32 800 Maatregelen op het gebied van autobelastingen («Autobrief»)

Nr. 26 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN FINANCIËN EN VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 februari 2015

Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen gesteld1 door de fracties van het CDA, D66 en de ChristenUnie over de kabinetsreactie op de berichtgeving in de Telegraaf over dieselauto’s.

De Staatssecretaris van Financiën, E.D. Wiebes

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Vragen van de fracties van het CDA, D66 en ChristenUnie aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de Staatssecretaris van Financiën over berichtgeving in de Telegraaf over dieselauto’s (ingezonden 4 april 2014)

De leden van de fractie het CDA hebben de volgende vragen:

1.

Hoeveel gesprekken met de Staatssecretaris van Financiën over dit plan zijn er gevoerd door de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu voordat deze brief werd gestuurd?

Zoals in de brief van vanochtend aangegeven, bevat de brief van 16 december 2014 geen kabinetsplan voor het verhogen van de belasting op nieuwe diesels. Hierover is dus ook geen overleg geweest. De betrokken bewindslieden hebben uiteraard wel regelmatig contact over de Autobrief.

2.

Wat was het resultaat van de gevoerde gesprekken?

De gesprekken die worden gevoerd in het kader van de Autobrief monden uit in de Autobrief 2.0 die uw Kamer eind juni ontvangt.

3.

Was de Staatssecretaris van Financiën op de hoogte van het feit dat de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de Kamer informeerde over de gehouden gesprekken?

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft uw Kamer in december 2014 geïnformeerd over de voortgang van het beleid op het terrein van de luchtkwaliteit. Over de inhoud hiervan wordt uiteraard waar nodig afgestemd tussen beide bewindspersonen, voor procesopmerkingen geldt dit niet.

4. en 5.

Was de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu bekend met het feit dat de Staatssecretaris van Financiën het geen goed idee vond?

Blijft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu inzetten op extra belasten van nieuwe (diesel)auto's?

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft in haar brief geen kabinetsplan, noch een concrete inzet ten aanzien van het extra belasten van nieuwe diesels gepresenteerd, en daarover is dus ook geen overleg geweest.

6.

Wat is het standpunt van Minister Kamp (Energieakkoord) in deze discussie? Staat hij achter het idee van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu als onderdeel van de uitvoering van het Energieakkoord?

Dit onderdeel maakt geen deel uit van de discussie over het Energieakkoord en is derhalve ook niet besproken.

7.

Als de brief van het kabinet van vandaag klopt: Kan de brief van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 16–12 dan als onverstuurd beschouwd worden?

Nee, die brief is niet van tafel. De brief gaat in op de luchtkwaliteit in Nederland. Deze is sterk verbeterd maar er resteren nog een paar hardnekkige knelpunten. Vanuit de optiek van de luchtkwaliteit is er over verschillende mogelijke maatregelen gesproken.

De leden van de fractie van D66 hebben de volgende vragen:

1. en 2.

Is er wél gesproken over fiscale maatregelen voor oude dieselauto’s?

Zijn er niet-fiscale maatregelen overwogen om het aantal nieuwe dieselauto’s te beperken?

Zoals hoort bij een zorgvuldige beleidsvoorbereiding worden alle mogelijke maatregelen gewogen, en het resultaat daarvan vindt uw Kamer in de Autobrief 2.0.

3.

Betekent het nu dat de hele brief over dieselauto’s van tafel is?

De brief van 16 december 2014 gaat in op de luchtkwaliteit in Nederland. Er is geen brief over dieselauto’s.

De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben de volgende vragen:

1. en 2.

Welke voorstellen zijn door de Staatssecretaris van I&M ingebracht in het gesprek met de Staatssecretaris van Financiën om het aantal nieuwe dieselpersonenauto’s dat jaarlijks wordt verkocht te beperken (zoals genoemd in de december brief)? Hoe is dit mogelijk zonder fiscale maatregelen?

Welke fiscale mogelijkheden om het aandeel oude dieselpersonenauto’s in het Nederlandse wagenpark te verkleinen zijn door de Staatssecretaris van I&M ingebracht in het gesprek met de Staatssecretaris van Financiën (zoals genoemd in de december brief)?

De Staatssecretaris van Financiën en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu zijn regelmatig met elkaar in overleg over de Autobrief. Alle mogelijke maatregelen worden daarbij betrokken. Wanneer dit overleg leidt tot concrete maatregelen wordt de Kamer daarover zoals gebruikelijk geïnformeerd, in dit geval via de Autobrief 2.0 die wij eind juni aan uw Kamer aanbieden.


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven