32 698 Hoogwaterbeschermingsprogramma

31 710 Deltaprogramma

Nr. 36 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 juli 2017

Zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg Water van 21 juni jl. informeer ik u hierbij over de uitkomst van het bestuurlijk overleg over de dijkversterking bij Uitdam en Durgerdam, dat op 5 juli jl. plaatsvond. Ik heb gesproken met bestuurders van de provincie Noord-Holland en van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Vanwege zijn recent uitgebrachte advies over de dijkversterking in Uitdam was ook de Deltacommissaris aanwezig. We hebben een open en constructief gesprek gehad waarbij is stilgestaan bij de bezwaren van om- en aanwonenden en de inzet die de afgelopen periode is gepleegd om het plan- en participatieproces hoogwaardig af te ronden. Voorts informeer ik uw Kamer in deze brief over de door enkele experts bepleite pompen in de Houtribdijk.

Uitdam

Voor Uitdam is in gezamenlijk overleg besloten om het advies van de Deltacommissaris onverkort over te nemen en daarmee af te zien van de eerder voorgestelde asverschuiving, die zou hebben geleid tot een verplaatsing van de dijk met 3–5 meter. Er wordt nu gekozen voor een dijkversterkingsvariant die de huidige ligging van de dijk respecteert en waarmee de cultuurhistorische en landschappelijke waarde van dit bijzondere dijkdorp kan worden behouden. De noodzakelijke versterking van de dijk zal in Uitdam vorm krijgen door een versterkte buitenberm en waar nodig door versterking van het binnentalud met zogenaamde nagels. Deze «vernagelingsvariant», die de komende maanden verder wordt uitgewerkt, zal door het Hoogheemraadschap meteen worden opgenomen in het Ontwerp Projectplan Waterwet. Met deze variant wordt tegemoet gekomen aan de nadrukkelijke wens van de bewoners om de bestaande dijk zo goed mogelijk intact te houden. Zij hebben ook laten weten in te kunnen stemmen met deze keus en hun tevredenheid uitgesproken over het proces dat in de afgelopen maanden is gevolgd om tot dit resultaat te komen.

Durgerdam

Op voorstel van de bovengenoemde regionale bestuurders heb ik voor Durgerdam afgesproken om nu nog geen keus voor een voorkeursvariant te maken, maar om tot september 2018 de tijd te nemen om een integraal participatieproces te doorlopen. Afgesproken is om voor Durgerdam een apart Ontwerp Projectplan Waterwet op te stellen en er naar te streven dit eind 2018 ter inzage te leggen. Draagvlak en zorgvuldigheid zijn daarbij voor ons de leidende principes geweest. De extra tijd zal worden benut voor het doorlopen van een integraal participatieproces waarbij niet alleen gekeken wordt naar de mogelijke waterveiligheidsoplossingen maar ook naar eventuele andere ruimtelijke ambities en wensen.

Gezamenlijk hebben we geconstateerd dat het nu aan het Hoogheemraadschap is om de gemaakte afspraken te verwerken in het Ontwerp Projectplan Waterwet en dit vervolgens vast te stellen. Na vaststelling worden de stukken aan gedeputeerde staten van provincie Noord-Holland (bevoegd gezag) aangeboden om de vergunningprocedure te starten en kan de tervisielegging plaatsvinden. De doelstelling is om in 2021 de waterveiligheid van het gebied weer op voldoende niveau te hebben.

Pompen in de Houtribdijk

Tijdens het Algemeen Overleg Water van 21 juni jl. heeft uw Kamer ook gevraagd naar mijn oordeel over het plan «pompen in de Houtribdijk», zoals dat door enkele experts is uitgewerkt als mogelijk alternatief voor de versterking van de Markermeerdijken. Ik heb de afgelopen jaren uitgebreid onafhankelijk onderzoek laten doen naar de noodzaak van versterking van de Markermeerdijken1. Op basis van dit onderzoek is de conclusie dat pompen in de Houtribdijk in de komende decennia geen alternatief zijn voor de versterking van de Markermeerdijken. Ik ben daarbij niet over één nacht ijs gegaan. Behalve de expertise van Rijkswaterstaat, heb ik onder andere ook Deltares, HKV, Royal Haskoning DHV en Fugro bij dit onderzoek betrokken, evenals een expertgroep van gerenommeerde geotechnici en ontwerpers. Verder is het verrichte pompenonderzoek begeleid door een begeleidingsgroep waarin ook bewoners van de Markermeerdijk zitting hadden en heb ik een speciale kwaliteitstoets laten uitvoeren door het Expertise Netwerk Waterveiligheid. De noodzaak van een dijkversterking om de komende decennia de waterveiligheid van meer dan één miljoen inwoners achter de Markermeerdijk te garanderen, staat daarmee voor mij vast. Mogelijk dat pompen in de Houtribdijk voor de lange termijn wel een serieuze optie kunnen zijn. Ik ben dan ook bereid te laten onderzoeken of, en zo ja op welke wijze, pompen in de Houtribdijk zouden kunnen bijdragen aan de waterveiligheidsopgave van de regio.

Tot slot

Graag spreek ik tot slot, mede namens de regionale bestuurders, mijn oprechte waardering uit voor de inzet en betrokkenheid van de experts, de Deltacommissaris, de medewerkers van de betrokken organisaties en de bewoners. Hun betrokkenheid heeft ertoe geleid dat in gezamenlijkheid en met draagvlak een goede oplossing is bereikt voor de noodzakelijke dijkversterking in Uitdam. Ook de keus om extra tijd te nemen om met bewoners en andere betrokkenen in Durgerdam te werken aan de precieze invulling van de versterkingsopgave ter plaatse sluit aan bij de wens om ook daar te komen tot een versterkingsvariant die op het grootst mogelijke draagvlak kan rekenen.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Zie onder (brief dd 29 mei 2017) en (brief dd 15 december 2016); Kamerstuk 31 710, nrs. 47 en 48.

Naar boven