijn bij het
afleggen van verklaringen. Het beleid van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, waarin
juist wordt aangedrongen om dergelijke zaken naar voren te brengen, zou door openbaarmaking
belemmerd worden.
Het ministerie is transparant over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het
integriteitsbeleid. De jaarlijkse verantwoording is openbaar. Hiermee is het publieke
belang gewaarborgd.
Vraag 8
Is uw opvatting dat de ambassadeur te veel op de hand van Shell was, zoals niet-gouvernementele
organisaties (ngo's) stelden? Zo nee, waaruit blijkt dat?
Antwoord 8
Die opvatting deel ik niet. Het is de taak van onze ambassades om de Nederlandse belangen
in het buitenland te behartigen. Het gaat daarbij vaak om uiteenlopende en soms conflicterende
belangen. Daarbij is het in het bijzonder in de Niger Delta, een regio waar spanningen
regelmatig hoog oplopen en waar de situatie complex is, een uitdaging om zo te opereren
dat alle betrokkenen zich gehoord voelen. Opeenvolgende ambassadeurs hebben zich met
alle partijen verstaan, zonder daarbij een voorkeur voor een van de partijen te hebben
of uit te dragen. Omgaan met percepties bij betrokken partijen over mogelijke partijdigheid
hoort helaas bij bemiddeling in complexe situaties. Nederland speelt overigens al
sinds 2013 een mediërende rol in de Delta. Deze inspanningen hebben bijgedragen aan
het sluiten van een akkoord in 2015 over de schoonmaak van het woongebied van de Bodo
gemeenschap en het akkoord is in de jaren die daarop volgden nauwlettend gemonitord
door de Nederlandse ambassade in Abuja.
Vraag 10
Heeft de belofte tot de schoonmaak van de Nigerdelta geleden onder de houding van
de oud-ambassadeur?
Vraag 11
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de beloofde schoonmaak van de Nigerdelta?
Is de nieuwe Nederlandse ambassadeur in Nigeria wel in contact met de Nigeriaanse
ngo-koepel Nacgond die zich bezig houdt met de schoonmaak?
Antwoord 11
De ambassade volgt twee schoonmaakprojecten in de Nigerdelta. De schoonmaak van het
woongebied van de Bodo gemeenschap in de Nigerdelta is een zaak waarbij de ambassade
een bemiddelende rol speelt. Daarnaast volgt de ambassade de bredere schoonmaak van
Ogoniland, een resultaat van het in 2011 gepubliceerde UNEP rapport, nauwlettend.
De ambassade had en heeft met regelmaat contact met alle partijen, ook met de in het
artikel als bron opgevoerde vertegenwoordiger van NACGOND.
Zowel de huidige ambassadeur als de oud-ambassadeur bezochten schoonmaakwerkzaamheden
in de Delta en hebben beiden gesproken met de in het artikel als bron opgevoerde vertegenwoordiger
van NACGOND.