32 733 Beleidsbrief Defensie

Nr. 50 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 4 november 2011

De vaste commissie voor Defensie1 heeft een aantal vragen voorgelegd aan de minister van Defensie over de brief van 7 oktober 2011 inzake de numerus fixus voor de agentschappen (Kamerstuk 32 733, nr. 49).

De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 2 november 2011. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Van Beek

De griffier van de commissie,

De Lange

1

Kunt u op dezelfde wijze een overzicht geven van de numerus fixus voor de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en het Commando Dienstencentrum (CDC)? Zo nee, waarom niet?

In de onderstaande tabellen is de numerus fixus voor de DMO en het CDC opgenomen.

2

Kunt u op dezelfde wijze voor ieder krijgsmachtdeel een overzicht geven van de numerus fixus? Zo nee, waarom niet?

In de onderstaande tabellen is de numerus fixus voor de operationele commando’s opgenomen.

Opmerking: Bovenstaande aantallen zijn excl. NNHP en CARMIL

Opmerking: Bovenstaande aantallen zijn excl. NNHP en CARMIL

3 en 4

«In hoeverre is bij de agentschappen invulling gegeven aan de motie Knops (32 500 X, nr. 35) om in te zetten op een reductie van 30% van de staven en de bureaucratie?»

Hoe verhouden de geringe personeelhervormingen bij de agentschappen zich met de doelstellingen om 30% te bezuinigen? Waarom wordt er niet meer gesneden in de agentschappen, die ondersteunend zijn aan de operationele eenheden?

De reductie van 30 procent in spoor 1 geldt defensiebreed alleen voor het bestuur (de staven) en niet voor de totale ondersteuning. Dit is in overeenstemming met de motie-Knops (Kamerstuk 32 500 X, nr. 35). De staf van het CDC wordt met 30 procent verkleind. De bezuinigingen bij de ondersteunende diensten, waaruit het CDC voor een groot deel bestaat, berusten op de maatregelen in spoor 2 en spoor 3.

5

Waarom wordt in de schalen 15 t/m 18 niet bezuinigd bij de afzonderlijke agentschappen?

Op grond van de afwijkende wijze van financiering is de numerus fixus voor de agentschappen van een andere orde dan die van de defensieonderdelen. Het geven van personele kaders voor de agentschappen heeft tot doel te voorkomen dat (vooral militair) personeel naar de agentschappen overstapt om de harde numerus fixus van de defensieonderdelen te omzeilen. Dit laat onverlet dat de personeelsomvang van de agentschappen afhankelijk is van de opdrachten die zij krijgen en daardoor flexibel in omvang en samenstelling moet zijn. De in mijn brief van 7 oktober 2011 (nog geen Kamernummer, mijn kenmerk BS2011032118) vermelde reducties zijn dan ook niet gebaseerd op de 30 procent doelstelling maar op eerdere reorganisaties bij de agentschappen. Deze reorganisaties gaven geen aanleiding tot een reductie van personeel in de schalen 15 tot en met 18.

6

Wat betekent de invoering van de numerus fixus voor de taken van de Bedrijfsgroep vastgoed (DVD)? Worden er taken afgestoten? Zo ja, welke en wat zijn hier de gevolgen van? Wie neemt de afgestoten taken over?

De numerus fixus heeft geen invloed op de taken van de DVD. De afname van het werkaanbod als gevolg van een kleinere Defensie organisatie maakt de in de numerus fixus opgenomen reductie mogelijk.

7

Kunt u een overzicht geven van de gevolgen van de numerus fixus voor het project SPEER? Hoeveel meer/minder mensen, in welke (andere) functies, zullen er werkzaam zijn bij het project SPEER?

De formatie van de programmaorganisatie SPEER wordt niet geraakt door de numerus fixus. SPEER staat buiten de staande organisatie en houdt eind 2013 op te bestaan. Getracht wordt de kwalitatieve en kwantitatieve vulling de formatie van SPEER tot het einde van het programma op peil te houden.

8

Kunt u voor de volgende afdelingen van IVENT inzichtelijk maken op welke wijze de personele vulling verandert door invoering van de numerus fixus: planning & control, bestuursondersteuning, dienstverlening, operations, inkoop, joint CIS groep, documentaire informatie, research en innovatiecentrum?

De numerus fixus voor IVENT is nog niet doorvertaald naar deze onderdelen. Dit is onderdeel van het reorganisatieproces.

9

Wat betekent de invoering van de numerus fixus voor de taken van de Bedrijfsgroep IVENT? Worden er taken afgestoten? Zo ja, welke en wat zijn hier de gevolgen van? Wie neemt de afgestoten taken over?

De bedrijfsgroep IVENT zal vanuit CDC worden overgeheveld naar DMO. De IV-diensten die niet bij externe partijen worden belegd, worden ondergebracht bij het nieuw op te richten Joint IV Commando. De gevolgen van het invoeren van de numerus fixus worden uitgewerkt in het reorganisatietraject.

10

Kunt u nader motiveren waarom bij de bedrijfsgroep IVENT een generaalsfunctie noodzakelijk is?

IVENT is een (technologisch) complexe en grote dienstverleningsorganisatie met ongeveer 3 200 vte. Op grond van een functiewaarderingsonderzoek is vastgesteld dat de functie van commandant IVENT gewaardeerd moet worden op het niveau van generaal-majoor dan wel een burgerschaal 17. De functie van plaatsvervangend commandant IVENT is vastgesteld op het niveau van brigadegeneraal dan wel een burgerschaal 16.

11

Wat betekent de invoering van de numerus fixus voor de taken van de Bedrijfsgroep Paresto? Worden er taken afgestoten? Zo ja, welke en wat zijn hier de gevolgen van? Wie neemt de afgestoten taken over?

In mei 2011 is besloten dat delen van de defensiecatering voor outsourcing in aanmerking komen. De doelstelling is dat de bedrijfscatering medio 2013 door een private marktpartij wordt uitgevoerd die wordt geselecteerd op grond van een regulier aanbestedingtraject. De catering die is gerelateerd aan het operationeel optreden wordt niet uitbesteed. Het inperken van het aantal functies in verschillende rangen en standen heeft vooralsnog geen gevolgen voor de taken en gekozen werkwijze van de cateringdienstverlening bij Defensie.


X Noot
1

Samenstelling:

Leden: Beek, W.I.I. van (VVD), voorzitter, Bommel, H. van (SP), Staaij, C.G. van der (SGP), Timmermans, F.C.G.M. (PvdA), Eijsink, A.M.C. (PvdA), Miltenburg, A. van (VVD), Knops, R.W. (CDA), Jacobi, L. (PvdA), Brinkman, H. (PVV), Voordewind, J.S. (CU), Broeke, J.H. ten (VVD), Dijk, J.J. van (SP), Thieme, M.L. (PvdD), Rouwe, S. de (CDA), ondervoorzitter, Peters, M. (GL), Berndsen, M.A. (D66), Kortenoeven, W.R.F. (PVV), Monasch, J.S. (PvdA), Bosman, A. (VVD), El Fassed, A. (GL), Hernandez, M.M. (PVV), Hachchi, W. (D66) en Holtackers, M.P.M. (CDA).

Plv. leden: Taverne, J. (VVD), Raak, A.A.G.M. van (SP), Dijkgraaf, E. (SGP), Smeets, P.E. (PvdA), Wolbert, A.G. (PvdA), Dijkhoff, K.H.D.M. (VVD), Ferrier, K.G. (CDA), Samsom, D.M. (PvdA), Helder, L.M.J.S. (PVV), Wiegman-van Meppelen Scheppink, E.E. (CU), Caluwé, I.S.H. de (VVD), Irrgang, E. (SP), Ouwehand, E. (PvdD), Ormel, H.J. (CDA), Braakhuis, B.A.M. (GL), Schouw, A.G. (D66), Bontes, L. (PVV), Heijnen, P.M.M. (PvdA), Hennis-Plasschaert, J.A. (VVD), Grashoff, H.J. (GL), Roon, R. de (PVV), Pechtold, A. (D66) en Haverkamp, M.C. (CDA).

Naar boven