32 637 Bedrijfslevenbeleid

Nr. 515 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 november 2022

Het Kamerlid Maatoug van de fractie van Groenlinks (GL) heeft verzocht om een brief die ingaat op hoe de invulling van de MKB-enveloppe tot stand is gekomen. Het Kamerlid Maatoug verwijst daarbij specifiek naar de wijze waarop het LIV (lage inkomensvoordeel) in het pakket terecht is gekomen. Kamerlid Nijboer van de fractie van de PvdA stelde tijdens het debat over het Belastingplan (Handelingen II 2022/23, nr. 20, Pakket Belastingplan 2023) soortgelijke vragen. Met deze kamerbrief geef ik, mede namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, invulling aan dit verzoek.

Het kabinet heeft in de Miljoennota 2023 (Kamerstuk 36 200, nr. 1.) een pakket aan maatregelen aangekondigd voor het MKB. Hiervoor trekt het kabinet in de jaren 2023 tot en met 2027 € 500 miljoen uit. Vanaf 2028 is een bedrag van structureel € 600 miljoen beschikbaar. Na Prinsjesdag is contact geweest met de sociale partners – in dit geval MKB-NL en VNO-NCW – om het pakket te herijken.

Naar aanleiding van gesprekken met MKB-NL en VNO-NCW heeft het kabinet besloten om de invulling van het pakket aan maatregelen aan te passen. Onderdeel van de gesprekken met MKB-NL en VNO-NCW was het verhogen van het budget van het LIV in 2023 en 2024. Zij gaven aan een voorkeur te hebben voor het verhogen van het LIV, omdat hier een deel van de kostenstijging van het hogere minimumloon gemitigeerd kon worden. Ook gaven zij aan dat zij om die reden op korte termijn een voorkeur te hebben voor verhoging van het LIV ten opzichte van een lagere Aof-premie voor kleine werkgevers. Het kabinet ziet dat een tijdelijke verhoging van het LIV ten goede komt aan werkgevers met medewerkers op en net boven minimumloonniveau. De kosten van de versnelde stijging van het minimumloon worden daardoor in zekere mate gedempt. Daarmee helpt een tijdelijke verhoging van het LIV die werkgevers die het meest voelen van de gevolgen van de versnelde verhoging van het minimumloon. De intensivering van het LIV in 2023 en 2024 doet niets af aan het uitgangspunt van het kabinet dat het LIV per 2025 wordt afgeschaft. Ook blijft in het MKB-pakket structureel € 195 mln beschikbaar voor lagere lasten op arbeid via de lagere Aof-premie voor kleine werkgevers.

Het kabinet waardeert de inzet en betrokkenheid van sociale partners en is van mening dat het aangepaste pakket gedragen is met een goede balans tussen verduurzaming, lagere lasten op arbeid en het aanjagen van investeringen. Het pakket na wijzigingen, zoals toegelicht in de 5e nota van wijziging (Kamerstuk 36 202, nr. 38), is opgenomen in onderstaande tabel. Meer informatie over de totstandkoming van het pakket is te vinden in de beslisnota’s bij de vijfde nota van wijziging van het Belastingplan, die in het kader van actieve openbaarmaking zijn gepubliceerd.

 

2023

2024

2025

2026

2027

struc

Compensatie verhoging WML tijdelijk hogere LIV

211

156

0

0

0

0

EIA/MIA

150

150

150

150

150

150

WKR intensiveren

50

50

50

50

50

50

Willekeurig afschrijven

0

11

20

29

57

0

WBSO indexeren

54

105

156

206

206

206

Aof-premie

35

29

125

66

38

195

Bijstelling gediff. box 2 tarief

70

– 1

– 1

– 1

– 1

– 1

Aanvullende taakstelling constructies

0

– 35

– 35

0

0

0

             

Enveloppe

500

500

500

500

500

600

Som derving

570

465

465

500

500

600

De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij

Naar boven