32 668 Structuurvisie ZuidasDok

Nr. 21 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 juni 2023

Hierbij ontvangt u de tweede halfjaarlijkse rapportage 2022 van Zuidasdok over de periode juli tot en met december 2022. Met de halfjaarlijkse rapportages wordt u geïnformeerd over de voortgang van het programma in het betreffende halfjaar.

De gezamenlijke opdrachtgevers hebben in 2020 besloten om de onderlinge afhankelijkheden binnen het project te verminderen door het project in werkpakketten uit te voeren in plaats van één integraal werk. Deze worden opnieuw in deelprojecten aanbesteed binnen het programma Zuidasdok. Het eerste deelproject Openbaar Vervoerterminal 1, de bouw van de Brittenpassage, is in april 2021 opgedragen aan de bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder). In augustus 2022 is de bouwcombinatie Nieuw-Zuid geïnformeerd dat ook met de doorgrondings- en prijsvormingsfase voor het deelproject Openbaar Vervoerterminal 2 (het verbreden van de Minervapassage) kan worden gestart, omdat zij hadden voldaan aan de voorwaarde dat de werkzaamheden aan OVT-1 tijdens de buitendienststelling in de zomer 2022 succesvol zijn verlopen.

In het BO MIRT van 14 november 2022 is besloten tot het toekennen van aanvullend budget aan Zuidasdok ter grootte van € 1.468 mln. Dit aanvullend budget is gebaseerd op de in de eerste Halfjaarlijkse Rapportage 2022 gerapporteerde budgetspanning (prijspeil januari 2022) en is toegevoegd aan het budget. De huidige onzekere marktontwikkelingen zijn voor het programma Zuidasdok echter ook een risico en betekenen grote onzekerheden voor planning en kosten (o.a. tekort aan bouwmaterialen en energie leidend tot prijsstijgingen).

In december 2022 is de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer gegund aan aannemerscombinaties TriAX (Besix, Dura Vermeer en Heijmans). Ten opzichte van de prognose in de eerste halfjaarrapportage 2022 is aanvullend € 99 mln. nodig voor deze gunning. Dit zal, zoals in het bestuurlijk overleg MIRT van november 2022 afgesproken, worden gedekt binnen de kaders van de procedurele en financiële afspraken over de betreffende projecten. Hierover bent u eerder geïnformeerd1.

De aanbesteding van de reconstructie van knooppunt Amstel en het deelproject tunnel is in voorbereiding. Huidige verwachting is dat het laatste deelproject van het programma Zuidasdok in de periode 2032–2036 wordt opgeleverd.

In vervolg op de bevindingen van de externe review op de kostenraming van Zuidasdok in 2020 is Auditdienst Rijk door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente Amsterdam in 2022 gevraagd onderzoek te doen naar de opzet en toepassing in de praktijk van het risicomanagementsysteem van Zuidasdok. In 2020 was de bevinding dat het risicomanagement van het programma nog in opbouw was. Op basis van het nu verrichte onderzoek kan vastgesteld worden dat de programmaorganisatie er in is geslaagd een goed functionerend risicomanagementsysteem op te bouwen en ook werkt conform de zelf opgelegde normering en procedure. De Auditdienst heeft enkele bevindingen en aanbevelingen geformuleerd. De programmaorganisatie heeft toegezegd deze aanbevelingen te gebruiken voor verbeteringen. De Auditdienst noteerde daarnaast een aanbeveling – formuleer een risicostrategie – die eerder aan de opdrachtgevers is dan aan de programmaorganisatie. De opdrachtgevers zullen in het opdrachtgeversoverleg deze aanbeveling bespreken en bezien hoe daar een vervolg aan zal worden gegeven.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 36 200 A, nr. 9

Naar boven