Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
3622
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister
en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over uitgesteld remmen
op regionale spoorlijnen. (Ingezonden 16 juli 2009)
1
Kent u het bericht «Reistijdverkorting op Fries spoorwegnet»?1
2
Waarom wordt in uw brief van 14 juli 20092 inzake ERTMS
bij het beantwoorden van aanbeveling 32 uit de nota «Slimmer, sneller
en zuiniger op het spoor» door ProRail uitgegaan van vervanging van
ATB-NG door ERTMS level 1 voor het uitgesteld remmen?
3
Deelt u de mening dat uitgesteld remmen ook technisch mogelijk is met
ATB-NG, zoals inmiddels ook voorgesteld is aan de provincie Friesland, en
dat dit toepasbaar is op veel meer regionale spoorlijnen?
4
Bent u, in lijn met aanbeveling 32, bereid alsnog te onderzoeken of uitgesteld
remmen op regionale spoorlijnen met ATB-NG op korte termijn mogelijk kan worden
gemaakt en de Kamer hierover voor de behandeling van de begroting 2010 te
informeren?
5
Kunt u de door u genoemde ProRail-brief over uitgesteld remmen van 11
juni 2006 aan de Kamer doen toekomen?
6
Zijn de genoemde recente inzichten over uitgesteld remmen gebaseerd op
de situatie op de regionale spoorlijnen? Zijn hierbij ook de uitkomsten meegenomen
van de Verkenningsstudie Almelo-Marienberg-Hardenberg, de Capaciteitsanalyse
Leeuwarden-Mantgum en de eindrapportage Lightrailproef Gouda-Alphen? Klopt
het dat uit deze rapportages blijkt dat de rijtijdwinst van uitgesteld remmen
een belangrijke bijdrage levert aan reistijdverkorting?
Antwoord
Antwoord van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat)
en staatssecretaris Huizinga-Heringa (Verkeer en Waterstaat) (ontvangen 27 augustus 2009)
2
Zoals aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 22 december 20081 heb ik aan ProRail gevraagd een kosten-baten-afweging te maken over
deze aanbeveling. In de toelichting van deze aanbeveling staat het volgende:
«In het nu voorliggende ERTMS-implementatieplan is nog geen visie
ontwikkeld voor de nu van ATB-NG voorziene regiolijnen. Dat mag opmerkelijk
genoemd worden, want deze kunnen relatief eenvoudig gemodificeerd worden naar
ERTMS level 1. Hiermee zou tegen aanzienlijk lagere infrakosten de snelheid
op regionale lijnen fors verhoogd kunnen worden. De meeste rijtijdwinst kan
echter geboekt worden doordat het aanwezige «lighttrain»-materieel
met behulp van ATB-Euro of ERTMS Level 1 veel later kan remmen («uitgesteld
remmen»). Dit kan in sommige gevallen tot 45 seconden rijtijdwinst per
station opleveren. Het heeft ook als voordeel dat daarmee de problemen met
goederenlocomotieven en ATB-NG uit de wereld geholpen kunnen worden...»
Op basis van deze toelichting is ProRail uitgegaan van vervanging van
ATB-NG door ERTMS level 1.
3
Zoals aangegeven in bijlage 1 van mijn brief aan uw Kamer van 22 december
20082 is uitgesteld remmen in beginsel ook technisch mogelijk
met ATB-NG. Een voorwaarde hiervoor is dat ik op basis van een advies van
de Inspectie Verkeer en Waterstaat toesta dat de ATB-NG-cabineseinen mogen
worden geïnterpreteerd als seinen, zoals bedoeld in artikel 30 lid 1
van de Regeling spoorverkeer3. De Inspectie Verkeer en Waterstaat
verlangt daarvoor dat de betreffende vervoerder een met ProRail afgestemd
veiligheidsdossier indient. Op dit moment wordt dit op de lijn Gouda–Alphen
toegepast. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft hierover positief geadviseerd.
4
Zoals in het antwoord op vraag 3 aangegeven is het aan de betreffende
vervoerder(s) om samen met ProRail een veiligheidsdossier op te stellen en
in te dienen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Deze zal dit dan beoordelen.
Tot op heden heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat hiervoor, naast het
baanvak Gouda– Alphen, nog geen andere verzoeken van vervoerders ontvangen.
5
Hier bijgevoegd ontvangt u deze brief van ProRail.4
6
ProRail heeft haar inschattingen mede gebaseerd op de verschillende studieresultaten
bij regionale spoorlijnen. ProRail heeft mij geïnformeerd dat door toepassing
van uitgesteld remmen op de trajecten Almelo–Mariënberg–Hardenberg
en Leeuwarden–Mantgum maar weinig reistijdverkorting is te realiseren.
Zoals in het antwoord op vraag 3 is aangegeven wordt uitgesteld remmen wel
toegepast op het traject Gouda–Alphen. Volgens ProRail bedraagt de reistijdverkorting
hierdoor enkele tot tientallen seconden per haltering en maximaal 1 minuut
op het gehele traject tussen Gouda en Alphen.
XNoot
1 Provincie Fryslan, 26 juni 2009, http://www.fryslan.nl/sjablonen/1/infotype/webpage/view.asp?objectID=29184
XNoot
2 VenW/DGMo-2009/6054.
XNoot
1 VenW/DGMo-2008/5316
XNoot
2 Onder «aanbeveling 32».
XNoot
3 «De bestuurder zet een door een sein opgedragen snelheidsverlaging
in, wanneer het eerste spoorvoertuig van de trein dit sein bereikt heeft.»
XNoot
4 Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.