Vragen van het lid de Rouwe (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat de Velsertunnel onveilig is (ingezonden 7 augustus 2014).

Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 28 augustus 2014)

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de Velsertunnel onveilig is?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Kunt u aangeven welke maatregelen en acties ondernomen zijn naar aanleiding van het inspectierapport, welke tekortkomingen nog niet verholpen zijn en op welke termijn dat wel wordt gedaan?

Antwoord 2

Het inspectierapport is in opdracht van Rijkswaterstaat in 2011 opgesteld. Het heeft aan de basis gelegen van het onderhoud dat de afgelopen jaren aan de tunnel is uitgevoerd en nog uitgevoerd gaat worden. Gebreken welke een directe invloed hebben op de veiligheid van de tunnel zijn onmiddellijk hersteld. Dit zijn onder andere:

  • moeizaam te openen vluchtdeuren (2011);

  • moeizaam te openen deuren van hulppostkasten (2011);

  • te laat gekeurde brandblussers (2011).

Installaties waarvoor op termijn geen onderdelen meer beschikbaar zouden zijn, of waar het risico op frequente uitval hoog was, zijn conform het advies uit het inspectierapport vervangen. Dit zijn onder andere:

  • omroepinstallatie (2012);

  • hoogfrequentinstallatie (2012);

  • overdrukinstallatie (2012);

  • no-breakinstallatie (2012);

  • revisie generatoren (2012);

  • CO meting is vervangen voor een zichtmeting (2012);

  • olietank ten behoeve van generatoren vervangen (2012);

  • Brandmeldinstallatie (2012);

  • vluchtwegaanduiding (2012);

  • herstel daken van gebouwen (2012);

  • verwarmingsinstallatie (2012).

Voorts zijn inspectiefrequenties verhoogd en is het onderhoud geïntensiveerd voor onder andere:

  • functioneren vluchtdeuren en beschikbaarheid hulppostkasten;

  • betonnen lichtroosters (schade door hoge vrachtwagens);

  • brandwerende bekleding (schade plafondplaten door hoge vrachtwagens).

Tijdens de renovatie, die in 2016 is voorzien, worden alle overgebleven bevindingen uit het inspectierapport opgelost. Het gaat hier onder andere om:

herstel betonschade’s;

  • vervangen alle verkeers- en tunneltechnische installaties zoals tunnelventilatie, brandblusvoorzieningen, vluchtwegen, etc. inclusief besturing en bekabeling;

  • vergroten doorrijhoogte;

  • vervangen brandwerende bekleding.

Rijkswaterstaat draagt hiermee zorg voor een veilige tunnel voor nu en in de toekomst. Eventuele bevindingen uit toekomstige inspecties worden direct opgelost en indien noodzakelijk worden installaties eerder dan de geplande renovatie vervangen.

Vraag 3

Kunt u aangeven of de veiligheidssituatie thans wel voldoet aan alle eisen van de vigerende wetgeving, aan welke eisen niet wordt voldaan en welke eisen onder overgangsrecht vallen?

Antwoord 3

De Velsertunnel voldoet aan de wet (Warvw). Zoals ik eerder heb gemeld, voldoet de tunnel echter nog niet aan de veiligheidsnorm waaraan de tunnel moet voldoen op 1 mei 2019. Aanvullend geldt, dat de vluchtroute niet volledig voldoet aan het Bouwbesluit 2012. De benodigde maatregelen om de Velsertunnel aan de norm te laten voldoen en aan de eisen van het Bouwbesluit, zijn voorzien in de geplande renovatie in 2016. De Velsertunnel voldoet dus ruim vóór het in de Warvw genoemde tijdstip van 1 mei 2019.

Vraag 4

Kunt u aangeven hoe de veiligheidssituatie in de Velsertunnel zo in het gedrang is gekomen? Doen dergelijke situaties zich ook voor bij andere tunnels en betreffen dat tunnels die onder de overgangsregeling van de Tunnelwet vallen?

Antwoord 4

De veiligheid van de Velsertunnel is nooit in het gedrang geweest. Dit geldt evenmin voor andere tunnels die in beheer zijn bij het Rijk. Het is hierbij niet van belang of de tunnels al dan niet onder de overgangsregeling van de Tunnelwet vallen. De tunnels zijn veilig te gebruiken en voldoen aan de Warvw.

Vraag 5

Kunt u aangeven of en op welke wijze het gemeentebestuur en de veiligheidsregio betrokken is of wordt bij dergelijke inspectierapporten?

Antwoord 5

Het gemeentebestuur en de veiligheidsregio worden direct geïnformeerd zodra er een onveilige situatie is of dreigt te ontstaan (acuut falen van veiligheidskritische systemen) of hulpverlening in het gedrang komt. In deze specifieke situatie is hiervan geen sprake geweest.

Naar boven