Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 mei 2021
Hierbij informeer ik u, mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
en de Minister voor Medische Zorg en Sport, over de rapportage van de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) over de inspanningen van zorgverzekeraars om de wachttijden te
verminderen in de volgende zorgsectoren:
-
– Geestelijke gezondheidszorg (ggz)
-
– Medisch specialistische zorg (msz)
-
– Wijkverpleging (inclusief casemanagement dementie)
Het rapport1 bevat de uitkomsten van de controlereeks die de NZa in 2020 heeft uitgevoerd aan
de hand van een beoordelingskader dat is bijgevoegd bij het rapport. Dit is de derde
op rij, na eerdere controles in 2018 (Kamerstuk 32 620, nr. 223) en 2019 (Kamerstuk 32 620, nr. 244).
De NZa heeft door de jaren heen geconstateerd dat verzekeraars steeds meer werk maken
van de aanpak van wachttijden. Zij noemt dat een positieve ontwikkeling. Het inzicht
in de wachttijden en de zorgbemiddeling zijn nu over het algemeen op orde. Er blijven
enkele verbeterpunten. Het maken van afspraken met zorgaanbieders, waaronder over
de bijcontractering bij de ggz en wijkverpleging en over de bereikbaarheid van onplanbare
nachtzorg bij de wijkverpleging, is namelijk nog niet bij elke verzekeraar op voldoende
niveau. De NZa verwacht dan ook dat de betreffende zorgverzekeraars, die elk een individuele
terugkoppeling hebben ontvangen, hieraan blijven werken. De NZa meldt dat de reacties
die zij inmiddels van de zorgverzekeraars heeft gehad, en de gesprekken die zij heeft
gevoerd, blijk geven van serieuze en voldoende inspanningen om ook de laatste verbeterpunten
te realiseren. Er is daarom nu geen aanleiding voor de NZa om sanctionerend op te
treden. De NZa blijft de inspanningen nauwgezet volgen. In juni bespreekt de NZa de
uitkomsten van het rapport met alle verzekeraars. Specifiek voor de bereikbaarheid
van onplanbare nachtzorg bij de wijkverpleging geldt dat de NZa dit in 2021 verder
gaat monitoren bij alle zorgverzekeraars met een kernwerkgebied. Die hebben zich vastgelegd
om dit in 2021 georganiseerd te hebben.
De NZa blijft de aanpak van wachttijden volgen. Deze vorm van de afgelopen drie jaar
zal zij in 2021 echter niet sectorbreed herhalen. De NZa legt de focus op regio’s
waar de wachttijden erg hoog zijn. Daar gaat de NZa met zorgverzekeraar(s) en zorgaanbieder(s)
in overleg over de concrete aanpak ter plaatse. Hier is zij al mee begonnen in de
drie sectoren (voor de ggz in samenwerking met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd).
Wij vinden dit een goede ontwikkeling. Intensivering van regionale samenwerking is
cruciaal voor de reductie van wachttijden. Wachttijden zijn een complex probleem waar
meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen, zoals de NZa aangeeft. Er is niet één
oplossing en er is niet één partij alleen aan zet. Er moet in samenspel en zo concreet
mogelijk gewerkt worden aan oplossingen.
Verder houdt de NZa signalen over lange wachttijden in de gaten. Het beoordelingskader
blijft voor de NZa een belangrijk uitgangspunt voor de beoordeling van het handelen
van zorgverzekeraars.
De NZa gaat in het rapport ten slotte in op de verwachting dat door de uitbraak van
het coronavirus er een aanzienlijke uitgestelde zorgvraag bestaat, waarvan de consequenties
op wat langere termijn zichtbaar worden. Om de toegankelijkheid van zorg te borgen,
zet de NZa sinds de start van de pandemie in op goede (regionale) samenwerking tussen
alle zorgaanbieders in de keten en zorgverzekeraars. Daarnaast verzamelt en ontsluit
de NZa data die ondersteunend zijn aan besluitvorming over een zo goed mogelijke inzet
van zorgcapaciteit (met het oog op het borgen van toegankelijkheid en kwaliteit van
zorg). De NZa blijft de ontwikkelingen en de inspanningen van partijen volgen, en
zij zet er de komende tijd specifiek op in dat zorgverzekeraars en zorgaanbieders
stappen zetten om oplopende wachttijden als gevolg van uitgestelde zorg terug te dringen.
Wij steunen dit en blijven het nauwgezet volgen.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, P. Blokhuis