32 824 Integratiebeleid

Nr. 300 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 juli 2020

Het kabinet werkt een nieuw inburgeringsstelsel uit. Binnen de Veranderopgave inburgering (VOI) worden in het nieuwe inburgeringsstelsel drie leerroutes onderscheiden om aan de inburgeringsplicht te kunnen voldoen. Een daarvan is de onderwijsroute. Deze leerroute is gericht op het behalen van een Nederlands schooldiploma in middelbaar beroepsonderwijs of hoger onderwijs voor een goede startpositie op de arbeidsmarkt. Jonge inburgeringsplichtigen worden daarom, naast het leren van de Nederlandse taal op tenminste niveau B1, zo snel mogelijk voorbereid op instroom in een Nederlandse opleiding. Dit gebeurt via het taalschakeltraject.

Begin dit jaar heb ik de tijdelijke commissie eindtermen taalschakeltraject ingesteld met als opdracht advies uit te brengen hoe de eindtermen van het taalschakeltraject moeten luiden voor de andere vakken dan de inburgeringsvakken. Begin juni heeft de commissie dit advies aan mij uitgebracht. Graag bied ik u dit rapport hierbij aan1.

Het advies van de tijdelijke commissie over de eindtermen wordt integraal overgenomen. De eindtermen van het taalschakeltraject zal ik via een ministeriële regeling gaan vaststellen. De uitwerking van deze regeling wordt nu voorbereid. De concept regeling zal tezamen met de overige concept lagere regelgeving van de VOI via een internetconsultatie worden opengesteld voor commentaar begin september.

De aanbevelingen van de commissie zullen waar mogelijk worden betrokken in het verdere traject van de totstandkoming van taalschakeltrajecten als onderdeel van de onderwijsroute en de voorbereidingen die hiervoor getroffen worden.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, I.K. van Engelshoven


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven