Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 oktober 2018
Inleiding
De Military Approach Surveillance System (MASS) radars zijn vanaf 2004 in gebruik genomen en geplaatst op de vliegbases Leeuwarden,
Volkel, Woensdrecht, Soesterberg en Twenthe. De radars vormen een belangrijke schakel
in de radardekking boven Nederland en worden ook als aanvullende radars gebruikt door
de nationale luchtgevechtsleiding.
In de huidige configuratie bereiken de MASS-radars vanaf 2019 het einde van hun levensduur.
Een levensduurverlenging is op korte termijn noodzakelijk om de radars voor nog eens
15 jaar operationeel te houden en daarmee afdoende radardekking boven Nederland te
waarborgen.
Achtergrond
Voor het begeleiden van militair en civiel luchtverkeer maakt de militaire luchtverkeersleiding
gebruik van de MASS. MASS bestaat uit een vijftal radarsystemen die worden gebruikt
voor naderingsverkeersleiding middels Centralised Approach (CAPP) en algemene luchtverkeersleiding. Beide functies worden sinds eind 2017 uitgevoerd
vanuit de operationele zaal van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol-Oost.
Nederland maakt samen met de (civiele en militaire) luchtverkeersleiding van België,
Luxemburg en Duitsland gebruik van het Radar Network (Radnet). In dit netwerk worden de radargegevens samengebracht en onderling gedeeld.
Dit zorgt voor aanvullende radardekking en compenseert (gedeeltelijk) het tijdelijk
uitvallen van een radar ten gevolge van een storing of onderhoud. De vijf MASS-radars
delen hun beeld middels Radnet en dragen daarmee bij aan het samengestelde en gedeelde
radarbeeld boven West-Europa. Dit ondersteunt niet alleen het afhandelen van het militaire
luchtverkeer, maar draagt tevens bij aan het completeren van het radarbeeld ten behoeve
van het begeleiden van het militaire en civiele luchtverkeer door civiele luchtverkeersleidinginstanties.
Eind 2018 zal een zesde radar actief zijn op het Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den
Helder. Deze radar is onderdeel van het MASS-netwerk, maar maakt geen deel uit van
de in deze brief gestelde behoefte.
Behoefte
Een aantal onderdelen van de MASS-radars zijn technisch verouderd. Het gaat hierbij
zowel om radars als de randapparatuur.
Vanaf 2019 kan het instandhoudingsbedrijf, met de huidige configuratie van de MASS,
geen garanties meer geven voor de continue inzetbaarheid. Dit is een risico voor de
vereiste materiële gereedheid van het systeem en daarmee voor de nationale radardekking.
Met het uitvoeren van de levensduurverlenging zullen de MASS radars inzetbaar zijn
tot 2035. De levensduurverlenging MASS radars lost de technische veroudering van de
radars op evenals het gebrek aan reservedelen.
Kenmerken
De werkzaamheden omvatten een scala aan vervangingen en modificaties op het gebied
van de radars, elektronische componenten en de toren.
De levensduurverlenging heeft geen gevolgen voor de connectiviteit met Radnet of de
aansturing van de radars. De radars zullen één voor één gedurende een periode van
drie maanden per radar worden gemodificeerd. Per radar zal door de operationele gebruiker
worden bezien wat de consequenties zijn voor de vliegbewegingen in het betreffende
gebied.
Financiële aspecten
Met het project «Levensduurverlenging MASS radars» is een investering gemoeid tussen
de € 25 en € 100 miljoen euro (prijspeil 2018). Het projectbudget komt in de periode
2019 tot en met 2022 ten laste van het investeringsbudget van Defensie. De begrote
exploitatielasten van de gemodificeerde radars blijven gelijk aan die van het huidige
systeem.
Vooruitblik
De uitvoering van het project is voorzien voor de periode van 2019 tot en met 2022.
Gezien het projectbudget van minder dan € 100 miljoen ben ik voornemens de Defensie
Materieel Organisatie te mandateren het project uit te voeren. De Tweede Kamer zal
over de voortgang van dit project worden geïnformeerd door middel van de begroting,
het departementale jaarverslag en het Materieelprojectenoverzicht.
De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser