32 646 Maximumsnelheden hoofdwegennet

Nr. 29 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 februari 2012

Op 22 december jl. heeft uw Kamer twee moties aangenomen die betrekking hebben op de uitrol van de verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen. In het Algemeen Overleg over de snelheidsverhoging op 14 en 20 december 2011 (Kamerstuk 32 646, nrs. 27 en 28), heeft uw Kamer mij verzocht u schriftelijk te informeren over de wijze waarop ik uitwerking zal geven aan deze moties. In deze brief ga ik in op motie 32 646, nr. 15. Ik bericht u op een later moment over de wijze waarop ik uitwerking geef aan de tweede motie, met nummer 32 646, nr. 16.

Met de motie 32 646, nr. 15. verzoekt uw Kamer de regering om de snelheid niet te verhogen op wegen waar dit investeringen zou vergen in maatregelen ten behoeve van de luchtkwaliteit1. Afzien van investeringen in schermen voor de luchtkwaliteit heeft tot gevolg dat de maximumsnelheid op een aantal trajecten niet kan worden verhoogd binnen de wettelijke normen voor luchtkwaliteit.

Het betreft de volgende trajecten2: A2 Vinkeveen–Leidsche Rijn Tunnel, A2 knooppunt Oudenrijn–Nieuwegein, A12 knooppunt Gouwe–Reeuwijk, A12 Woerden–knooppunt Oudenrijn, A12 Knooppunt Oudenrijn–parkeerplaats de Forten (hoofdrijbaan en 80 km zone parallelrijbaan), A20 knooppunt Kleinpolderplein–Rotterdam Centrum (80 km zone), A27 knooppunt Lunetten–Houten en A27 knooppunt Everdingen–Lexmond. In totaal gaat het om 68 km autosnelweg, ofwel ca. 2,7% van de eerder voorgestelde trajecten met een snelheidsverhoging.

In mijn brief van 28 november 2011 (Kamerstuk 32 646, nr. 13) gaf ik aan te kiezen voor een ruimer tijdvenster op de A4 Burgerveen–Delft-Zuid en de A12 Den Haag–Utrecht en daarvoor te investeren in luchtkwaliteitschermen en aanpassing van de signalering. Zonder deze investeringen gaat de snelheid op het traject tussen Burgerveen en Delft Zuid naar «100 overdag» en «130 in avond en nacht»3.

Op de A12 tussen Den Haag en Gouda wordt vanaf 1 september 2012 een regime van «120 overdag» en «130 in avond en nacht» van toepassing. Op de A12 tussen Gouda en Utrecht blijft 120 km/h de maximumsnelheid.

Naar verwachting verbetert de luchtkwaliteit de komende jaren dusdanig verder dat de maximumsnelheid op deze trajecten in de periode tussen 2015 en 2020 alsnog binnen de normen verhoogd kan worden, zonder dat daarbij extra investeringen nodig zijn.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2011–2012, 32 646, nr. 15.

X Noot
2

Deze trajecten staan weergegeven op het kaartje in de bijlage bij brief met nummer Tweede Kamer, vergaderjaar 2011–2012, 32 646, nr. 24.

X Noot
3

Het moment waarop dit regime in werking treedt hangt samen met de wijze waarop ik uitwerking geef aan motie 32 646, nr. 16.

Naar boven