Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32710-D nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32710-D nr. 4 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaat die onderdeel uitmaakt van de Rijksbegroting, wordt op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
mede namens de Minister van Financiën,
M. J. M. Verhagen
UITGAVEN
01 Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen
Artikel 11 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van verkeer & vervoer
Uitgaven | ||
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 1 286 571 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | – 35 764 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2010 | – 35 618 | |
Mutatie slotwet 2010 | 99 727 | |
Specificatie mutatie slotwet | ||
1. | Impuls 2005: Bijdrage systeemkosten tolheffing, IF | – 16 369 |
2. | Impuls 2005: Zuidas, IF | 6 695 |
3. | Noordvleugel: Infrastructuur Noordvleugel, IF | 108 801 |
4. | Overig | 600 |
Stand slotwet 2010 (= realisatie 2010) | 1 314 916 |
Slotwetmutatie:
1. Het project Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) is in 2010 controversieel verklaard. Hierdoor komen voorziene uitgaven dit jaar niet tot betaling. De uitgaven voor ABvM vallen 16,4 mln. lager uit.
2. In tegenstelling tot verwacht bij najaarsnota zijn er in 2010 alsnog FES-waardige uitgaven gedaan in 2010.
3. De hogere uitgaven 2010 ad € 109,0 mln. betreffen aankoop vastgoed in het kader van het project A1/A6/A9. Deze aankopen waren voorzien in 2011 maar zijn in 2010 geëffectueerd. De hogere uitgaven 2010 hebben geen gevolgen voor de hoogte van de totale projectkosten.
4. Dit betreft mutaties voor een aantal projecten met een bedrag kleiner dan € 5 mln per project.
Artikel 12 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van milieu en duurzaamheid
Uitgaven | ||
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 472 841 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 241 772 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2010 | – 291 741 | |
Mutatie slotwet 2010 | – 66 020 | |
Specificatie mutatie slotwet | ||
1. | Impuls 2005: Luchtkwaliteit, VROM | – 8 998 |
2. | Impuls 2005: Verhoging budget 4e tender UKR, EZ | – 5 915 |
3. | Impuls 2005: PIEDWGO, EZ | 10 000 |
4. | Impuls 2005: Energietender technopartners Seed-faciliteit, EZ | – 6 393 |
5. | Impuls 2005: Energy Efficiency bedrijfsleven, EZ | – 13 140 |
6. | Impuls 2006: Enveloppe luchtkwaliteit (lokale maatregelen), VROM | 16 713 |
7. | CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit, VROM | – 9 547 |
8. | CA Energie: Gebouwde Omgeving, WWI | – 12 316 |
9. | CA Energie: ADEM. EZ | – 9 000 |
10. | CA Energie: Nieuw gas, EZ | – 14 924 |
11. | CA Energie: CCS Demo, EZ | 15 300 |
12. | Overig | – 27 800 |
Stand slotwet 2010 (= realisatie 2010) | 356 852 |
Slotwetmutatie:
1. De medeoverheden hadden een trekkingsrecht om vooruitlopend op de midterm-review alvast een deel van de 4de tranche middelen op te vragen. Hiervan is minder gebruik gemaakt dan voorzien.
2. De voortgang van de onderliggende projecten verloopt trager dan eerder geraamd
3. Het succes van de subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen heeft geleid tot een hogere realisatie.
4. De mutatie wordt veroorzaakt door minder betalingen op participaties in het kader van de Seed-regeling.
5. Het doel van de impuls is het opstellen van strategische roadmapstudies naar mogelijkheden om de CO2-uitstoot met 50 procent te reduceren per 2030. De voortgang van deze projecten verloopt trager dan verwacht. Daarnaast is er een correctie aangebracht op het in 2009 gedeclareerde bedrag.
6. Bij najaarsnota is de uitgavenraming te sterk naar beneden bijgesteld.
7. De lagere uitgavenrealisatie wordt veroorzaakt door de sterk tegenvallende verkopen van voertuigen met roetfilter, waardoor er minder subsidie is verstrekt dan verwacht . De tegenvallende verkoop van voertuigen met roetfilter wordt veroorzaakt door de economische crisis.
8. Het afstemmen en vertalen naar concrete uitvoeringsactiviteiten heeft meer tijd gekost dan verwacht. Daarnaast is er vertraging opgetreden door de juridische toetsing op staatsteun.
9. In 2010 was minder geld nodig dan vooraf was geraamd.
10. De kasraming van dit onderdeel is aangepast aan de verwachte uitfinanciering van de eind 2010 toegezegde bedragen.
11. In december 2010 is een eerste voorschot voor het CCS-project ROAD gedaan. Met dit voorschot was bij het opstellen van de begroting geen rekening gehouden.
12. Dit betreft mutaties voor een aantal projecten met een bedrag kleiner dan € 5 mln per project.
Artikel 13 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie
Uitgaven | ||
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 494 374 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 102 680 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2010 | – 45 856 | |
Mutatie slotwet 2010 | – 73 115 | |
Specificatie mutatie slotwet | ||
1. | Impuls 2001: Kennis onderzoek en innovatie, EZ | – 5 922 |
2. | Impuls 2005: Holst Center, EZ | 5 967 |
3. | Impuls 2005: PRIMA, EZ | – 10000 |
4. | Impuls kennis en innovatie: HTSM, EZ | – 25000 |
5. | Grootsch.res.infra/lerarentekort: Nanolab, EZ | – 12696 |
6. | Overig | – 25 464 |
Stand slotwet 2010 (= realisatie 2010) | 478 083 |
Slotwetmutatie:
1. Bij projecten die vallen onder Kennis onderzoek en innovatie declareren de projecten de daadwerkelijk gerealiseerde uitgaven. Deze bleken afgelopen jaar te laag ingeschat.
2. In verband met vertraging in de uitgaven in eerdere periodes was in het najaar van 2010 extra budget benodigd.
3. De bij najaarsnota opgevraagde middelen voor 2010 zijn nog niet tot betaling gekomen omdat het hier om meerjaren projecten gaat waarvan het kasritme in 2011 en later ligt.
4. Deze mutatie betreft vertraging bij de committering. Nadere uitwerking van het voorstel heeft er toe geleid dat dit niet meer in 2010 kon worden afgerond.
5. Het instituut heeft te laat in het jaar haar definitieve begroting aangeleverd bij EZ met als gevolg dat zij niet voldeed aan de gestelde voorwaarde en betaling niet kon plaatsvinden in het begrotingsjaar 2010.
6. Dit betreft mutaties voor een aantal projecten met een bedrag kleiner dan € 5 mln per project.
Artikel 14 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van ruimtelijke ordening
Uitgaven | ||
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 269 269 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 256 539 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2010 | – 332 264 | |
Mutatie slotwet 2010 | – 29 558 | |
Specificatie mutatie slotwet | ||
1. | Nota Ruimte: Brainport Eindhoven, EZ | – 15075 |
2. | Nota Ruimte: Eindhoven A2 Zone, EZ | – 5400 |
3. | CA REB: HST Cargo, EZ | – 6600 |
4. | Overig | – 2 483 |
Stand slotwet 2010 (= realisatie 2010) | 163 986 |
Slotwetmutatie:
1. De beschikking is in maart 2010 afgegeven. Daarna zijn de voorbereidingen voor de realisering van het project Brainport Avenue gestart. De realisatie van dit project vindt dientengevolge vanaf 2011 plaats. In 2010 zijn slechts de ten laste van dit project komende advieskosten van het RVOB gerealiseerd ad € 0,25 mln.
2. De middelen zijn opgevraagd bij voorjaarsnota voor 2010 met de verwachting dat uitbetaling ook dit jaar zou plaatsvinden. Dit wordt nu verwacht in 2011.
3. De mutatie wordt veroorzaakt doordat de middelen die bij najaarsnota zijn opgevraagd maar nog niet zijn uitbetaald in 2010.
4. Dit betreft mutaties voor een aantal projecten met een bedrag kleiner dan € 5 mln per project.
Artikel 15 Projecten in voorbereiding
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 615 584 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 139 451 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2010 | – 755 035 |
Mutatie slotwet 2010 | 0 |
Stand slotwet 2010 (= realisatie 2010) | 0 |
Slotwetmutatie:
Op dit artikel worden bijdragen geraamd voor projecten waarvoor door de FES-beheerders aan de betrokken departementen nog geen daadwerkelijke toezegging heeft plaatsgevonden omdat deze projecten nog in de voorbereidende fase zijn. Daarnaast worden op dit artikel alle middelen geraamd die wel zijn toegezegd, maar nog niet zijn overgeheveld naar de desbetreffende departementale begrotingen. De slotwetmutatie is dit jaar 0 aangezien artikel 15 reeds bij de tweede suppletoire begroting is leeggeboekt.
ONTVANGSTEN
Artikel 21 Ontvangsten uit aardgasbaten
Uitgaven | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 2010 | 3 138 639 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 704 678 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2010 | – 1 460 514 |
Mutatie slotwet 2010 | – 70 466 |
Stand slotwet 2010 (= realisatie 2010) | 2 312 337 |
Slotwetmutatie:
Voor het jaar 2010 is sprake van een vaste FES-voeding uit gasbaten. De mutatie betreft de aanpassing van de raming die daaruit voortvloeit en die nodig is om de in 2010 voorziene FES-uitgaven te dekken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32710-D-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.