Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32609-VIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32609-VIII nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap als gevolg van de in het kader van het Regeerakkoord doorgevoerde departementale herindelingen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Voor zover door middel van deze wet begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen, die gelieëerd zijn aan bepaalde beleidsterreinen, in de onderhavige begroting vervallen, inclusief de daarbij behorende budgetten, staat daar elders binnen de Rijksbegroting (bij een ander ministerie) het toevoegen van begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen met betrekking tot dezelfde beleidsterreinen tegenover.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
mede namens de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
In deze incidentele suppletoire begroting (ISB) wordt de beleidsherverkaveling geregeld die voortvloeit uit het Regeerakkoord van het Kabinet Rutte-Verhagen. Het betreft de overheveling van een aantal budgetten van de begroting van OCW naar de begrotingen van EL&I en SZW. Dit heeft geen beleidsmatige consequenties. Eventuele beleidsmatige consequenties worden verwerkt vanaf de reguliere 1e suppletoire begroting (Voorjaarsnota).
In het kader van de beleidsherverkaveling gaan een aantal beleidsterreinen over van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) naar andere departementen. Het betreft de volgende beleidsterreinen:
– Innovatiebeleid: De verantwoordelijkheid voor onderwerpen inzake het innovatiebeleid gaat over naar de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). Het betreft TNO, MARIN, NLR en Deltares.
– Kinderopvang: de verantwoordelijkheid voor het beleidsterrein Kinderopvang gaat over naar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
In de artikelsgewijze toelichting wordt de overgang van bijbehorende budgetten gespecificeerd.
Artikel 16 Onderzoek en wetenschapsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW/AM | Mutatie (+ of -) ISB 2011 | Stand ISB 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 027 583 | – 182 217 | 845 366 | – 4 328 | – 4 328 | – 4 328 | – 4 328 | |
Totale uitgaven | 1 095 067 | – 191 657 | 903 410 | – 4 328 | – 4 328 | – 4 328 | – 4 328 | |
Programma-uitgaven | 1 092 106 | – 191 657 | 900 449 | – 4 328 | – 4 328 | – 4 328 | – 4 328 | |
Zorgen voor een voldoende toerusting van het onderzoeksstelsel | 788 468 | – 191 657 | 596 811 | – 4 328 | – 4 328 | – 4 328 | – 4 328 | |
• | NWO | 320 653 | 320 653 | |||||
• | KNAW | 90 604 | 90 604 | |||||
• | Koninklijke Bibliotheek (KB) | 46 429 | 46 429 | |||||
• | KNAW bibliotheek | 2 429 | 2 429 | |||||
• | LF TUD bibliotheek | 7 626 | 7 626 | |||||
• | IISG | 284 | 284 | |||||
• | SURF | 7 517 | 7 517 | |||||
• | CPG | 515 | 515 | |||||
• | Montesquieu Instituut | 1 067 | 1 067 | |||||
• | NCB | 5 270 | 5 270 | |||||
• | TNO | 187 329 | – 187 329 | 0 | ||||
• | BPRC/ Stichting AAP | 9 597 | 9 597 | |||||
• | Nationaal Herbarium | 1 125 | 1 125 | |||||
• | NLR | 816 | – 816 | 0 | – 816 | – 816 | – 816 | – 816 |
• | Deltares | 2 655 | – 2 655 | 0 | – 2 655 | – 2 655 | – 2 655 | – 2 655 |
• | MARIN | 857 | – 857 | 0 | – 857 | – 857 | – 857 | – 857 |
• | STT | 233 | 233 | |||||
• | EMBC | 724 | 724 | |||||
• | EMBL | 4 100 | 4 100 | |||||
• | ESA | 33 232 | 33 232 | |||||
• | CERN | 34 644 | 34 644 | |||||
• | ESO | 7 100 | 7 100 | |||||
• | NEMO | 3 368 | 3 368 | |||||
• | EG-Liaison | 440 | 440 | |||||
• | NTU/INL | 3 241 | 3 241 | |||||
• | EIB | 1 297 | 1 297 | |||||
• | Nationale coördinatie | 8 605 | 8 605 | |||||
• | Bilaterale samenwerking | 4 131 | 4 131 | |||||
• | Weerstandsverhoging onderzoekinstellingen (CBRN) | 2 470 | 2 470 | |||||
• | Nader te verdelen | 110 | 110 | |||||
Het bevorderen van wetenschappelijke activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling van specifieke kennis en/of aan het oplossen van belangrijke maatschappelijke vraagstukken | 133 890 | 0 | 133 890 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
• | FES-BSIK | 33 405 | 33 405 | |||||
• | FES-GATE | 1 000 | 1 000 | |||||
• | FES-grootschalige researchfaciliteiten | 1 830 | 1 830 | |||||
• | FES-Parelsnoer | 0 | 0 | |||||
• | FES-SURFnet | 6 300 | 6 300 | |||||
• | FES-NCB | 8 400 | 8 400 | |||||
• | FES-ITER-2 | 4 000 | 4 000 | |||||
• | FES-Hersenen en Cognitie | 4 000 | 4 000 | |||||
• | FES-Vraaggestuurde Programmering | 881 | 881 | |||||
• | Genomics | 44 000 | 44 000 | |||||
• | Kenniswerkers | 0 | 0 | |||||
• | EET | 0 | 0 | |||||
• | Valorisatie | 2 500 | 2 500 | |||||
• | Talentenkracht | 0 | 0 | |||||
• | Kust- en zeeonderzoek | 2 000 | 2 000 | |||||
• | ASTRON/LOFAR | 2 074 | 2 074 | |||||
• | Grootschalige research infrastructuur | 20 000 | 20 000 | |||||
• | Poolonderzoek | 2 000 | 2 000 | |||||
• | Gezondheidsonderzoek | 1 500 | 1 500 | |||||
Ruimte voor excellente onderzoekers en excellente wetenschap | 169 460 | 0 | 169 460 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
• | Vernieuwingsimpuls | 145 260 | 145 260 | |||||
• | VI-vrouwencomponent | 2 000 | 2 000 | |||||
• | Talent Mozaik | 2 000 | 2 000 | |||||
• | Talent Rubicon | 0 | 0 | |||||
• | Vrouwen in de wetenschap | 4 000 | 4 000 | |||||
• | Toptalent | 1 200 | 1 200 | |||||
• | Graduate schools | 15 000 | 15 000 | |||||
Programmakosten-overig | 288 | 0 | 288 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
• | Uitvoeringsorganisatie DUO | 288 | 288 | |||||
Apparaatsuitgaven | 2 961 | 2 961 | ||||||
Ontvangsten | 71 060 | – 70 959 | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ISB = Incidentele suppletoire begroting
Toelichting
De verantwoordelijkheid voor onderwerpen inzake het innovatiebeleid gaat over van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) naar de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). Het betreft TNO, MARIN, NLR en Deltares.
De middelen voor TNO worden alleen voor 2011 overgeboekt naar EL&I. De structurele doorwerking van deze overdracht wordt verwerkt bij Voorjaarsnota 2011.
Artikel 24 Kinderopvang
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW/AM | Mutaties ISB 2011 | Stand ISB 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 937 154 | – 2 937 154 | 0 | – 2 583 433 | – 2 507 613 | – 2 501 533 | – 2 557 830 | |
Totale uitgaven | 2 937 154 | – 2 937 154 | 0 | – 2 583 433 | – 2 507 613 | – 2 501 533 | – 2 557 830 | |
Programma-uitgaven | 2 937 154 | – 2 937 154 | 0 | – 2 583 433 | – 2 507 613 | – 2 501 533 | – 2 557 830 | |
Kinderen kunnen gebruik maken van kinderopvang zonder financiële drempels voor de ouders | 2 890 483 | – 2 890 483 | 0 | – 2 551 555 | – 2 481 169 | – 2 475 123 | – 2 530 000 | |
• | Kinderopvangtoeslag uitgaven | 2 890 483 | – 2 890 483 | 0 | – 2 551 555 | – 481 169 | – 2 475 123 | – 2 530 000 |
Kinderopvang is van goede kwaliteit, passend bij de leeftijd, mogelijkheden en behoeften van kinderen en ouders | 43 949 | – 43 949 | 0 | – 29 326 | – 24 142 | – 24 108 | – 24 108 | |
• | Subsidies | 43 949 | – 43 949 | 0 | – 29 326 | – 24 142 | – 24 108 | – 24 108 |
Het ondersteunen van kinderen zodat zij zich kunnen ontwikkelen | 2 704 | – 2 704 | 0 | – 2 534 | – 2 284 | – 2 284 | – 3 704 | |
• | Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzalen, vve en onderzoek | 2 704 | – 2 704 | 0 | – 2 534 | – 2 284 | – 2 284 | – 3 704 |
Programmakosten-overig | 18 | – 18 | 0 | – 18 | – 18 | – 18 | – 18 | |
• | Uitvoeringsorganisatie DUO | 18 | – 18 | 0 | – 18 | – 18 | – 18 | – 18 |
Ontvangsten | 856 736 | – 856 736 | 0 | – 921 736 | – 923 736 | – 959 736 | – 1 006 142 | |
Werkgeversbijdrage | 692 000 | – 692 000 | 0 | – 712 000 | – 739 000 | – 770 000 | – 801 406 | |
Terugontvangsten | 164 736 | – 164 736 | 0 | – 209 736 | – 184 736 | – 189 736 | – 204 736 |
ISB = Incidentele suppletoire begroting
Toelichting
De verantwoordelijkheid voor het beleidsterrein Kinderopvang gaat over van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) naar de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
Artikel 18 Ministerie algemeen
Budgettaire gevolgen
Stand ontwerp begroting 2011, incl. NvW/AM | Mutaties ISB 2011 | Stand ISB 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 115 758 | – 2 321 | 113 437 | – 2 284 | – 2 247 | – 2 210 | – 2 173 | |
Uitgaven | 115 758 | – 2 321 | 113 437 | – 2 284 | – 2 247 | – 2 210 | – 2 173 | |
• | Bestuursdepartement (niet toe te rekenen uitgaven) | 105 595 | – 2 321 | 103 274 | – 2 284 | – 2 247 | – 2 210 | – 2 173 |
• | Uitvoeringsorganisaties onverdeeld | 10 163 | 0 | 10 163 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 567 | 0 | 567 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ISB = Incidentele suppletoire begroting
Toelichting
Met de overgang van Kinderopvang naar het ministerie van SZW gaan ook de hiermee samenhangende apparaatskosten over.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32609-VIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.