Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32710-A nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32710-A nr. 4 |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd.
Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in:
a. de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze Memorie van Toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen.
De absoluut of relatief kwantitatief omvangrijke mutaties zijn hieronder in tabelvorm opgenomen. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven, ontvangsten en verplichtingen.
Daarna zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (slotwet)mutaties op financieel instrumentniveau.
Daarvan worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Verder zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt en waarvan de belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting.
Art. | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | ||
---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 8 629,6 | 8 629,6 | 7 698,3 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2010 | 9 022,9 | 9 022,9 | 7 664,9 | ||
Stand 2e suppletore begroting 2010 | 8 782,9 | 8 992,4 | 10 898,8 | ||
– belangrijkste mutaties Slotwet: | |||||
1. | Hoofdwatersystemen | 11 | – 14,3 | 16,3 | – 75,4 |
2. | Hoofdwegennet | 12 | 30,6 | 32,6 | – 184,6 |
3. | Spoorwegen | 13 | 147,1 | ||
4. | Regionale, lokale infrastructuur | 14 | – 233,1 | ||
5. | Hoofdvaarwegennet | 15 | – 11,0 | – 42,7 | |
6. | Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 16 | 24,0 | – 28,7 | |
7. | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 17 | – 44,9 | – 213,4 | |
8. | Overige uitgaven en ontvangsten | 18 | – 607,2 | ||
9. | Bijdragen andere begrotingen Rijk | 19 | 105,1 | ||
Diversen | 4,4 | 2,1 | |||
Realisatie 2010 | 8 782,7 | 9 137,5 | 9 660,8 |
11 Hoofwatersystemen | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | |
Verplichtingen | 809 659 | 814 947 | 794 456 | – 75 429 | 719 027 |
Uitgaven | 1 045 470 | 1 072 429 | 819 438 | – 14 314 | 805 124 |
11.01 Watermanagement | 89 132 | 87 132 | 87 132 | 0 | 87 132 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 89 132 | 87 132 | 87 132 | 0 | 87 132 |
11.02 Beheer en Onderhoud | 259 731 | 168 876 | 275 323 | 3 287 | 278 610 |
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren | 154 941 | 71 244 | 168 899 | 0 | 168 899 |
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheren | 65 012 | 14 512 | 95 000 | 0 | 95 000 |
11.02.08 Groot varariabel onderhoud waterbeheer | 39 778 | 83 120 | 11 424 | 3 287 | 14 711 |
11.03 Aanleg | 689 436 | 806 143 | 439 853 | – 14 756 | 425 097 |
11.03.01 Realisatieprogramma waterkeren | 471 093 | 482 379 | 325 116 | – 2 195 | 322 921 |
11.03.02 Realisatie programma waterbeheren | 218 343 | 323 764 | 114 737 | – 12 561 | 102 176 |
11.05 Verkenning en planstudie | 7 171 | 10 278 | 13 032 | – 1 044 | 11 988 |
11.05.01 Verkenningenprogramma hoofdwatersystemen | 3 236 | 4 790 | 8 050 | – 1 043 | 7 007 |
11.05.02 Planstudieprogrogramma waterkeren | 2 458 | 2 946 | 585 | 0 | 585 |
11.05.03 Planstudieprogramma waterbeheer | 1 477 | 2 542 | 4 397 | – 1 | 4 396 |
11.06 Staf Deltacommissaris | 0 | 0 | 4 098 | – 1 801 | 2 297 |
11.06.01 Staf Deltacommissaris | 0 | 0 | 4 098 | – 1 801 | 2 297 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 1 310 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 376 323 | ||||
– Restant | 427 491 | ||||
11.09 Ontvangsten | 52 349 | 66 554 | 43 727 | 16 340 | 60 067 |
De hogere realisatie heeft zich met name voorgedaan op het project «Masterplan Haringvlietsluizen». Tijdens het opstellen van de Najaarsnota werd nog een vertraging verwacht als gevolg van onvoldoende kwaliteitsborging. Deze vertraging is ingelopen omdat de kwaliteitsborging in de periode daarna is verbeterd. Hierdoor is een deel van de geplande werkzaamheden alsnog in 2010 opgeleverd.
Realisatieprojecten Waterkeren (11.03.01) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |||
Uitgaven | 471 | 482 | 325 | – 2 | 323 | ||
Deltaplan grote rivieren | 13 | 11 | 20 | – 1 | 19 | ||
Maatregelen i.r.t. rivierverruiming | 17 | 19 | 9 | 0 | 9 | ||
Dijkversterking en Herstel steenbekleding | 81 | 83 | 59 | 3 | 62 | ||
Hoogwaterbeschermingsprogramma | 288 | 286 | 160 | – 3 | 157 | ||
Deltares Deltafaciliteit | 0 | 0 | 10 | – 1 | 9 | ||
IJsselsprong Zutphen (smalle geul) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
IJsseldelta Kampen (hoogwatergeul) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Pilot Zandmotor | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | ||
1 | Overige onderzoeken en kleine projecten | 74 | 85 | 67 | – 2 | 65 | |
Afronding | – 2 | – 2 | – 2 | 2 | 0 |
1. Het subsidieprogramma Innovatie Delta Technologie (Pijler 2) c.q. Maatschappelijke Innovatie Agenda Water (MIAW) is in 2010 minder voortvarend uitgevoerd dan voorzien. Dit is veroorzaakt door het voornemen van de nieuwe regering om te bezuinigen op subsidieprogramma’s en om de innovatieprogramma’s te concentreren bij het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie. Deze voornemens hebben aanleiding gegeven om nader te bezien op welke wijze verder uitwerking zal worden gegeven aan de MIAW.
Realisatieprojecten Waterbeheren (11.03.02) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |||
Uitgaven | 218 | 323 | 113 | – 11 | 102 | ||
Proef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB) | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | ||
Stimuleringsregeling verwerking baggerspecie (SVB) | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED) | 24 | 22 | 9 | – 1 | 8 | ||
Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren | 111 | 151 | 56 | – 4 | 52 | ||
1 | Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast | 11 | 35 | 9 | – 9 | 0 | |
Natte natuurprojecten IJsselmeergebied | 7 | 15 | 1 | 0 | 1 | ||
Natuurlijker Markermeer/IJmeer | 0 | 1 | 2 | 0 | 2 | ||
Sanering Vecht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Depot Hollandsch Diep | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Natuurcompensatie Perkpolder | 3 | 2 | 6 | 0 | 6 | ||
Verruiming vaargeul Westerschelde | 4 | 8 | 2 | – 1 | 1 | ||
Innovatie KRW/WB21 | 30 | 61 | 14 | – 1 | 13 | ||
Synergie KRW/WB21 | 19 | 18 | 18 | – 1 | 17 | ||
1 | Kleine projecten | 0 | – 5 | – 5 | 6 | 1 | |
Afronding | – 1 | – 1 | – 1 | 2 | 1 |
1. De lagere uitgaven zijn het gevolg van vertraging bij de subsidievaststellingsverzoeken en de daarbij behorende eindrapportages. Hierdoor kon budget worden overgeboekt naar Kleine projecten ter dekking van het negatieve budget dat is ontstaan door een betaling ten behoeve van de waterzuivering op Bonaire.
Op een aantal verkenningen zijn relatief kleine overschotten ontstaan, waarvan de belangrijkste hieronder zijn genoemd:
– De aanbesteding voor de Autonome Neerwaartse Trendstudie aan Deltares is vertraagd. De studie moeten eind 2013 de wetenschappelijke basis leveren voor een bestuurlijk advies over de haalbaar- en betaalbaarheid van de betreffende N2000-instandhoudingsdoelen op de lange termijn (afzonderlijk voor de Oosterschelde, het IJsselmeer en voor het Markermeer-IJsselmeer);
– De verkenning Stevensweert is stopgezet. Nadere besluitvorming vindt plaats in het kader van de totale visie rond de hoogwaterbescherming in het Maasdal;
– Latere opstartfase van de deelprogramma’s Rivieren en IJsselmeergebied. Daarnaast is de aanbesteding peilbesluit korte termijn vertraagd.
De oorzaak van de lagere uitgaven kan worden gevonden in een latere start dan gepland van de Staf Deltacommissaris en doordat een aantal betalingen uit de Dienstverleningsovereenkomst niet tijdig in 2010 is betaald.
Verplichtingen
Het budget ten behoeve van de vastlegging van betalingsverplichtingen is niet volledig benut door:
– Dat de verplichting voor de tijdelijke regeling verbetering regionale wateroverlast naar beneden is bijgesteld omdat een aantal projecten niet tijdig (per medio 2010) gereed is en deze projecten worden afgerekend op basis van de per medio 2010 geleverde prestatie. Dit leidt ertoe dat projecten die uitlopen minder subsidie ontvangen dan eerder is toegezegd;
– Dat de waterschappen de planning hebben bijgesteld en bij het project «Steenbekleding Ooster- en Westerschelde» door een aanpassing van de planning van de aannemer;
– Vertraging in de aanbesteding bij de deelprojecten Sanering Kanaal door Walcheren, Sanering Hollandse IJssel en Sanering Ketelmeer;
– Dat de projecten Grootschalige Verwerking Baggerspecie, Subsidieregeling Hergebruik Baggerspecie en Subsidie Baggeren Bebouwd Gebied nagenoeg zijn afgelopen waarbij toegezegde subsidies niet zijn opgehaald en
– Vertraging bij de subsidievaststellingsverzoeken en de daarbij behorende eindrapportages in het kader van het project «Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast».
Ontvangsten
De hogere realisatie wordt met name verklaard door van het Hoogheemraadschap Delfland ontvangen bijdragen voor meerkosten.
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | |
Verplichtingen | 2 482 746 | 2 482 746 | 5 256 741 | – 184 638 | 5 072 103 |
Uitgaven | 2 909 261 | 2 434 469 | 3 239 299 | 30 635 | 3 269 934 |
12.01 Verkeersmanagement | 57 150 | 57 150 | 57 150 | 0 | 57 150 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 57 150 | 57 150 | 57 150 | 0 | 57 150 |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.02 Beheer en onderhoud | 973 376 | 675 786 | 1 211 278 | – 1 874 | 1 209 404 |
12.02.01 Basispakket B&O | 764 591 | 460 346 | 1 028 650 | 3 173 | 1 031 823 |
12.02.02 Servicepakket B&O | 77 192 | 77 192 | 80 592 | 0 | 80 592 |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 131 593 | 138 248 | 102 036 | – 5 047 | 96 989 |
12.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit | 1 417 413 | 1 256 558 | 1 672 037 | 37 225 | 1 709 262 |
12.03.01 Realisatieprogramma | 1 366 217 | 1 224 345 | 1 662 263 | 37 537 | 1 699 800 |
12.03.02 Planstudie na tracébesluit | 51 196 | 32 213 | 9 774 | – 312 | 9 462 |
12.04.01 GIV/PPS | 223 007 | 299 117 | 201 912 | 23 429 | 225 341 |
12.05 Verkenningen en planstudie voor | |||||
tracébesluit | 238 315 | 145 858 | 96 922 | – 28 145 | 68 777 |
12.05.01 Verkenningen | 0 | 464 | 6 930 | – 2 559 | 4 371 |
12.05.02 Planstudie voor tracébesluit | 238 315 | 145 394 | 89 992 | – 25 586 | 64 406 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 971 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 510 612 | ||||
– Restant | 1 756 351 | ||||
12.09 Ontvangsten | 153 119 | 110 808 | 184 490 | 32 635 | 217 125 |
Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |||
Uitgaven | 1 366 | 1 224 | 1 662 | 38 | 1 700 | ||
1 | ZSM 1+2 (spoedwetwegverbreding) | 187 | 201 | 382 | – 9 | 373 | |
Dynamisch verkeersmanagement | 85 | 94 | 23 | – 2 | 21 | ||
Verkeersveiligheid infrastructuurpakket hwn | 2 | – 2 | 0 | 0 | 0 | ||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 20 | 6 | 2 | 0 | 2 | ||
N9 Koedijk–De Stolpen | 15 | 21 | 10 | 0 | 10 | ||
2 | A2 Holendrecht–Oudenrijn | 210 | 122 | 202 | 25 | 227 | |
A2 Oudenrijn–Everdingen | 0 | 0 | 11 | 0 | 11 | ||
A28 Utrecht–Amersfoort | 67 | 65 | 35 | 0 | 35 | ||
A4 Burgerveen–Leiden | 92 | 93 | 110 | 7 | 117 | ||
A12 Den Haag–Gouda benutting | 60 | 19 | 20 | – 2 | 18 | ||
3 | A15 Maasvlakte Vaanplein | 88 | 94 | 62 | 7 | 69 | |
A57 Veersedam–Middelburg | 48 | 35 | 52 | – 1 | 51 | ||
4 | A2 Maasbracht–Geleen, 2e fase | 0 | 1 | 30 | – 5 | 25 | |
A73/74 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR | 13 | 35 | 49 | – 3 | 46 | ||
5 | A2/A76 Maatregelenpakket Limburg | 20 | 48 | 20 | – 4 | 16 | |
A1 Apeldoorn Dev. Oost | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
A2 Everdingen–Deil–Zaltbommel–Empel | 127 | 107 | 126 | – 3 | 123 | ||
N34 omleiding om Ommen | 19 | 15 | 15 | 0 | 15 | ||
6 | N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal) | 33 | 38 | 40 | 6 | 46 | |
7 | N50 Ramspol–Ens | 0 | – 1 | 20 | 2 | 22 | |
A7 Rondweg Sneek | 21 | 21 | 23 | – 1 | 22 | ||
8 | Kleine projecten/Afronding projecten | 49 | 39 | 57 | 85 | 142 | |
9 | Programma aansluitingen | 18 | 18 | 4 | – 2 | 2 | |
Quick Wins FES | 14 | 11 | 3 | 0 | 3 | ||
8 | Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstudieuitg. | 179 | 146 | 366 | – 59 | 307 | |
Afronding | – 1 | – 2 | 0 | – 3 | – 3 |
1. In het kader van de Spoedaanpak is bij Miljoenennota 2011 aanvullend budget toegevoegd. Een beperkt deel wordt thans doorgeschoven naar later.
2. De hogere uitgaven hebben hoofdzakelijk betrekking op de voorspoedige uitvoering van het deeltraject Maarssen-Holendrecht.
3. Vanwege versnelde grondaankopen is de realisatie 2010 hoger uitgevallen.
4. De lagere realisatie wordt onder andere verklaard door vertraging bij de deelopdracht engineering en door minder contractwijzigingen dan voorzien.
5. De lagere realisatie doet zich voor bij het deelproject A76-Nuth (verwachte oplevering 2015) vanwege een aanpassing van de planning door de aannemer.
6. De uitgaven zijn hoger uitgevallen dan begroot als gevolg van een late afwikkeling van een claim.
7. Door een voorspoedige voortgang van het project en door niet voorziene aanpassingen aan het brugontwerp zijn de gerealiseerde uitgaven hoger uitgevallen.
8. Een aantal projecten die in de afrondende fase verkeren zijn overgeheveld uit de realisatie-uitgaven en ondergebracht onder de Kleine projecten/Afronding projecten.
9. De uitgaven hebben betrekking op aansluitingen tussen het hoofdwegennet en het onderliggende wegennet. De voorbereidende werkzaamheden hebben tot een lager kasbeslag geleid dan eerder was geprognotiseerd.
Geintegreerde contractvorem (12.04) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |||
Uitgaven | 223 | 299 | 202 | 23 | 225 | ||
Aflossing tunnels | 51 | 55 | 51 | – 4 | 47 | ||
1 | A10 2e Coentunnel | 157 | 215 | 131 | 28 | 159 | |
A59 Rosmalen–Geffen, PPS | 15 | 14 | 14 | 0 | 14 | ||
N31 Leeuwarden–Drachten (excl.B&O) | 0 | 32 | 6 | – 1 | 5 | ||
N11 Alphen a/d Rijn–Bodegraven bet.PPS-constr. | 0 | – 4 | 0 | 0 | 0 | ||
Exploitatie Westerschelde | 0 | – 13 | 0 | 0 | 0 |
1. De later geraamde uitgaven voor de termijnen 16 en 17 voor de Westrandweg en een aantal kleinere betalingen ten behoeve van het project A10 Tweede Coentunnel zijn reeds in 2010 verricht. De hogere realisatie wordt vanaf 2011 binnen het project gecompenseerd.
Het kasoverschot op deze operationele doelstelling is ontstaan doordat de provincie Noord-Holland de realisatie van de aansluitingen N23 bij Hoorn niet in 2010 is gestart. Dit geldt eveneens voor de verkenning N35 Wythmen-Nijverdal.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten hebben met name betrekking op het project «A2 Holendrecht-Oudenrijn» en betreffen verder extra ontvangsten voor werkzaamheden die voor derden zijn uitgevoerd.
Verplichtingen
Het overschot op het verplichtingenbudget wordt vrijwel geheel verklaard door het project «A15 Maasvlakte-Vaanplein» en komt met name voort uit kosten en risico's die bij RWS blijven en geen onderdeel van het DBFM-contract vormen.
13 Spoorwegen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | |
Verplichtingen | 2 823 197 | 2 822 635 | 2 391 595 | 147 115 | 2 538 710 |
Uitgaven | 2 975 622 | 3 687 671 | 2 642 221 | 3 052 | 2 645 273 |
13.02 Onderhoud en vervanging | 1 857 395 | 1 877 450 | 1 711 113 | – 21 119 | 1 689 994 |
13.02.01 Regulier onderhoud | 772 786 | 843 262 | 903 636 | – 9 100 | 894 536 |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 600 886 | 543 772 | 514 163 | – 23 496 | 490 667 |
13.02.03 Rentelasten | 123 981 | 123 981 | 70 260 | – 50 | 70 210 |
13.02.04 Betuweroute | 64 255 | 54 729 | 50 053 | 27 512 | 77 565 |
13.02.05 Kleine infra en overige proj. | 295 487 | 311 706 | 173 001 | – 15 985 | 157 016 |
13.03 Aanleg | 859 451 | 1 077 538 | 774 645 | 19 640 | 794 285 |
13.03.01 Realisatie programma personenvervoer | 842 409 | 1 046 696 | 754 760 | 17 592 | 772 352 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 17 042 | 30 842 | 19 885 | 2 048 | 21 933 |
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 139 271 | 143 464 | 125 464 | – 3 954 | 121 510 |
13.05 Verkenningen en planstudies | 119 505 | 589 219 | 30 999 | 8 485 | 39 484 |
13.05.01 Planstudieprogramma personenvervoer | 78 214 | 533 981 | 23 589 | 4 873 | 28 462 |
13.05.02 Planstudieprogramma goederenvervoer | 41 291 | 55 238 | 7 410 | 3 612 | 11 022 |
13.05.03 Verkenningenprogramma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 408 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 0 | ||||
– Restant | 2 642 865 | ||||
13.09 Ontvangsten | 125 000 | 242 036 | 17 775 | – 1 927 | 15 848 |
– HSA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Overig | 0 | 7 036 | 7 775 | – 1 927 | 5 848 |
– Mandje spoor | 125 000 | 235 000 | 10 000 | 0 | 10 000 |
De lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat:
– de nazorgbeschikking voor de Betuweroute niet is overgeboekt naar aanleg;
– de uitgaven voor het Actieplan Groei op het spoor op de begroting van HXII achter blijven waardoor er minder is overgeboekt naar die begroting;
– de realisatie van de gebruiksvergoeding lager is dan begroot waardoor de BTW-compensatie lager uitvalt en de realisatie van de gebruiksvergoeding HSA eveneens lager is dan begroot.
Verder is binnen deze operationele doelstelling een herrubricering doorgevoerd waardoor verschuivingen tussen de hoofdproducten zijn aangebracht.
Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |||
Uitgaven | 842 | 1 046 | 754 | 18 | 772 | ||
BB21 (ontw. Bev21, VPT+,VPT2) | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | ||
Geluidsanering Spoorwegen | 21 | 22 | 17 | 0 | 17 | ||
Geluid (empl. en innovatieve ontwikkelingen) | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | ||
Kleine projecten | 5 | 2 | 5 | 0 | 5 | ||
HSA Claim | 0 | 20 | 17 | 0 | 17 | ||
Integrale spooruitbreiding Amsterdam–Utrecht | 9 | 9 | 10 | 0 | 10 | ||
Kleine stations | 6 | 9 | 6 | 0 | 6 | ||
Afdekking risico's spoorprogramma's | 0 | 76 | 0 | 0 | 0 | ||
AKI-plan en veiligheidsknelpunten | 38 | 50 | 24 | 0 | 24 | ||
1 | Intensivering Spoor in steden (I) | 15 | 40 | 10 | – 4 | 6 | |
Intensivering Spoor in steden (II) | 27 | – 10 | 0 | 0 | 0 | ||
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 6 | 10 | 2 | 0 | 2 | ||
Ontsnippering | 8 | 9 | 2 | 0 | 2 | ||
OV SAAL korte termijn | 0 | 0 | 7 | 0 | 7 | ||
Amsterdam Centraal spoor 10/15 | 1 | 4 | 1 | 0 | 1 | ||
Amsterdam Centraal Cuyperhal | 18 | 30 | 0 | 0 | 0 | ||
Amsterdam Centraal Fietsenstalling | 1 | 4 | 0 | 0 | 0 | ||
Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) | 38 | 52 | 16 | 0 | 16 | ||
Vleuten–Geldermalsen 4/6 sp. (incl. RSS) | 80 | 108 | 97 | 1 | 98 | ||
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 57 | 55 | 26 | 0 | 26 | ||
Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven | 10 | 10 | 5 | 0 | 5 | ||
Den Haag Centraal (t.b.v. NSP) | 10 | 10 | 19 | 0 | 19 | ||
2 | Den Haag CS: terugbouwen sporen 11/12 | 5 | 5 | 0 | 2 | 2 | |
Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) | 50 | 49 | 52 | 0 | 52 | ||
Rijswijk–Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 86 | 88 | 71 | 0 | 71 | ||
Breda Centraal (t.b.v. NSP) | 11 | 16 | 1 | 0 | 1 | ||
Traject Oost (perronverbredingen) | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | ||
Traject Oost uitv. convenant DMB | 10 | 11 | 0 | 0 | 0 | ||
Sporen in Arnhem | 60 | 57 | 116 | 0 | 116 | ||
Arnhem Centraal (t.b.v. NSP) | 25 | 36 | 14 | 0 | 14 | ||
3 | Spoorzone Ede | 0 | 0 | 2 | – 2 | 0 | |
4 | Hanzelijn | 239 | 267 | 236 | 21 | 257 | |
Afronding | 1 | 0 | – 2 | 0 | – 2 |
1. Omdat op voorhand niet precies is in te schatten op welk moment de betreffende gemeenten een factuur indienen, is in de begroting een stelpost opgenomen. De daadwerkelijke realisatie is hierbij achtergebleven.
2. De in de planstudie opgenomen mijlpaal, voorwaarde voor het declareren van de uitgaven in 2010, is reeds in 2010 gerealiseerd.
3. De werkzaamheden verlopen minder voorspoedig dan vooraf aangenomen.
4. De hogere realisatie wordt verklaard doordat een aantal grote mijlpalen, waaronder de bovenbouw, eerder zijn gerealiseerd dan aanvankelijk voorzien.
Realisatieprojecten Goederenvervoer (13.03.02) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |||
Uitgaven | 17 | 30 | 19 | 3 | 22 | ||
Aslasten Cluster II | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | ||
PAGE risico reductie | 4 | 6 | 1 | 0 | 1 | ||
Geluidspilot Goederenvervoer | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | ||
1 | Kleine projecten | 1 | 3 | 2 | 3 | 5 | |
Nazorg gereedgekomen lijnen-halten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Electr.empl. Maasvlakte West en passeerspoor Botlek | 3 | 4 | 1 | 0 | 1 | ||
Sloelijn/geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 2 | 4 | 3 | 0 | 3 | ||
Uitv.progr.Goed.route Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 7 | 11 | 11 | 0 | 11 | ||
Afronding | – 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. De hogere realisatie heeft betrekking op de afkoop van een discotheek ten behoeve van de uitbreiding van het spoor bij het rangeerterrein Kijfhoek
Ontvangsten
De lagere ontvangsten worden veroorzaakt doordat een subsidie in het kader van TEN (Trans Europese Netwerken) niet is ontvangen. Daartegenover staan hogere overige ontvangsten voor onder andere handhaving vervoersprestatie 2009, bijdragen derden in de planstudie OV-SAAL en diverse kleinere ontvangsten.
Verplichtingen
De hogere realisatie van het verplichtingenbudget bestaat uit een groot aantal oorzaken, waarvan de belangrijkste hieronder worden toegelicht:
– de definitieve subsidie vaststellingen 2007–2009 voor de Betuweroute zijn in 2010 vastgelegd;
– de besluitvorming over de aanvullende beschikkingsaanvraag voor het project Schiedam–Rijswijk (Tunnel Delft) heeft langer geduurd dan voorzien. De beschikking zal begin 2011 worden verstrekt;
– de realisatiebeschikking Driebergen–Maarsbergen–Bunnik is in 2010 afgegeven;
– als gevolg van de complexe omgevingsfactoren (bestuurlijk, inpassing, meerdere aanrakende projecten etc.) in het projectgebied heeft de planuitwerking voor het project Amsterdam CS Cuypershal langer geduurd dan verwacht. De beschikkingsaanvraag wordt begin 2011 ingediend;
– ProRail is nog bezig met de uitwerking van het geluidsprogramma. In 2010 is alleen de beschikking voor versnelling Raildempers aan Prorail verstrekt;
– de vastlegging van het meerwerk voor de IP beschikbaarheidsvergoeding voor de periode 2010–2031;
– afboeking van de niet concreet belegde verplichtingenruimte;
– vooruitlopend op de concrete invulling van het programma LMCA/PHS is een pragmatische verdeling gemaakt van de verplichtingen en uitgaven voor de periode t/m 2020. De uiteindelijke realisatie wijkt af van de in 2010 opgenomen raming;
– de planuitwerking van het project Aslastencluster III duurt langer dan vooraf aangenomen waardoor indiening van de beschikkingsaanvraag in 2010 niet haalbaar bleek.
14 Regionaal/lokale infra. | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | |
Verplichtingen | 107 616 | 65 141 | 331 724 | – 233 063 | 98 661 |
Uitgaven | 275 193 | 411 755 | 267 280 | – 943 | 266 337 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 186 209 | 328 756 | 152 283 | 3 770 | 156 053 |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01.02 Planst. Progr.reg/lok | 5 828 | 72 166 | 5 072 | – 4 404 | 668 |
14.01.03 Realisatieprogr.reg/lok | 180 381 | 256 590 | 147 211 | 8 174 | 155 385 |
14.02 Regionale Mob Fondsen | 8 522 | 19 280 | 51 341 | – 765 | 50 576 |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 80 462 | 63 719 | 63 656 | – 3 948 | 59 708 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 44 154 | 11 833 | 11 833 | – 3 948 | 7 885 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob fondsen | 31 094 | 51 823 | 51 823 | 0 | 51 823 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 5 214 | 63 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 0 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 781 | ||||
– Restant | 265 556 | ||||
14.09 Ontv.Reg./lokale infra | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er is in 2010 geen aanleiding geweest om het budget resereve planstudieprojecten te gebruiken.
Real.progr.reg.lok. (14.01.03) | Stand ontwerpegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |||
Uitgaven | 180 | 257 | 147 | 9 | 156 | ||
1 | Noord/Zuidlijn Noord-WTC | 109 | 119 | 111 | 4 | 115 | |
2 | N201 | 27 | 38 | 25 | 2 | 27 | |
Rijn Gouwelijn Oost | 32 | 32 | 0 | 0 | 0 | ||
Scheveningen Boulevard | 3 | 3 | 2 | 0 | 2 | ||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten | |||||||
3 | en aanlanding) | 9 | 60 | 4 | 5 | 9 | |
4 | Beneluxmetro (ecl.Bodemsanering) | 0 | 5 | 5 | – 2 | 3 | |
Tilburg Noordwesttangent | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nijmegen 2e stadsbrug | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. De in 2009 ontstane achterstand in de betalingen is in het verslagjaar weer ingehaald.
2. De uitvoering loopt iets voor op de planning, waardoor een mijlpaal eerder is gerealiseerd.
3. De ZORO bus en aanlanding De Haag Centraal zijn in 2009 vertraagd. De inhaalslag in 2010 zorgt voor meer uitgaven dan gepland.
4. De financiele afhandeling van dit project was voorzien in 2010, maar door enkele resterende werkzaamheden is dat niet gelukt. Dit project zal in 2011 financieel worden afgewikkeld.
De uitgaven voor het project Reactivering reizigersdienst Groningen–Veendam zijn voor 2010 lager uitgevallen dan verwacht. Andere betalingen hebben niet plaats gevonden.
Verplichtingen
De lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat voor het project Eindhoven (BOSE), in tegenstelling tot de verwachting, in 2010 geen verplichtingen zijn vastgelegd. Ook voor de Noord Zuidlijn Noord-WTC in 2011 geen (nieuwe) verplichtingen vastgelegd.
Verder is het merendeel van de verplichtingen voor de rijksbijdrage aan de regionale mobiliteitsfondsen reeds in voorgaande jaren is aangegaan.
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | |
Verplichtingen | 1 049 613 | 1 112 027 | 1 006 080 | – 42 704 | 963 376 |
Uitgaven | 908 582 | 798 281 | 843 735 | 5 168 | 848 903 |
15.01 Verkeersmanagement | 85 811 | 85 811 | 85 811 | 0 | 85 811 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 84 762 | 84 762 | 84 762 | 0 | 84 762 |
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 1 049 | 1 049 | 1 049 | 0 | 1 049 |
15.02 Beheer en onderhoud | 566 551 | 410 523 | 545 454 | – 1 520 | 543 934 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 399 012 | 190 392 | 374 740 | 0 | 374 740 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 27 856 | 38 253 | 29 426 | – 176 | 29 250 |
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 139 683 | 181 878 | 141 288 | – 1 344 | 139 944 |
15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit | 194 911 | 208 243 | 204 413 | 6 662 | 211 075 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 194 884 | 208 216 | 204 386 | 6 662 | 211 048 |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit | 27 | 27 | 27 | 0 | 27 |
15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit | 61 309 | 93 704 | 8 057 | 26 | 8 083 |
15.05.01 Verkenningen | 8 076 | 13 076 | 7 995 | 0 | 7 995 |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit | 53 233 | 80 628 | 62 | 26 | 88 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 565 036 | ||||
– waarvan 15.03 Aanleg en planst. na tb. | 27 134 | ||||
– Restant | 283 867 | ||||
15.09 Ontvangsten | 41 895 | 57 409 | 60 641 | – 10 994 | 49 647 |
Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |||
Uitgaven | 195 | 209 | 205 | 6 | 211 | ||
Dynamisch verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | ||
Quick Wins binnenhavens | 70 | 54 | 26 | – 1 | 25 | ||
Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | ||
Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam-Lemmer) | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | ||
Walradar Noordzeekanaal | 4 | 22 | 8 | 0 | 8 | ||
Vaarroute Ketelmeer (excl. EU-bijdrage) | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | ||
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen | 3 | 9 | 0 | 0 | 0 | ||
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis | 0 | – 1 | 1 | 0 | 1 | ||
Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II | 5 | 7 | 3 | – 1 | 2 | ||
1 | Zuid-Willemsvaart, omleggen en opwaarderen (Maas–Veghel) | 37 | 28 | 34 | 5 | 39 | |
Wilhelminakanaal Tilburg | 12 | 17 | 4 | – 1 | 3 | ||
Burgemeester Delenkanaal Oss | 0 | 2 | 2 | – 1 | 1 | ||
Tweede Sluis Lith | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | ||
Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6 | 13 | 4 | 16 | 1 | 17 | ||
2 | Maasroute, modernisering fase 2 | 36 | 48 | 80 | 5 | 85 | |
Maasroute fase 1, brugverhogingen Roosteren en Echt | 0 | 1 | 1 | – 1 | 0 | ||
Twentekanalen, verruiming (fase 1) | 0 | – 7 | 4 | 1 | 5 | ||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 10 | 13 | 15 | – 1 | 14 | ||
3 | Verruiming vaarweg Eemshaven Noordzee | 0 | 0 | 8 | – 3 | 5 | |
Walradarsystemen | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | ||
Kleine projecten | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | ||
Ligplaatsvoorzieningen | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | ||
Duurzame havens | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | ||
Afronding | – 1 | – 1 | – 1 | 0 | – 1 |
1. Er zijn meer gronden verkregen dan gepland en de plaatsing van damwanden bij Veghel is versneld uitgevoerd.
2. De hogere realisatie wordt met name verklaard door het versneld uitvoeren van werkzaamheden aan de sluizen Born, Heel en Maasbracht en past binnen het budget.
3. Begin van het jaar werd ingeschat dat het bergen van wrakken in 2010 zou worden aanbesteed en ook zou worden afgerond. Door een kort geding bij de gunning van het werk is de daadwerkelijke uitvoering vertraagd; een gunstige uitvoeringsperiode (de zomer) kon daardoor niet ten volle worden benut. De eindoplevering is niet in het geding.
Ontvangsten
De lagere gerealiseerde ontvangsten worden veroorzaakt door een aangepaste planning van de ontvangsten op het project Zuid-Willemsvaart (vervanging sluizen 4, 5 en 6) en doordat in de raming van de inkomsten uit het VBS-tarief (VerkeersBegeleidings Systeem) rekening is gehouden met een tariefverhoging die niet is geëffectueerd.
Verplichtingen
De planning was dat een aantal (deel)projecten op dit artikel al in 2010 als betalingsverplichting zou worden vastgelegd. Door met name vertragingen is dit niet in alle gevallen gerealiseerd. Het gaat dan voornamelijk om de volgende (deel)projecten, waarvan de verwachte betalingsverplichtingen in overeenstemming zijn gebracht met de voorziene uitvoering:
– Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va;
– Lekkanaal;
– Zuid-Willemsvaart (omlegging);
– Quickwins binnenhavens.
16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | |
Verplichtingen | 315 501 | 257 767 | 218 661 | – 28 716 | 189 945 |
Uitgaven | 364 641 | 356 714 | 170 445 | 23 950 | 194 395 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R'dam | 36 907 | 17 843 | 14 508 | – 302 | 14 206 |
16.01.01 Planstudie PMR | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 36 907 | 17 843 | 14 508 | – 302 | 14 206 |
16.02 Ruimte voor de Rivier | 291 745 | 283 314 | 126 544 | 20 060 | 146 604 |
16.03 Maaswerken | 35 989 | 55 557 | 29 393 | 4 192 | 33 585 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 97 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 22 909 | ||||
– Restant | 171 389 | ||||
16.09 Ontvangsten | 209 | 5 041 | 4 200 | – 1 593 | 2 607 |
Realisatie Megaprojecten niet VenV (16) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |||
Uitgaven | 365 | 357 | 171 | 25 | 196 | ||
Project Mainport Rotterdam | 37 | 18 | 15 | 0 | 15 | ||
1 | Uitvoeringsorganisatie | 2 | 3 | 2 | – 1 | 1 | |
750 ha | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Groene verbinding | 8 | 8 | 8 | 0 | 8 | ||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 27 | 7 | 5 | 1 | 6 | ||
Landaanwinning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
BTW Buitencontour | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2 | Ruimte voor de rivier | 292 | 283 | 126 | 21 | 147 | |
Uitvoeringskosten | 279 | 262 | 95 | 23 | 118 | ||
Planstudiekosten | 2 | 12 | 22 | – 7 | 15 | ||
Projectorganisatie en projectmanagement | 11 | 9 | 9 | 5 | 14 | ||
EU en projectgebonden ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3 | Maaswerken | 36 | 56 | 30 | 4 | 34 | |
Zandmaas | 32 | 43 | 26 | 2 | 28 | ||
Grensmaas | 4 | 13 | 4 | 2 | 6 |
1. Ten behoeve van de uitvoeringsorganisatie heeft in het verslagjaar beduidend minder inhuur plaatsgevonden dan was voorzien. Daarnaast zijn in dat jaar minder aanvragen geweest voor nadeelcompensatie waardoor dit tot lagere uitgaven heeft geleid.
2. Er is binnen het programma Ruimte voor de Rivier in 2010 meer gerealiseerd ten behoeve van de aankoop van vastgoed (onder andere bij Lent, Noordwaard en de uiterwaarden Nederrijn) dan van tevoren was geraamd. Daarnaast is er eind 2010 nog € 15 mln. extra uitgekeerd aan het Groenfonds doordat meer transacties doorgang vonden dan eerder was geprognosticeerd. Tevens waren er meer voorbereidingskosten bij enkele maatregelen dan van tevoren ingeschat.
3. De hogere uitgaven op het project Zandmaas worden veroorzaakt door niet gepland onderzoek naar informatie over de zand- en grindmarkt en de bedrijfseconomische situatie van actoren op de markt. Bij de Grensmaas gaat het om betalingen in 2010 die in 2011 zijn geraamd in verband met het sluiten van de bestuursovereenkomsten voor de afkoop van schaderegelingen aan de waterschappen.
Ontvangsten
De in de begroting geraamde bijdrage van in totaal € 4,2 mln. van de provincies Noord Brabant en Zuid Holland ten behoeve de ontwikkeling van de Noordwaardin de Biesbosch tot natuurgebied, is niet in het verslagjaar gerealiseerd.
Daartegenover staat dat er € 2,6 mln. aan niet geraamde ontvangsten in het kader van de maatregelen Lent, Hondsbroekse Pleij en Overdiep zijn geboekt.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is niet volledig benut door wijzigingen in de uitvoeringsplanning op de projecten Ruimte voor de River en Maaswerken.
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | |
Verplichtingen | 59 183 | 58 861 | 255 166 | – 213 359 | 41 807 |
Uitgaven | 97 762 | 204 837 | 164 373 | – 44 871 | 119 502 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 5 600 | 5 582 | – 5 147 | 435 |
17.02 Betuweroute | 0 | 46 674 | 41 345 | – 9 514 | 31 831 |
17.03 Hoge snelheidslijn | 0 | 83 362 | 83 446 | – 29 869 | 53 577 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 0 | 83 362 | 83 446 | – 29 869 | 53 577 |
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 97 762 | 69 219 | 34 000 | – 341 | 33 659 |
17.05 Zuiderzeelijn | 0 | – 18 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 19 637 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 2 000 | ||||
– Restant | 97 865 | ||||
17.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 5 286 | 5 286 |
Op de gelden bestemd voor de afhandeling van schadeclaims met betrekking tot de Westerscheldetunnel is slechts in beperkte mate een beroep gedaan.
De lagere uitgaven vloeien voort uit een juridische procedure die in het nadeel van een aannemer is beslecht. Verder is de compensabele BTW lager dan ten tijde van het opstellen van de Najaarsnota werd verwacht.
Voor de HSL-Zuid is in 2010 is minder uitgegeven dan bij Najaarsnota gemeld doordat geplande werkzaamheden voor 2010 doorschuiven naar 2011. Dit betreft voornamelijk de afwikkeling van spoortechnische systemen en indienststelling van het vervoerssysteem.
Anderzijds is de door het ministerie van Financiën gecompenseerde betaalde BTW hoger dan eerder werd aangenomen.
Verplichtingen
Voor de HSL-Zuid zijn in 2010 minder verplichtingen vastgelegd doordat geplande werkzaamheden doorschuiven naar 2011 (zie ook de toelichting onder 17.03).
Wat betreft de Betuweroute is in het kader van afspraken met ProRail over de nazorg Betuweroute slechts een beperkt bedrag voor aanvullende maatregelen nodig gebleken.
Door het controversieel verklaren van het project Anders betalen voor mobiliteit en daarna de beeindiging van dit project, zijn de lopende verplichtingen afgewikkeld.
Ontvangsten
De gerealiseerde ontvangst betreft niet geraamde ontvangsten uit het project HSL-Zuid en bestaat uit een claimopbrengst naar aanleiding van arbitrage, opbrengst verkoop van restgronden en werk voor derden.
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | |
Verplichtingen | 50 815 | 50 815 | 644 348 | – 607 189 | 37 159 |
Uitgaven | 53 032 | 56 766 | 636 075 | – 2 844 | 633 231 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.03 Intermodaal vervoer | 5 740 | 7 119 | 1 352 | – 119 | 1 233 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 1 787 | 3 670 | 3 670 | – 2 202 | 1 468 |
18.05 Railinfrabeheer | 34 966 | 34 966 | 624 029 | 0 | 624 029 |
18.06 Externe veiligheid | 3 985 | 3 985 | 0 | 0 | 0 |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 6 554 | 7 026 | 7 024 | – 523 | 6 501 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 6 554 | 6 888 | 6 886 | – 385 | 6 501 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 138 | 138 | – 138 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 1 062 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 6 501 | ||||
– Restant | 625 668 | ||||
18.09 Ontvangsten | 34 966 | 34 732 | 623 795 | 235 | 624 030 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 372 259 | 372 259 | 0 | 372 259 |
De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat een deel van de uitgaven en verplichtingen voor het project Randstad Urgent doorschuiven naar 2011. Thans wordt een proces doorlopen dat moet leiden tot een hernieuwde inzet van de Randstad Urgent -aanpak en een selectieve lijst van prioritaire projecten.
Verplichtingen
De doorlooptijden van de diverse trajecten, die voor de realisatie van het Container Transferium Alblasserdam moeten zijn afgerond, hebben door bestuurlijke complexiteit vertraging opgelopen waardoor de geplande verplichtingen achterwege zijn gebleven.
Verder zijn in 2010 zijn de leningen van ProRail, die bij het ministerie van Financiën zijn afgesloten en die in 2011 en 2012 zouden moeten worden terugbetaald, vervroegd afgelost. In eerste instantie werd ervan uitgegaan dat verplichtingenruimte nodig was om de verplichtingen van 2011 en 2012 naar 2010 over te boeken. Dit bleek systeemtechnisch niet nodig te zijn waardoor de eerder aangevraagde verplichtingenruimte niet nodig bleek te zijn.
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | |
Ontvangsten | 8 222 025 | 8 134 083 | 7 685 510 | 105 078 | 7 790 588 |
19.09 Ten laste van begroting I&M | 6 878 283 | 6 798 623 | 6 424 584 | 6 100 | 6 430 684 |
19.10 Ten laste van het FES | 1 343 742 | 1 335 460 | 1 260 926 | 98 978 | 1 359 904 |
Naast een aantal relatief kleine overboekingen van de (voormalige) ministeries van LNV, VROM en EZ, betreft de bijstelling van de uitgavenraming de betaalde BTW op de projecten HSL-Zuid en Betuweroute, die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën wordt gecompenseerd.
Uit de begroting van het Fonds Economische Structuurversterking (FES) is na het opstellen van de Najaarsnota per saldo ca. € 99 mln. meer opgevraagd.
Enerzijds heeft dit te maken met het in 2010 niet meer volledig kunnen uitgeven van gelden die bestemd waren voor de projecten:
Ander Betalen voor Mobiliteit;
Impuls spoorambitie;
Quick Winns wegen/aanpak knooppunten;
Slimmere benuttingsmaatregelen spoor (benutting spooronderhoud);
Innovatie KRW (pijler 3);
Synergie KRW/WB21 (pijler 3);
Anderzijds zijn meer gelden opgevraagd ten behoeve van de projecten:
Zuid As;
Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen;
Praktijkproef A10 Amsterdam;
Noordvleugel;
Haaglanden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32710-A-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.