Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het rapport Actualisatie AEOLUS 2018 en geactualiseerde luchtvaartprognoses (ingezonden
29 maart 2019).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 24 april 2019)
Vraag 1
Wanneer precies zijn de geluidsberekeningen voor milieueffectrapportageberekeningen
in de Nederlandse luchtvaart aangepast van het NRM (Nederlands Regionaal Model) naar
het ECAC Doc29 (European Civil Aviation Conference Document 29)?
Vraag 2
Heeft het feit dat de laterale geluidsverzwakking in het ECAC Doc29 minder groot is
dan verondersteld in het NRM te maken met de (optionele) afschermingsfactor in het
NRM? Op welke wijze zijn deze gerelateerd?
Vraag 3
Is de laterale geluidsverzwakking in het ECAC Doc29 ook minder groot dan verondersteld
in het NRM wanneer wordt gewerkt met een afschermingsfactor gelijk aan nul?
Vraag 4
Bij welke afschermingsfactor komt de laterale geluidsverzwakking van het NRM het beste
overeen met de meest actuele inzichten uit het ECAC Doc29?
Vraag 5
Is het NRM, volgens de meeste actuele inzichten uit het ECAC Doc29, geschikt om geluidscontouren
te berekenen bij elevatiehoeken groter dan 20 graden?
Vraag 6
Welke afschermingsfactor moet gebruikt worden bij het NRM als functie van de elevatiehoek?
Kunt u dit grafisch weergeven voor de vliegtuigtypes A32x en B737?
Vraag 7
Welke afschermingsfactor is gebruikt voor berekeningen van de geluidscontouren in
de Milieueffectrapportage (MER) 2018 van Lelystad Airport? Is de afschermingsfactor
in de berekeningen constant gehouden of is deze gevarieerd?
Vraag 8
Wanneer precies zijn de geluidsberekeningen gedaan voor de MER2018 van Lelystad Airport?
Was op dat moment het ECAC Doc29 ook beschikbaar? Was op dat moment al bekend dat
het ECAC Doc29 resultaten geeft die beter corresponderen met de werkelijkheid?
Vraag 9
Met welke factor verbreedt de geluidscontour 58 dB(A) Lden in de concept-MER Schiphol wanneer het ECAC Doc29 wordt gebruikt in plaats van het
NRM? Kunt u deze factor grafisch weergeven als functie van vlieghoogte?
Vraag 10
Met welke factor verbreden de geluidscontouren 70, 56, 48 en 40 dB(A) Lden in de MER2018 Lelystad wanneer het ECAC Doc29 wordt gebruikt in plaats van het NRM?
Kunt u deze factor grafisch weergeven als functie van vlieghoogte?
Vraag 11
Hoeveel neemt het aantal woningen en ernstig gehinderden en slaapverstoorde personen
toe binnen de hiervoor genoemde vier contouren wanneer het ECAC Doc29 wordt gebruikt
in plaats van het NRM? Hoe verhoudt zich dat tot de aantallen in de MER2014 en MER2018
voor Lelystad?
Vraag 12
Hoe gaat conversie plaatsvinden van NRM-berekeningen naar ECAC Doc29-berekeningen,
daar waar deze interfereren zoals bij het overplaatsen van vliegtuigen van Schiphol
naar Lelystad? Wat betekent dat voor het de geluidsruimte die bij overplaatsing aan
de ene kant vrijkomt en aan de andere kant wordt opgevuld?
Vraag 13
Is gebruik van ECAC Doc29 inmiddels verplicht voor geluidsberekeningen in de Europese
luchtvaart? Zo ja, sinds wanneer is dat verplicht? En welke Nederlandse vliegvelden
vallen onder die verplichting?
Vraag 14
Wat is het cumulatieve effect van de in het AEOLUS-rapport (prognosemodel voor de
luchtvaart op de langere termijn) genoemde betere modellering van laterale geluidsverzwakking
en van de demping van het geluid van de atmosfeer?
Vraag 15
Zijn de berekeningen van de concept-MER Schiphol en de MER2018 Lelystad conservatief
uitgevoerd, zodat de effecten niet worden onderschat?
Vraag 16
Zijn de berekeningen van de concept-MER Schiphol en de MER2018 Lelystad uitgevoerd
met de meest actuele inzichten?
Vraag 17
Wilt u deze vragen een voor een beantwoorden?
Mededeling
Op 26 maart 2019 ontving ik een lijst met 108 vragen van de vaste commissie voor Infrastructuur
en Waterstaat over vijf studies op het gebied van luchtvaart, die ik op 5 maart 2019
aan uw Kamer heb toegezonden (Kamerstuk 31 936, nr. 581). Daarnaast heeft het lid Bruins (ChristenUnie) 17 vragen gesteld over het rapport
Actualisatie AEOLUS 2018 en geactualiseerde luchtvaartprognoses (ingezonden 29 maart
2019). Dit is één van de vijf bovengenoemde studies.
Helaas kunnen deze vragen niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord,
omdat het verzamelen van de gevraagde informatie meer tijd kost. U ontvangt de informatie
zo spoedig mogelijk.