32 637 Bedrijfslevenbeleid

Nr. 650 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 september 2024

Hierbij bied ik u het rapport van de Gezant MKB-Financiering aan. De heer Snel heeft sinds het begin van 2024 uitwerking gegeven aan het Nationaal Convenant MKB-Financiering1. Dit convenant heeft als doel om de financieringsmarkt voor het mkb met een vermogensbehoefte tot € 1 mln. te optimaliseren.

In november 2023 is dit convenant aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat aangeboden. De aanbieders van het convenant zijn sleutelspelers in het mkb-financieringsecosysteem: De Nederlandse Vereniging van Banken, de Stichting MKB-Financiering, MKB-Nederland, Qredits, Invest-NL en Invest-International. De convenantspartijen hebben de Minister destijds verzocht om een speciale gezant mkb-financiering. Dit verzoek is door de Kamer politiek ondersteund2. Daarop is dhr. Menno Snel aangesteld als gezant mkb-financiering om samenwerking tussen de convenantspartijen aan te jagen en te bestendigen.

De gezant is in januari 2024 gestart en heeft vandaag zijn rapport aan mij opgeleverd. Daarmee rondt hij zijn opdracht af. Het rapport bevat de bevindingen van zijn intensieve samenwerkingstraject met de sector en bevat observaties en aanbevelingen ten aanzien van het publieke en private financieringslandschap, beleid en instrumenten.

Het doet mij goed om te zien dat de sector zich hard maakt voor een sterke mkb-financieringsmarkt. Het mkb is van cruciaal belang in onze economie en een toegankelijke financieringsmarkt is nodig om investeringen in productiviteitsgroei, verduurzaming en digitalisering mogelijk te maken.

Inhoud

Het rapport sluit aan bij de bevindingen uit het IBO bedrijfsfinanciering. Namelijk, mkb-financiering voor bedragen tot € 1 mln. (nadrukkelijk <€ 250.000) kent intrinsieke uitdagingen. Dit ligt aan verschillende factoren. Soms kent de doelgroep beperkt trackrecord (starters) of behelst lastige financieringscasussen (gebrekkig onderpand), heeft moeite met oriënteren of kent een verhoogd kredietrisico. Administratieve lasten drukken relatief gezien zwaarder op het rendement van dit type krediet, wat automatisering van het kredietverleningsproces stimuleert, maar waarmee maatwerk soms te wensen overlaat.

De convenantspartijen en gezant dragen daarom een aantal aanbevelingen aan die de voorwaarden voor mkb financiering in dit marksegment kunnen verbeteren. De belangrijkste:

  • 1. Verbeter het ecosysteem, maar bouw geen nieuw systeem als een mkb-bank.

  • 2. Verbeter het instrumentarium voor de funding van non-bancaire financiers.

  • 3. Vergroot de effectiviteit van overheidsgarantie-instrumentarium tot € 1 mln.

  • 4. Vergroot transparantie op de mkb financieringsmarkt via de Financieringshub.

  • 5. Professionaliseer de markt voor financieringsadviseurs.

  • 6. Verbeter de toegang tot en uniformiteit van ondernemingsdata t.b.v. financiering.

Vervolg

Gezien de inhoudelijke overlap met het IBO bedrijfsfinanciering zal ik tezamen met de kabinetsreactie op het IBO reageren op de aanbevelingen van de gezant. Dit geeft de gelegenheid om beleidsaanbevelingen in gezamenlijkheid af te wegen.

Ik zal de Gezant MKB-Financiering vragen om tot het zomerreces van 2025 opvolging te geven aan aanbeveling en actieplannen zoals beschreven in het rapport. De inhoudelijke reactie op het rapport van de gezant en het IBO bedrijfsfinanciering zullen hier sturing aan geven. Voor nu vraag ik de Gezant in ieder geval om voortvarend aan de slag te blijven met de lancering van de Financieringshub, waar hij een belangrijke stimulerende rol vervult.

Tot slot dank ik de Gezant MKB-Financiering en zijn ondersteuning, de convenantspartijen en alle betrokken stakeholders die dit rapport mede mogelijk hebben gemaakt.

De Minister van Economische Zaken, D.S. Beljaarts


X Noot
1

Kamerstuk 32 637, nr. 589

X Noot
2

Kamerstuk 32 637, nr. 581

Naar boven