32 793 Preventief gezondheidsbeleid

Nr. 177 MOTIE VAN HET LID VAN GERVEN

Voorgesteld 29 april 2015

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat reclame gericht op kinderen uiterst effectief is en dat de levensmiddelenindustrie uiterst geraffineerd is in het promoten van haar (ongezonde) levensmiddelen bij kinderen tot 13 jaar;

van mening dat de reclamecode, die vrijwillig is vastgelegd, veel promotie van ongezonde levensmiddelen met veel (verzadigd) vet en suiker toch toestaat;

van mening dat juist kinderen beschermd dienen te worden en dat een alliantie van deskundigen betoogt dat kinderen minder kans lopen op overgewicht en chronische ziekten als diabetes, kanker, hart- en vaatziekten of psychische problemen als zij minder ongezonde levensmiddelen eten;

verzoekt de regering, een verbod op kidsmarketing voor te bereiden en voor het einde van 2015 voor te leggen aan de Kamer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van Gerven

Naar boven