32 624 EU-trendrapport 2011

Nr. 3 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 mei 2011

Hierbij bied ik u aan, namens het kabinet, de Nationale Verklaring 2010 over het financieel beheer van de Europese Fondsen in gedeeld beheer1. De Nationale Verklaring (hierna: NV) is – naast uw Kamer – ook aangeboden aan de Europese Commissie (hierna: de Commissie) ten behoeve van haar verantwoording over de Europese begroting aan het Europees Parlement.

Hierna wordt de inhoud van de verklaring op onderdelen toegelicht.

Landbouwfondsen: Europees Landbouw Garantiefonds (hierna: ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (hierna: ELFPO)

Over het Nederlandse deel van het financieel beheer van ELGF en ELFPO voor het begrotingsjaar 16 oktober 2009 tot en met 15 oktober 2010 wordt verklaard dat de financiële beheerssystemen voldoende functioneren en dat er een redelijke mate van zekerheid is over de betrouwbaarheid en rechtmatigheid van transacties tot op het niveau van eindbegunstigden.

Over het begrotingsjaar 2009/2010 is bij ELGF en ELFPO respectievelijk € 895,2 miljoen en € 62,7 miljoen aan uitgaven gedeclareerd. Er zijn nog verbeteringen mogelijk die ook worden doorgevoerd. Zo worden binnen ELFPO met het oog op aanbestedingsregels aanvullend maatregelen genomen om de naleving te verzekeren voor specifieke gevallen waarin lokale aanbestedingsregels van toepassing zijn verklaard in de relevante provinciale POP verordening.

Europees Visserij Fonds (hierna:EVF) en Migratiefondsen

Over het Nederlandse deel van het financieel beheer van EVF en Migratiefondsen wordt verklaard dat de financiële beheerssystemen voldoende functioneren en dat er een redelijke mate van zekerheid is over de betrouwbaarheid en de rechtmatigheid van transacties tot op het niveau van eindbegunstigden. De uitgaven die zijn gedeclareerd bedragen voor EVF: € 27,5 miljoen, en de Migratiefondsen: € 1,27 miljoen.

Structuurfondsen: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (hierna: EFRO) en Europees Sociaal Fonds (hierna:ESF)

Over het Nederlandse deel van het financieel beheer van de structuurfondsen wordt verklaard dat de financiële beheerssystemen voldoende functioneren en dat er een redelijke mate van zekerheid is over de betrouwbaarheid en rechtmatigheid van transacties tot op het niveau van eindbegunstigden, met voor ESF een voorbehoud en voor EFRO een beperking. Deze worden hieronder toegelicht.

De uitgaven die zijn gedeclareerd bedragen voor EFRO: € 122 miljoen en ESF: € 121 miljoen.

ESF

In het geval van ESF wordt een voorbehoud gemaakt voor een bedrag van totaal € 14,1 miljoen als gevolg van te hoge declaraties in de betaalaanvraag december 2009. Dit is gecorrigeerd bij de eerst volgende betaalaanvraag 2010. Er is niet teveel uitbetaald aan eindbegunstigden. Door het ministerie van SZW zijn maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Hoewel de Europese regels dit niet verplicht voorschrijven, worden bedragen voortaan alleen in de betaalaanvraag opgenomen als de bijbehorende projecten volledig zijn gecontroleerd. De controles worden in het vervolg sneller afgerond.

EFRO

Bij EFRO is sprake van een beperking voor een geconstateerde onzekerheid in de subsidiabiliteit tot een bedrag van ruim € 1 miljoen. Dit bedrag is in de eerstvolgende betaalaanvraag 2010 gecorrigeerd zodat cumulatief voor EFRO geen bedragen onterecht zijn gedeclareerd bij de Commissie.

Kleinere posten (tot circa € 0,5 miljoen) zijn als niet materieel beoordeeld en om die reden niet vermeld in de nationale verklaring. In overleg met de Algemene Rekenkamer is besloten dat omwille van de transparantie alle posten voortaan zullen worden vermeld. Voorts zijn bij EFRO, aanvullend op het voldoende functioneren van de financiële systemen, verbetermaatregelen voor de uitvoeringsinstanties geformuleerd. Vanuit zijn coördinerende rol voor EFRO zal de minister van EL&I er op toezien dat deze worden opgevolgd.

Door een samenloop van bijzondere omstandigheden heeft de afronding van controles bij EFRO niet tijdig en volledig plaats kunnen vinden. Hier is geen sprake van oorzaken van structurele aard. Niettemin zal de minister van EL&I er op toezien dat herhaling wordt voorkomen.

Lopende onderzoeken Europese Commissie

In de NV wordt een voorbehoud gemaakt voor interpretatieverschillen in de toepassing van Europese subsidieregelingen. Deze kunnen altijd optreden tussen Nederland en de Commissie als onderdeel van de goedkeuring van de ingediende rekeningen. De Commissie kan achteraf besluiten tot het opleggen van financiële correcties indien zij de Nederlandse interpretatie niet accepteert. Tot het moment dat de betrokken minister de conclusies van het Commissieonderzoek heeft erkend en de Commissie hierover een definitief besluit heeft genomen, bestaat er onzekerheid over eventuele vast te stellen financiële correcties.

De minister kan in voorkomende gevallen besluiten in beroep gaan bij het Gerechtshof van de EU in Luxemburg.

In de NV zijn de definitieve besluiten inzake financiële correcties toegelicht en is aangegeven of beroep is ingesteld. Ook is omwille van de transparantie een bijlage toegevoegd met alle lopende onderzoeken. In de gevallen waarin de Commissie een correctievoorstel heeft gedaan aan Nederland is dit vermeld.

Met de toevoeging van de verklaringen voor rechtmatigheid van de uitgaven voor ESF, EFRO, EVF en Migratiefondsen is de stapsgewijze opbouw van de NV afgerond2 en zijn alle EU subsidiefondsen in gedeeld beheer in Nederland onderdeel geworden van de nationale verantwoording.

De minister van Financiën,

J. C. de Jager


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

X Noot
2

Voor het Europees Vluchtelingen Fonds en het Europees Terugkeer Fonds zijn nog geen declaraties ingediend.

Naar boven