32 609 XVIII Wijziging van de begrotingsstaten van Wonen, Wijken en Integratie (XVIII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

 

Pag

  

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

1

B. Begrotingstoelichting

4

1. Leeswijzer

4

2. De beleidsartikelen

4

Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw

4

Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

5

Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

6

Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten

8

Artikel 5. Kennis en ordening wonen, wijken en integratie

8

Artikel 6. Rijkshuisvesting

9

2.3. De niet-beleidsartikelen

11

Artikel 95. Algemeen

11

Artikel 96. Onverdeeld

11

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Wonen, Wijken en Integratie en in de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor zover deze diensten samenhangen met het beleidsterrein van Wonen, Wijken en integratie als gevolg van de in het kader van het Regeerakkoord doorgevoerde departementale herindelingen.

De begrotingsartikelen van Wonen, Wijken en Integratie, inclusief de daarbij behorende budgetten, worden toegevoegd aan andere begrotingen binnen de Rijksbegroting. In onderdeel B van deze memorie van toelichting (de zgn. begrotingstoelichting) wordt een en ander nader toegelicht.

Wetsartikel 4

Lid 1

Het kabinet heeft bij zijn aantreden op 14 oktober 2010 besloten om geen Minister voor Wonen, Wijken en Integratie te laten benoemen. De taken van Wonen, Wijken en Integratie zijn toegedeeld aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Door het niet benoemen van een Minister voor Wonen, Wijken en Integratie is zonder nadere wettelijke voorziening onduidelijk welke minister verantwoordelijk is voor het beheer van de begroting van Wonen, Wijken en Integratie, omdat voor dat beheer op grond van artikel 19a van de Comptabiliteitswet 2001 de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie verantwoordelijk is. Die onduidelijkheid wordt voor het jaar 2011 in het onderhavige artikellid weggenomen.

Feitelijk is het voeren van het beheer over deze begroting voor 2011 beperkt, omdat deze begroting door middel van de onderhavige incidentele suppletoire begroting tot een zogenoemde nul-begroting wordt teruggebracht. Het beheer beperkt zich dus tot het zorgdragen voor een juiste overdracht van de budgetten naar de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Lid 2

Door middel van de onderhavige incidentele suppletoire begroting wordt de begroting 2011 van Wonen, Wijken en Integratie tot een zogenoemde nul-begroting teruggebracht. Dat is indirect het gevolg van het besluit van het kabinet om geen programmaministers met een eigen programmabegroting te benoemen. Het opmaken van een jaarverslag met betrekking tot een nul-begroting is niet zinvol, omdat er geen sprake kan zijn van het voeren van financieel beheer; er kunnen immers met betrekking tot zo’n begroting in 2011 geen verplichtingen worden aangegaan, geen uitgaven worden verricht en geen ontvangsten worden gerealiseerd. Ook het opstellen van een saldibalans op enig moment in 2011 is in zo’n situatie niet zinvol. De saldibalans per 31 december 2010 wordt daarmee de eind(saldi)balans van Wonen, Wijken en Integratie. Over het jaar 2011 vindt er dus geen verantwoording plaats aan de hand van financiële jaarstukken van Wonen, Wijken en Integratie. Om die reden wordt in dit wetsartikel bepaald dat, in afwijking van hetgeen de Comptabiliteitswet 2001 voor going-concern-situaties voorschrijft, voor het jaar 2011 geen jaarverslag en saldibalans worden opgemaakt.

Naast de (begrotings)overdracht van de budgetten die bij de wet tot vaststelling van de begrotingsstaat van Wonen, Wijken en Integratie voor het jaar 2011 door de Staten-Generaal zijn gevoteerd, welke overdracht bij de onderhavige incidentele suppletoire begroting plaatsvindt, zullen administratief de posten op de saldibalans per 31 december 2010 (moeten) worden overgedragen naar de financiële administratie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Met het oog op een juiste overdracht en de controle daarop is het noodzakelijk dat uit de administratie van Wonen, Wijken en Integratie inzichtelijk kan worden afgeleid welke posten en welke bijbehorende bedragen aan de administratie van BZK zijn overgedragen. De Rijksauditdienst (RAD) en de Algemene Rekenkamer kunnen in het kader van het onderzoek 2011 van het financieel beheer en van het jaarverslag van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vaststellen of de overdracht van die saldibalansposten op een juiste wijze is uitgevoerd.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. P. H. Donner

B. Begrotingstoelichting

1. Leeswijzer

In deze incidentele suppletoire begroting worden in aanvulling op de nota van wijziging (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 VXIII, nr xxx) de begrotingsaanpassingen voor 2011 voorvloeiend uit het Regeerakkoord met betrekking tot de beleidsherverkavelingen doorgevoerd.

Conform het Koninklijk Besluit van 14 oktober 2010 wordt de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) belast met de behartiging van de aangelegenheden op het terrein van Wonen, Wijken en Integratie (WWI). Als gevolg hiervan worden de budgetten op de begroting van WWI overgeboekt naar de begroting van het Ministerie van BZK.

Dit betreft de beleidsartikelen 1 tot en met 6 en de niet beleidsartikelen 95 en 96.

In de artikelsgewijze toelichting worden in de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid» voor het begrotingsjaar 2011 en de meerjarenramingen 2012–2015 de overboekingen per begrotingsartikel zichtbaar gemaakt en waar nodig toegelicht. Voor de uitgaven worden de overboekingen per operationele doelstelling gespecificeerd.

In samenhang met de beleidsherverkaveling wordt in deze incidentele suppletoire begroting ook de begrotingsstaat van de baten-lasten diensten Rijksgebouwendienst en Huurcommissie gewijzigd. Daarbij worden de onderhavige ramingen van baten en lasten, en van kapitaaluitgaven en -ontvangsten echter niet gewijzigd. Derhalve wordt dit niet nader toegelicht in de artikelsgewijze toelichting.

2. De beleidsartikelen

Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw

Tabel 1.1 Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid
  

Mutaties ISB

 

van WWI:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar BZK artikel

Verplichtingen:

4 289

– 4 289

0

– 3 438

– 13 438

– 13 438

– 13 438

44

Uitgaven:

4 539

– 4 539

0

– 3 738

– 13 888

– 13 438

– 13 438

44

Programma:

4 539

– 4 539

0

– 3 738

– 13 888

– 13 438

– 13 438

44

 

Stimuleren krachtige steden

1 951

– 1 951

0

– 1 919

– 1 919

– 1 469

– 1 469

44.1

  

BDU-Fysiek Investeringen Stedelijke Vernieuwing

0

0

0

0

0

0

0

 
  

Leefbaarheid-/(preventieve) veiligheidsmiddelen

0

0

0

0

0

0

0

 
  

Faciliteren grotestedenbeleid

1 469

– 1 469

0

– 1 437

– 1 437

– 987

– 987

44.1

  

Onderzoek en kennisoverdracht

482

– 482

0

– 482

– 482

– 482

– 482

44.1

           
 

Vitale wijken tot stand brengen

1 740

– 1 740

0

– 971

– 11 121

– 11 121

– 11 121

44.2

  

Bewonersinitiatieven

512

– 512

0

0

0

0

0

44.2

  

Stimuleren wijkaanpak/Wijkverpleegkundigen

0

0

0

0

– 10 000

– 10 000

– 10 000

44.2

  

Maatschappelijke sectoren en ICT (FES)

307

– 307

0

0

0

0

0

44.2

  

Onderzoek en kennisoverdracht

921

– 921

0

– 971

– 1 121

– 1 121

– 1 121

44.2

           
 

Voldoende woningproductie

848

– 848

0

– 848

– 848

– 848

– 848

44.3

  

Budget BLS

0

0

0

0

0

0

0

44.3

  

Bijdragen stimulering woningproductie

0

0

0

0

0

0

0

44.3

  

Onderzoek en kennisoverdracht

848

– 848

0

– 848

– 848

– 848

– 848

44.3

           
 

Overige programmabudgetten

0

0

0

0

0

0

0

 

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

44

ISB = Incidentele suppletoire begroting

Toelichting

De budgetten van artikel 1 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 44 van de begroting van BZK.

Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

Tabel 2.1 Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid
  

Mutaties ISB

 

van WWI:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar BZK artikel

Verplichtingen:

57 988

– 57 988

0

– 40 896

– 28 574

– 26 044

– 23 809

45

Uitgaven:

84 850

– 84 850

0

– 40 278

– 28 574

– 26 044

– 23 809

45

Programma:

84 850

– 84 850

0

– 40 278

– 28 574

– 26 044

– 23 809

45

 

Borgen en bevorderen bouw- en gebruikstechnische kwaliteit

1 298

– 1 298

0

– 1 405

– 1 527

– 1 527

– 1 527

45.2

  

Onderzoek en kennisoverdracht

1 298

– 1 298

0

– 1 405

– 1 527

– 1 527

– 1 527

45.2

           
 

Realisatie CO2 reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving

83 332

– 83 332

0

– 38 649

– 26 819

– 24 289

– 22 054

45.1

  

Programma energiebudgetten

8 895

– 8 895

0

– 9 218

– 9 994

– 9 994

– 9 994

45.1

  

Subsidies energiebesparing gebouwde omgeving

54 321

– 54 321

0

– 10 214

– 10 287

– 10 757

– 9 522

45.1

  

Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (o.a. FES)

18 386

– 18 386

0

– 17 000

– 4 000

– 1 000

 

45.1

  

Kosten uitvoeringsorganisaties

1 069

– 1 069

0

– 1 556

– 1 877

– 1 877

– 1 877

45.1

  

Onderzoek en kennisoverdracht

661

– 661

0

– 661

– 661

– 661

– 661

45.1

           
 

Overige programmabudgetten

220

– 220

0

– 224

– 228

– 228

– 228

45.3

  

Nader aan te wijzen

220

– 220

0

– 224

– 228

– 228

– 228

45.3

Ontvangsten:

91

– 91

0

– 91

– 91

– 91

– 91

45

ISB = Incidentele suppletoire begroting

Toelichting

De budgetten van artikel 2 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 45 van de begroting van BZK.

Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

Tabel 3.1 Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid
  

Mutaties ISB

 

van WWI:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar BZK artikel

Verplichtingen:

2 612 253

– 2 612 253

0

– 2 695 230

– 2 724 561

– 2 760 747

– 2 766 231

46

Uitgaven:

2 629 450

– 2 629 450

0

– 2 629 413

– 2 648 896

– 2 686 852

– 2 718 920

46

Programma:

2 629 450

– 2 629 450

0

– 2 629 413

– 2 648 896

– 2 686 852

– 2 718 920

46

 

Regelgeving ter bevordering van een evenwichtige verdeling van de woningvoorraad

250

– 250

0

– 250

– 250

– 240

– 240

46.1

  

Onderzoek en kennisoverdracht

250

– 250

0

– 250

– 250

– 240

– 240

46.1

           
 

Garanderen van de betaalbaarheid van voldoende huurwoningen

242

– 242

0

– 242

– 242

– 300

– 300

46.2

  

Onderzoek en kennisoverdracht

242

– 242

0

– 242

– 242

– 300

– 300

46.2

           
 

Garanderen van de betaalbaarheid van het wonen voor lage inkomensgroepen (vraaggericht)

2 608 132

– 2 608 132

0

– 2 614 332

– 2 636 943

– 2 674 889

– 2 706 957

46.3

  

Huursubsidie en huurtoeslag

2 573 836

– 2 573 836

0

– 2 579 218

– 2 604 676

– 2 647 862

– 2 682 362

46.3

  

Bevorderen eigenwoningbezit

32 924

– 32 924

0

– 33 082

– 30 226

– 24 996

– 22 564

46.3

  

Kosten uitvoeringsorganisaties

1 322

– 1 322

0

– 1 982

– 1 991

– 1 991

– 1 991

46.3

  

Onderzoek en kennisoverdracht

50

– 50

0

– 50

– 50

– 40

– 40

46.3

           
 

Garanderen van een laagdrempelige geschillenbeslechting

20 136

– 20 136

0

– 14 164

– 11 036

– 11 036

– 11 036

46.4

  

Bekostiging Huurcommissie

20 136

– 20 136

0

– 14 164

– 11 036

– 11 036

– 11 036

46.4

           
 

Verruiming van het aanbod van geschikte woningen voor bijzondere aandachtsgroepen, alsmede het bestrijden van onrechtmatige bewoning

690

– 690

0

– 425

– 425

– 387

– 387

46.5

  

Onderzoek en kennisoverdracht

690

– 690

0

– 425

– 425

– 387

– 387

46.5

Ontvangsten:

377 569

– 377 569

0

– 419 640

– 438 433

– 1 184 718

– 1 185 218

46

ISB = Incidentele suppletoire begroting

Toelichting

De budgetten van artikel 3 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 46 van de begroting van BZK.

Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten

Tabel 4.1 Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid
  

Mutaties ISB

 

van WWI:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar BZK artikel

Verplichtingen:

345 548

– 345 548

0

– 282 365

– 182 600

– 96 098

– 90 857

47

Uitgaven:

351 548

– 351 548

0

– 288 365

– 188 600

– 96 098

– 90 857

47

           

Programma:

351 548

– 351 548

0

– 288 365

– 188 600

– 96 098

– 90 857

47

 

Bewerkstellingen dat oud- en nieuwkomers hun inburgeringsexamen halen

288 559

– 288 559

0

– 235 119

– 136 279

– 39 292

– 44 552

47.1

  

Facilitering inburgering

288 559

– 288 559

0

– 235 119

– 136 279

– 39 292

– 44 552

47.1

           
 

Het versterken van de maatschappelijke emancipatie en het vergroten van de sociale integratie van niet-westerse migranten

62 989

– 62 989

0

– 53 246

– 52 321

– 56 806

– 46 305

47.2

  

Facilitering remigratie

37 503

– 37 503

0

– 37 503

– 37 504

– 37 504

– 37 003

47.2

  

Overige instrumenten

25 486

– 25 486

0

– 15 743

– 14 817

– 19 302

– 9 302

47.2

Ontvangsten:

58 937

– 58 937

0

– 32 425

– 4 425

– 4 425

– 4 425

47

ISB = Incidentele suppletoire begroting

Toelichting

De budgetten van artikel 4 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 47 van de begroting van BZK.

Artikel 5. Kennis en ordening wonen, wijken en integratie

Tabel 5.1 Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid
  

Mutaties ISB

 

van WWI:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar BZK artikel

Verplichtingen:

15 911

– 15 911

0

– 8 372

– 6 774

– 9 559

– 8 788

48

Uitgaven:

12 212

– 12 212

0

– 9 554

– 6 725

– 8 788

– 8 788

48

Programma:

12 212

– 12 212

0

– 9 554

– 6 725

– 8 788

– 8 788

48

 

Tijdig inspelen op maatschappelijke veranderingen

3 253

– 3 253

0

– 2 173

– 286

– 405

– 405

48.1

  

Onderzoek, experimenten en kennisoverdracht

361

– 361

0

– 766

– 286

– 405

– 405

48.1

  

FES NICIS

2 892

– 2 892

0

– 1 407

0

0

0

48.1

           
 

Ontsluiten van kennis en onderzoekscoördinatie

7 293

– 7 293

0

– 5 715

– 4 773

– 6 717

– 6 717

48.2

  

Onderzoek, experimenten en kennisoverdracht

7 293

– 7 293

0

– 5 715

– 4 773

– 6 717

– 6 717

48.2

           
 

Bevorderen maximale maatschappelijke prestaties van woningcorporaties

255

– 255

0

– 255

– 255

– 255

– 255

48.3

  

Onderzoek, experimenten en kennisoverdracht

255

– 255

0

– 255

– 255

– 255

– 255

48.3

           
 

Versterken van de positie van de woonconsument

1 411

– 1 411

0

– 1 411

– 1 411

– 1 411

– 1 411

48.4

  

Subsidies woonconsumentenorganisaties

1 361

– 1 361

0

– 1 361

– 1 361

– 1 361

– 1 361

48.4

  

Onderzoek, experimenten en kennisoverdracht

50

– 50

0

– 50

– 50

– 50

– 50

48.4

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

48

ISB = Incidentele suppletoire begroting

Toelichting

De budgetten van artikel 5 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 48 van de begroting van BZK.

Artikel 6. Rijkshuisvesting

Tabel 6.1 Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid
  

Mutaties ISB

 

van WWI:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar BZK artikel

Verplichtingen:

44 625

– 44 625

0

– 43 864

– 45 203

– 44 922

– 45 029

49

Uitgaven:

44 625

– 44 625

0

– 43 864

– 45 203

– 44 922

– 45 029

49

Programma:

44 625

– 44 625

0

– 43 864

– 45 203

– 44 922

– 45 029

49

 

Vanuit de uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting bijdragen aan rijksdoelen

6 964

– 6 964

0

– 8 221

– 9 321

– 8 740

– 8 547

49.1

  

Beleidsondersteuning (mede) van toepassing op de rijkshuisvesting en de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel

2 910

– 2 910

0

– 2 919

– 2 920

– 2 925

– 2 925

49.1

  

Onderzoek Rgd

598

– 598

0

– 598

– 598

– 598

– 598

49.1

  

Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw

1 209

– 1 209

0

– 1 209

– 1 209

– 1 209

– 1 209

49.1

  

Energiebesparing rijkshuisvesting

2 247

– 2 247

0

– 3 495

– 4 594

– 4 008

– 3 815

49.1

           
 

Monumenten beheren

10 088

– 10 088

0

– 10 130

– 10 130

– 10 130

– 10 130

49.2

  

Beheer monumenten in rijksbezit

10 088

– 10 088

0

– 10 130

– 10 130

– 10 130

– 10 130

49.2

           
 

Huisvesten van het Koninklijk Huis, de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken:

27 573

– 27 573

0

– 25 513

– 25 752

– 26 052

– 26 352

49.3

  

Huisvestingskosten Hoge Colleges van Staat/Algemene Zaken

18 195

– 18 195

0

– 16 135

–16 374

– 16 674

– 16 974

49.3

  

Huisvestingskosten Paleizen

9 378

– 9 378

0

– 9 378

– 9 378

– 9 378

– 9 378

49.3

Ontvangsten:

357

– 357

0

– 357

– 357

– 357

– 357

49

ISB = Incidentele suppletoire begroting

Toelichting

De budgetten van artikel 6 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 49 van de begroting van BZK.

2.3. De niet-beleidsartikelen

Artikel 95. Algemeen

Tabel 95.1 Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid
  

Mutaties ISB

 

van WWI:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar BZK artikel

Verplichtingen:

772

– 772

0

– 792

– 792

– 792

– 792

39

Uitgaven:

22 336

– 22 336

0

– 18 985

– 9 327

– 7 873

– 9 587

39

Programma:

9 481

– 9 481

0

– 6 381

– 6 381

– 7 173

– 7 230

39.8

  

Betaalbare woonkeuze koop- en huursector

7 712

– 7 712

0

– 5 812

– 6 212

– 6 212

– 6 212

39.8

  

Budget BWS 1992–1994

1 769

– 1 769

0

– 569

– 169

– 169

– 169

39.8

  

Huisvesting gehandicapten en woonzorg

0

0

0

0

0

0

– 57

39.8

  

Werkgelegenheidsimpuls ’94

0

0

0

0

0

– 792

– 792

39.8

           
 

Verzameluitkering

12 855

– 12 855

0

– 12 604

– 2 946

– 700

– 2 357

39.10

  

Verzameluitkering

12 855

– 12 855

0

– 12 604

– 2 946

– 700

– 2 357

39.10

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

39

ISB = Incidentele suppletoire begroting

Toelichting

De budgetten van artikel 95 worden integraal overgeboekt naar artikel 39 «Algemeen» van de begroting van BZK.

Artikel 96. Onverdeeld

Tabel 96.1 Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid
  

Mutaties ISB

 

van WWI:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar BZK artikel

Verplichtingen:

– 434

434

0

– 3 605

8 780

8 829

659

 

Uitgaven:

4 166

– 4 166

0

– 205

180

229

659

 

Programma:

4 166

– 4 166

0

– 205

180

229

659

 
 

Prijsbijstelling

7 034

– 7 034

0

– 5 464

– 5 076

– 5 052

– 5 080

 
  

Prijsbijstelling

7 034

– 7 034

0

– 5 464

– 5 076

– 5 052

– 5 080

 
  

waarvan:

        
  

Prijsbijstelling remigratie

414

– 414

0

– 414

– 414

– 414

– 414

47.2

  

Prijsbijstelling huisvestingskosten Paleizen, HCvS en AZ

640

– 640

0

– 640

– 640

– 640

– 640

49.3

  

Restant budget ISV

0

0

0

0

0

0

– 489

41.3

  

Budgetten AgentschapNL

2 868

– 2 868

0

– 3 606

– 2 818

– 3 501

– 3 537

41.3

  

Apparaat WWI

264

– 264

0

– 804

– 1 204

– 497

0

39.7

  

Restant prijsbijstelling

2 848

– 2 848

0

0

0

0

0

41.2

           
 

Nog te verdelen

– 2 868

2 868

0

5 259

5 256

5 281

5 739

41.3

  

Nog te verdelen overig

– 2 868

2 868

0

5 259

5 256

5 281

5 739

41.3

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

 

ISB = Incidentele suppletoire begroting

Toelichting

De op artikel 96 «Onverdeeld» van de WWI-begroting gestalde prijsbijstelling was gereserveerd en wordt bij de herverkaveling aangewend voor:

  • De «verplicht» uit te keren prijsbijstelling op het gebied van remigratie en de huisvestingskosten Paleizen, Hoge Colleges van Staat en Algemene Zaken,

  • De tijdelijk op het instrument «Nog te verdelen» gestalde herziening van de budgetten voor ISV en AgentschapNL

  • De apparaatsbudgetten van WWI.

De daarna resterende prijsbijstelling (€ 2,8 mln in 2011) wordt overgeboekt naar artikel 41 «Nominaal en onvoorzien» op de begroting van BZK.

Naar boven