32 646 Maximumsnelheden hoofdwegennet

Nr. 35 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 juni 2012

Hierbij ontvangt u de evaluatie van het experiment met een dynamische snelheidsverhoging naar 100 km/h op de 80 km zone van de Noordbaan A20 Rotterdam1. In mijn brief aan de Tweede Kamer van 28 november 2011 over de landelijke uitrol snelheidsverhoging2 heb ik aangegeven de resultaten van dit experiment af te zullen wachten alvorens een besluit te nemen over de maximumsnelheid op dit traject. Naar aanleiding van de resultaten van het experiment heb ik besloten de maximumsnelheid in de randen van de spits naar 100 km/h te verhogen ter verbetering van de verkeersdoorstroming.

Uit een eerdere evaluatie van de 80 km zones was gebleken dat door de 80 km maatregel op de Noordbaan A20 Rotterdam de files langer zijn geworden. De reistijden op dit traject waren in de spits met 40% toegenomen, door een verslechterde dynamiek in het verkeer. Naar aanleiding hiervan is besloten tot een experiment met een dynamische snelheidsverhoging naar 100 km/h in de randen van de spits en ‘s nachts (23.00–05.00 uur). De doelstelling bij de snelheidsverhoging in de randen van de spits was de dynamiek in het verkeer weer terug te brengen en op die manier de files te bekorten. Het experiment is succesvol gebleken. De vertragingstijd door files is in de ochtendspits met 25% en in de avondspits met 40% gereduceerd.

Aangezien het experiment succesvol verlopen is, verhoog ik ter verbetering van de verkeersdoorstroming de maximumsnelheid op de Noordbaan A20 Rotterdam. Dit betekent dat de maximumsnelheid in de randen van de spits omhoog gaat naar 100 km/h. Tussen de spitsen en ’s nachts blijft maximumsnelheid 80 km/h. Door de combinatie van de snelheidsmaatregel en de lucht- en geluidschermen die langs het traject gerealiseerd worden, treedt er geen overschrijding op van de normen voor luchtkwaliteit en geluidoverlast. Daarnaast sluit deze maatregel aan bij het beter benutten van de bestaande autosnelwegen, één van de speerpunten van mijn beleid.

Ik heb Rijkswaterstaat opdracht gegeven de snelheidsverhoging naar 100 km/h in de randen van de spits op de 80 km zone van de Noordbaan A20 Rotterdam met een verkeersbesluit in uitvoering te brengen.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen- Maas Geesteranus


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

X Noot
2

Tweede Kamer, Kamerstukken vergaderjaar 2011–2012, 32 646, nr. 13.

Naar boven