Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 32620 nr. 290 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 32620 nr. 290 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 december 2023
In mijn brief1 van 29 juni 2023 over de Stand van zaken project «Vermindering mijding van mondzorg om financiële redenen», die ik u mede namens de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioen heb gestuurd, heb ik aangegeven dat ik u voor het einde van dit jaar zou informeren over de verdere voortgang van dit project. In deze brief informeer ik u, mede namens de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioen, over deze voortgang, waaronder de uitgewerkte oplossingsrichtingen.
Het project «vermindering mijding mondzorg om financiële redenen» is een samenwerking van VWS, SZW, de Mondzorgalliantie2, Divosa, VNG, ZN en Patiëntenfederatie Nederland (samenwerkende partijen) en loopt tot half 2024.
Dit project is organisatorisch onderdeel van het SZW programma «Aanpak geldzorgen, armoede en schulden»3, waarbij VWS de trekkersrol voor dit onderdeel op zich heeft genomen.
Dit project bestaat uit drie fases:
1. analyse problematiek en verkenning oplossingsrichtingen (Q1 en Q2 2023);
2. uitwerken en wegen oplossingsrichtingen (Q3 en Q4 2023);
3. gezamenlijk advies en borgen vervolg (Q1 en Q2 2024)
De bijgevoegde rapportage van de projectgroep rapporteert over de uitkomsten van fase 2 en is daarmee tevens een (gedeeltelijke) invulling van de motie van de leden Bushoff en Dijk4. Deze motie verzoekt de regering om een uitgebreide kosten- en batenanalyse te maken van mogelijke varianten om mondzorg op te nemen in het basispakket, evenals effectieve alternatieve maatregelen om dezelfde beoogde effecten te bereiken. Namelijk dat iedereen in Nederland gebruik kan maken van mondzorg. Het verzoek van de motie is om de Kamer eind dit jaar te informeren over een plan van aanpak.
De motie kan gedeeltelijk worden uitgevoerd. Hoewel de projectgroep constateert dat het niet mogelijk bleek om op korte termijn voor elke maatregel – of voor combinaties van maatregelen – exact uit te rekenen wat de bredere kosten van investeringen en baten voor de algehele gezondheid en arbeidsproductiviteit zijn, gaat de projectgroep wel in op de bredere kosten en baten van mondgezondheid in het algemeen. Hiertoe worden in de rapportage mogelijke maatregelen toegelicht. Ook worden de effecten van deze mogelijke maatregelen in beeld gebracht.
Een belangrijke basis voor het inrichten van verbeteringen is de «Handreiking (acute en) noodzakelijke mondzorg voor financieel kwetsbare mensen» van de Mondzorgalliantie5, die ik op 20 november 2023 in ontvangst heb mogen nemen. Mensen in een kwetsbare positie hebben meer hulp nodig dan vergoeding alleen. Financiering is zeker niet het enige knelpunt. We moeten bij de toegang tot de mondzorg de betaalbaarheid van de zorg voor ogen houden, juist ook in het belang van de premiebetaler, en daarbij ook kritisch kijken naar welke maatregelen ook daadwerkelijk effectief en zinnig zijn.
De kern van de rapportage is dat een mix van elkaar versterkende maatregelen op drie niveaus kan worden overwogen om de toegankelijkheid en effectiviteit van mondzorg te vergroten:
1. Landelijke maatregelen: herziening basispakket, landelijke regelingen voor doelgroepen en versterken publieke gezondheid;
2. Versterken gemeentelijk vangnet door betere inzet van gemeentelijke regelingen;
3. Versterken van het maatschappelijk vangnet door betere inzet van informele mondzorgnetwerken en noodfondsen.
De conclusie van de projectgroep is dat een combinatie van maatregelen nodig zal blijven: zorgen voor een goed landelijk stelsel waarmee zoveel mogelijk mensen geholpen zijn, een gemeentelijk vangnet voor maatwerk wanneer men (tijdelijk) niet past in het stelsel en maatwerk nodig is en een maatschappelijk vangnet voor de bijzondere doelgroepen die ook in het gemeentelijk vangnet niet geholpen kunnen worden.
De projectgroep werkt op basis van de uitgewerkte oplossingsrichtingen verder aan een gewogen advies dat voor de zomer van 2024 aan uw Kamer zal worden toegestuurd. Gelet op de demissionaire status van het kabinet laat ik het aan het nieuwe kabinet en mijn opvolger om dit advies te betrekken bij eventueel te nemen beleidsmaatregelen.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32620-290.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.