Kamerstuk

Datum publicatieOrganisatieVergaderjaarDossier- en ondernummer
Tweede Kamer der Staten-Generaal2018-201932800 nr. 57

32 800 Maatregelen op het gebied van autobelastingen («Autobrief»)

Nr. 57 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 maart 2019

In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Financiën van 20 februari 2019 is gesproken over het registreren van auto’s op naam die in Nederland nog niet fysiek leverbaar zijn. De commissie heeft mij verzocht uw Kamer te informeren over in hoeverre het mogelijk is auto’s op naam te zetten die nog niet fysiek leverbaar zijn in Nederland, zoals de Audi E-tron.

Nederlandse auto-importeurs importeren regelmatig nieuwe voorraden automodellen voor verkoop in Nederland. Wanneer een auto wordt geïmporteerd kan direct bij de RDW een kentekenbewijs worden aangevraagd, waarna tenaamstelling mogelijk is. Auto-importeurs en dealers kunnen het voertuig op naam stellen van de onderneming en op een later moment verkopen aan de Nederlandse consument. Een belangrijke voorwaarde voor registratie en tenaamstelling is dat het voertuig fysiek in Nederland is en de correcte documentatie is aangeleverd bij de RDW.

In december 2018 zijn er 163 Audi E-trons in Nederland geregistreerd. Dit type auto was – zoals dhr. Omtzigt heeft opgemerkt tijdens de procedurevergadering – in 2018 echter nog niet beschikbaar voor consumenten in Nederland. Uit onderzoek van de RDW blijkt dat deze voertuigen in december 2018 fysiek in Nederland aanwezig waren en de correcte documentatie ten behoeve van registratie is aangeleverd. Dit betekent dat deze voertuigen conform de geldende regels voor kentekening en tenaamstelling in Nederland zijn geregistreerd. Het moment van daadwerkelijke marktintroductie oftewel verkoop aan Nederlandse consumenten is echter een commerciële afweging.

Auto’s kunnen dus in Nederland, op voorwaarde dat de voertuigen fysiek in Nederland aanwezig zijn, geregistreerd en tenaamgesteld worden terwijl de verkoop aan de Nederlandse consument op een later tijdstip plaatsvindt. De datum van de eerste tenaamstelling van de auto is relevant voor de fiscale behandeling van het voertuig in de BPM en de bijtelling ten aanzien van een ter beschikking gestelde auto van de zaak.

De Staatssecretaris van Financiën, M. Snel