32 660 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

Nr. 18 GEWIJZIGDE MOTIE VAN DE LEDEN SLOB EN GRASHOFF TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 8

Voorgesteld 30 juni 2011

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat er sprake is van forse reizigersgroei op de regionale spoorverbindingen en dat verschillende van deze verbindingen aanlopen tegen capaciteitsgrenzen, zoals Zwolle-Emmen, Arnhem-Elst en Arnhem-Doetinchem;

constaterende, dat verschillende regio’s wensen hebben voor uitbreiding van regionale stoptreindiensten, niet alleen op de gedecentraliseerde lijnen, maar ook op het hoofdrailnet;

constaterende, dat de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse zowel voor de regionale spoordiensten op het hoofdrailnet als op de gedecentraliseerde lijnen geen overzicht van de aard en omvang van knelpunten per traject geeft en daardoor nog niet voorziet in de in de motie-Cramer c.s. (32123-A, nr. 61) gevraagde actualisatie van de quickscan regionaal spoor;

verzoekt de regering in samenwerking met de decentrale overheden een nieuwe quickscan te doen naar de markt en capaciteit van regionale spoordiensten op zowel het gedecentraliseerde net als het hoofdrailnet en de resultaten hiervan uiterlijk najaar 2012 te presenteren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Slob

Grashoff

Naar boven