Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 april 2019
Op 16 april 2019 (Handelingen II 2018/19, nr. 75, Regeling van werkzaamheden) heeft
de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) mij verzocht om te
reageren op het bericht «Tot een jaar wachten voor ziekenhuisbehandeling na sluiting
MC Slotervaart», over toenemende wachtlijsten bij ziekenhuizen in de regio Amsterdam1. Met deze brief kom ik aan dat verzoek tegemoet.
Toegankelijkheid van zorg is van essentieel belang en ik vind het ongewenst als patiënten
te lang moeten wachten op zorg. Zorgverzekeraars moeten zich inspannen om ervoor te
zorgen dat hun verzekerden kwalitatief goede, bereikbare en tijdige zorg ontvangen.
Dit is onderdeel van hun zorgplicht. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houdt toezicht
op de naleving van deze zorgplicht. Als de zorgverzekeraars hier niet aan voldoen,
kan de NZa handhaven. Recent heb ik u geïnformeerd over het toezicht van de NZa hierop.2
De NZa heeft mij laten weten dat voor de in het artikel genoemde specialismen (maag-darm-leverziekten
(MDL), reumatologie en oogheelkunde) de gemiddelde wachttijd voor een eerste polikliniekbezoek
in de regio Amsterdam is gestegen naar tussen de 4,5 en 5,5 week. In oktober vorig
jaar, voor de sluiting van MC Slotervaart, lagen de gemiddelde wachttijden rond de
3,5 en 4 weken. Dit betekent dat er sprake is van een stijging van een week à anderhalve
week. De gemiddelde wachttijden van maart liggen hiermee iets hoger dan de Treeknorm3 van vier weken voor een eerste polikliniekbezoek. Dat de gemiddelde wachttijden nu
iets hoger liggen dan de Treeknorm betekent niet automatisch dat patiënten altijd
langer moeten wachten. Omdat het gemiddelden en slechts een momentopname betreft,
zijn er vaak passende en tijdige alternatieven bij andere instellingen in de regio,
waarbij patiënten al op kortere termijn terecht kunnen. Ook in de regio Amsterdam
zijn er tijdige alternatieven binnen de Treeknorm. Daarnaast is van belang te melden
dat voor de specialismen MDL en oogheelkunde landelijk gezien ook sprake is van gemiddeld
langere wachttijden voor de polikliniek. Voor het landelijk terugdringen van wachtlijsten
onderneem ik meerdere acties. Ik heb u hierover geïnformeerd, onder andere in mijn
brief over wachttijden in de medisch specialistische zorg in november 20184.
Indien er sprake is van een wachttijd boven de Treeknorm kan een patiënt zich melden
bij zijn zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar is dan verplicht de verzekerde te bemiddelen
naar een andere zorgaanbieder. Mochten verzekeraars dat niet doen, dan kunnen patiënten
zich melden bij de NZa.
Om het complexe probleem van wachttijden op te lossen zijn gezamenlijke inspanningen
nodig van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Zilveren Kruis heeft, als grootste zorgverzekeraar
in de regio Amsterdam, naar aanleiding van bovenstaand signaal richting de NZa aangegeven
regionaal de wachttijden inzichtelijk te maken, gebruikmakend van de aangeleverde
data van de ziekenhuizen. Mede op basis hiervan kunnen zij verzekerden adviseren en
bemiddelen. Zilveren Kruis bespreekt het overzicht met de ziekenhuizen en deelt het
maandelijks met de huisartsen. Tevens is Zilveren Kruis met de huisartsen in gesprek
over ervaren knelpunten.
De NZa en de IGJ blijven erop toezien dat patiënten in de regio kwalitatief goede,
bereikbare en tijdige zorg blijven ontvangen.
De Minister voor Medische Zorg,
B.J. Bruins