Vragen van de leden El Fassed en Klaver (beiden GroenLinks) aan de minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over het gebrek aan open standaarden in het voortgezet onderwijs
(ingezonden 14 februari 2012).
Mededeling van minister Van Bijsterveldt-Vliegenthart (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)
(ontvangen 5 maart 2012).
Vraag 1
Op welke wijze wordt door onderwijsinstellingen gebruik gemaakt van de NL-LOM1 en e-portfolio-standaarden en andere open standaarden op de lijst pas-toe-of-leg-uit
en de lijst met gangbare open standaarden?2 Kunt u dit toelichten?
Vraag 2
Klopt het dat enige druk op het daadwerkelijk gebruik van open standaarden op beide
lijsten wenselijk is? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Welke bestandsformaten worden door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
gebruikt bij de gegevensuitwisseling met onderwijsinstellingen? Zijn al deze bestanden
in een open documentstandaard? Zo nee, waarom niet? Welke maatregelen neemt u om in
de gegevensuitwisseling met onderwijsinstellingen volledig gebruik te maken van open
standaarden?
Vraag 4
Hoe beoordeelt u specifiek de inspanningen vanuit de onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven
en het ministerie afzonderlijk? Kunt u een overzicht geven van de activiteiten van
het NOiV (Nederland Open in Verbinding) op dit gebied?
Vraag 5
Klopt het dat de meeste klachten die zijn binnengekomen bij het programmabureau NOiV
betrekking hebben op het gebruik van gesloten standaarden in het onderwijs? Wat is
de aard, inhoud en omvang van deze klachten? Welke maatregelen hebben het NOiV, het
ministerie en de Inspectie voor het Onderwijs ondernomen naar aanleiding van deze
klachten? Kunt u dit toelichten? Waar kunnen onderwijsinstellingen, ouders en leerlingen
vanaf 1 januari 2012 terecht met klachten? Kunt u dit toelichten?
Vraag 6
Herinnert u zich dat u in antwoord op eerdere vragen heeft aangegen dat Magister via
alle relevante internetbrowsers te benaderen is?2 Klopt het dat gebruikers van Linux, Android, Google Chromebook, iOS en QNX geen toegang
hebben tot Magister? Is het waar dat gebruikers van Android en iOS alleen tegen betaling
toegang hebben tot hun gegevens in Magister? Deelt u de mening dat hiermee sprake
is van een afgedwongen gebruik van een alternatief besturingssysteem? Zo neen, waarom
niet?
Vraag 7
Is het waar dat onderwijsinstellingen die «third party»-toepassingen willen gebruiken
in combinatie met Magister, waaronder alternatieve electronische leeromgevingen, apart
moeten betalen voor het gebruik van de database met hun eigen gegevens? Zo ja, kunt
u dit toelichten?
Vraag 8
Bent u bekend met het gegeven dat Kennisnet geen ondersteuning of advies meer geeft
aan scholen en dat het programmabureau NOiV per eind 2011 is beeindigd? Op welke wijze
stimuleert u het gebruik van open standaarden bij het inkoopbeleid van onderwijsinstellingen,
dit mede in relatie tot uw antwoord op eerder gestelde vragen waarin verwezen wordt
naar de adviserende rol die Kennisnet en het NOiV hierbij vervullen?2 Kunt u dit toelichten?
Vraag 9
Kunt u toelichten op welke wijze bij aanbesteding en inkoop van ICT-middelen door
onderwijsinstellingen sinds 1 januari 2008 open standaarden daadwerkelijk zijn meegenomen,
met inachtneming van het pas-toe-leg-uit-principe?
Vraag 10
Kunt u bevestigen dat In 2010 digitale toegankelijkheid is opgenomen in het accreditatiestelsel
voor het hoger onderwijs?3 Bent u bereid onderzoek te laten uitvoeren naar de digitale toegankelijkheid van
alle onderwijsinstellingen in Nederland, inclusief een toets op het gebruik van open
standaarden en platform-onafhankelijke toegang? Zo neen, waarom niet?
Mededeling
Op 14 februari 2012 hebben de leden El Fassed en Klaver (beiden GroenLinks) aan mij
vragen gesteld over het gebrek aan open standaarden in het voortgezet onderwijs (kv-tk-2012Z02788).
Hierbij laat ik u weten dat – in verband met departementale afstemming – de beantwoording
meer tijd in beslag neemt dan verwacht. Ik verwacht de beantwoording in de laatste
week van maart naar de Kamer te sturen.
X Noot
1NL-LOM: Nederland – Learning Object Metadata.
X Noot
2
Aanhangsel Handelingen II, vergaderjaar 2011–2012, nr. 482.
X Noot
3Wet tot wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek
in verband met aanpassing van het accreditatiestelsel, Staatsblad 293, 22 juli 2010.