Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 maart 2021
Met deze brief informeer ik uw Kamer over het verloop van de uitreiking van de Canon
van Nederland aan achttienjarigen en personen die het Nederlanderschap verwerven.
In mijn beantwoording van het schriftelijk overleg van 3 september 2020 over de herijking
van de Canon van Nederland heb ik aangegeven dat de Canon door middel van een online
campagne zou worden uitgereikt aan achttienjarigen.1 Daarnaast is de Canon fysiek uitgereikt aan personen die het Nederlanderschap verwerven.
De uitreiking aan achttienjarigen
De uitreiking van de Canon van Nederland voor achttienjarigen heeft plaatsgevonden
door middel van een online campagne met een doorlooptijd van vier maanden. De campagne
is via YouTube en Instagram uitgevoerd, met als motto «Open je ogen, leer van het
verleden en sta voor je toekomst». De uitreiking werd in september afgetrapt middels
een campagnevideo waarin drie, voor de doelgroep aansprekende, influencers deze boodschap
overbrachten. De campagnevideo was te bekijken via YouTube en Instagram. Vervolgens
zijn korte video’s verspreid, waarin de drie influencers ingaan op de levenslessen
die zij uit de Canon halen en wat deze voor hen betekenen. Als opvolger daarvan werd
via het Instagramkanaal van de Canon van Nederland informatie over andere Canonvensters
gedeeld. Daarnaast werd de online campagne op verschillende plekken in het land fysiek
zichtbaar gemaakt door middel van muurschilderingen van verschillende Canonvensters
met de daarbij behorende levensles. Deze muurschilderingen werden vervolgens ook getoond
op het Instagramkanaal van de Canon van Nederland.
Resultaten
Met de campagne is een grote groep jongeren bereikt. De campagne is door middel van
advertenties bij alle jongeren met een Instagram en/of YouTube account onder de aandacht
gebracht. Via Instagram zijn in totaal 462.591 jongeren van zeventien en achttien
jaar bereikt.2 Deze groep jongeren heeft in totaal 8,5 miljoen keer een video of «post» over de
Canon op hun Instagram account voorbij zien komen. Op YouTube zijn de video’s gericht
verspreid onder achttien tot vierentwintigjarigen.3 Deze groep heeft de video’s 1,021 miljoen keer bekeken. De voorvertoningen van de
Canonvideo’s werden 468.698 keer vertoond. Gemiddeld keken jongeren de video’s voor
87% uit.
Om ook het kwalitatieve bereik van de campagne te beoordelen, is met een aantal jongeren
een nagesprek gevoerd. Uit deze gesprekken komt naar voren dat de jongeren vooral
de vorm van de campagne aantrekkelijk vinden. Met name de video’s en de muurschilderingen
spreken aan. Ook zet de inhoud van de campagne de jongeren aan tot denken. Ook herkennen
de jongeren zich in de meeste thema’s en zet de inhoud van de campagne de jongeren
aan het denken. De link met de vensters uit de Canon van Nederland wordt niet direct
gelegd. Concluderend blijkt vooral de vorm aantrekkelijk voor jongeren, de inhoud
komt op de tweede plaats. Een uitreiking leent zich daarmee voor een eerste kennismaking
met de verschillende vensters, maar minder voor inhoudelijke kennisoverdracht.
De uitreiking aan personen die het Nederlanderschap verwerven
De uitreiking van de Canon aan personen die het Nederlanderschap verwerven heb ik
in samenwerking met de Vereniging voor Nederlandse gemeente en de Nederlandse Vereniging
voor Burgerzaken opgepakt. Voor de naturalisatiedag op 15 december heb ik 10.000 gratis
exemplaren van de publicatie Wat fijn, de Canon in het klein aan Nederlandse gemeenten verstrekt. Vanwege het succes heb ik nogmaals 10.000 exemplaren
ter beschikking gesteld. In totaal zijn daarmee 20.000 exemplaren van de publicatie
verspreid. Gemeenten kunnen zelf extra exemplaren van de publicatie bij bestellen.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven